(INTERVIU) Alexandr Leapin: Toate tipurile de acte permisive emise de ASP pot fi solicitate prin SIAGEAP

25 Mai 2021, 12:36
 // Categoria: Interviu // Autor:  MD Bani
25 Mai 2021, 12:36 // Interviu //  MD Bani

În cadrul unui interviu pentru curentul.md, Alexandr Leapin, șeful Departamentului înregistrare şi licenţiere a unităţilor de drept al Agenţiei Servicii Publice (ASP), a vorbit despre domeniile de competență, performanțele realizate, precum și proiectele care urmează să fie implementate în scurt timp.

CURENTUL: Domnule Leapin, vă mulțumim pentru că ați acceptat să ne oferiți acest interviu. Agenția Servicii Publice are o gamă largă de competență, dar care sunt domeniile de competență ale Departamentului înregistrare şi licenţiere a unităţilor de drept.

Alexandr Leapin: Și eu vreau să vă mulțumesc pentru interesul de care dați dovadă față de activitatea Agenţiei Servicii Publice. Departamentul înregistrare şi licenţiere a unităţilor de drept este responsabil în cadrul Agenției Servicii Publice de următoarele domenii de competenţă:

– înregistrarea de stat a persoanelor juridice, sucursalelor acestora și a persoanelor fizice întreprinzători individuali;
– înregistrarea de stat a organizațiilor necomerciale;
– eliberarea actelor permisive;
– autorizarea activității de întreprinzător;
– realizarea atribuţiilor în domeniului jocurilor de noroc;
– înregistrarea de stat și luarea la evidență a agenților economici din Transnistria;
– luarea la evidenţa de stat a organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţile administraţiei publice locale;
– aprobarea denumirilor de instituţii, organizaţii şi întreprinderi, a textelor de ştampile, precum și autorizarea textelor publicitare, denumirilor de produse.

C: Ce schimbări au survenit pentru mediul de afaceri odată cu lansarea ghișeului unic pentru eliberarea actelor permisive?

A.L.: În procesul gestionării actelor permisive, ASP utilizează Sistemul informaţional de gestionare şi eliberare a actelor permisive (SIA GEAP), care a fost lansat la începutul lunii iulie a anului 2019.

După lansarea SIA GEAP, agentul economic depunea doar o cerere on-line şi se prezintă doar o singură dată la sediul autorităţii emitente pentru ridicarea licenței sau autorizaţiei. La situaţia din 30.04.2021, ASP gestionează 1040 titulari de licenţă pentru 16 genuri de activitate licenţiate şi 2 tipuri de autorizaţii.

C: Ce oportunități noi propune Agenția Servicii Publice antreprenorilor?

A.L.: Începând cu luna aprilie 2021, agenții economici au posibilitatea de a solicita, inclusiv prin SIA GEAP, livrarea actului permisiv prin intermediul poştei, în aceste condiții necesitatea deplasării la sediul autorităţii emitente fiind eliminată complet. În prezent, toate tipurile de acte permisive emise de ASP pot fi solicitate prin SIAGEAP. Prin urmare, ASP, treptat, a asigurat implementarea mecanismului ghişeului unic, stabilit prin Legea nr. 161/2011 privind implementarea ghişeului unic în desfăşurarea activităţii de întreprinzător.

La fel, a fost extinsă lista documentelor emise în domeniul înregistrării unităţilor de drept, livrate prin intermediul reţelei poştale a Î.S. „Poşta Moldovei”, la adresa de destinaţie a solicitantului pe teritoriul Republicii Moldova (cu excepţia localităţilor din stânga Nistrului şi mun. Bender). Astfel, la cererea solicitantului pot fi livrate:

– informații din Registrul de stat al persoanelor juridice și al întreprinzătorilor individuali (extrase) şi/sau din actele de constituire;
– copii certificate de pe actele de constituire ale persoanelor juridice.

Ţin să menţionez că, odată cu aprobarea de către Guvern prin Hotărârea nr. 375/2020 a Conceptului Sistemului informațional automatizat „Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice” (MPower), a fost instituit SIA „MPower”, care reprezintă un mecanism sigur, flexibil și comod de gestiune a împuternicirilor de reprezentare de către persoanele fizice și persoanele juridice, cu posibilitatea de verificare a existenței și validității acestor împuterniciri de către autoritățile publice ale Republicii Moldova, utilizând portalul http://mpower.gov.md,  iar Departamentul înregistrare şi licenţiere a unităţilor de drept a fost selectat drept subdiviziune care va pilota acest serviciu în cadrul ASP.

C: Care sunt proiectele în care este implicat Departamentul înregistrare şi licenţiere a unităţilor de drept ce urmează să fie implementate?

A.L.: Agenţia Servicii Publice este parte a Proiectului „Modernizarea serviciilor guvernamentale”, care este realizat în baza Acordului de finanțare semnat cu Asociația Internațională pentru Dezvoltare și Acordului de împrumut semnat cu Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare. În cadrul acestui proiect DÎLUD este implicat în procesul de reinginerie a serviciilor publice în domeniul înregistrării unităților de drept.

C: Vă mulțumim!

Realitatea Live

25 Apr. 2024, 17:45
 // Categoria: Economie // Autor:  Lupu Eduard
25 Apr. 2024, 17:45 // Economie //  Lupu Eduard

Parlamentul a adoptat un nou set de măsuri pentru reducerea birocrației în sectorul economic. Un proiect care propune modificarea unor acte normative privind controlul activității întreprinzătorilor în Republica Moldova a fost aprobat în lectura a doua de către 57 de deputați.

Aceste modificări legislative au ca scop crearea unui sistem de control mai eficient și previzibil, reducerea povară controlului și a sancțiunilor inechitabile, precum și stimularea investițiilor. Potrivit autorităților, noile reglementări vor duce la o scădere a timpului necesar pentru procedurile de control cu cel puțin 56,7 mii de ore pe an și la economii de aproape 70 de milioane de lei pe an, prin reducerea numărului de sancțiuni și a potențialelor abuzuri din partea organelor de control.

Proiectul prevede că antreprenorii vor avea dreptul să conteste deciziile de control în instanță. De asemenea, sunt introduse sancțiuni pentru abuzurile inspectorilor, iar supravegherea internă a autorităților de control va fi îmbunătățită. Se va face o distincție clară între „recomandări” și „indicații” oferite de inspectori, iar planurile de control vor fi unificate, luând în considerare diferitele tipuri de agenți economici și riscuri.

Anterior, ministrul Economiei, declara că acum jumătate de an erau 20 de mii de inspectori din diferite instituții de stat la un număr de 50 de mii de companii.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău