(INTERVIU) Alexandr Leapin: Toate tipurile de acte permisive emise de ASP pot fi solicitate prin SIAGEAP

25 Mai 2021, 12:36
 // Categoria: Interviu // Autor:  MD Bani
25 Mai 2021, 12:36 // Interviu //  MD Bani

În cadrul unui interviu pentru curentul.md, Alexandr Leapin, șeful Departamentului înregistrare şi licenţiere a unităţilor de drept al Agenţiei Servicii Publice (ASP), a vorbit despre domeniile de competență, performanțele realizate, precum și proiectele care urmează să fie implementate în scurt timp.

CURENTUL: Domnule Leapin, vă mulțumim pentru că ați acceptat să ne oferiți acest interviu. Agenția Servicii Publice are o gamă largă de competență, dar care sunt domeniile de competență ale Departamentului înregistrare şi licenţiere a unităţilor de drept.

Alexandr Leapin: Și eu vreau să vă mulțumesc pentru interesul de care dați dovadă față de activitatea Agenţiei Servicii Publice. Departamentul înregistrare şi licenţiere a unităţilor de drept este responsabil în cadrul Agenției Servicii Publice de următoarele domenii de competenţă:

– înregistrarea de stat a persoanelor juridice, sucursalelor acestora și a persoanelor fizice întreprinzători individuali;
– înregistrarea de stat a organizațiilor necomerciale;
– eliberarea actelor permisive;
– autorizarea activității de întreprinzător;
– realizarea atribuţiilor în domeniului jocurilor de noroc;
– înregistrarea de stat și luarea la evidență a agenților economici din Transnistria;
– luarea la evidenţa de stat a organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţile administraţiei publice locale;
– aprobarea denumirilor de instituţii, organizaţii şi întreprinderi, a textelor de ştampile, precum și autorizarea textelor publicitare, denumirilor de produse.

C: Ce schimbări au survenit pentru mediul de afaceri odată cu lansarea ghișeului unic pentru eliberarea actelor permisive?

A.L.: În procesul gestionării actelor permisive, ASP utilizează Sistemul informaţional de gestionare şi eliberare a actelor permisive (SIA GEAP), care a fost lansat la începutul lunii iulie a anului 2019.

După lansarea SIA GEAP, agentul economic depunea doar o cerere on-line şi se prezintă doar o singură dată la sediul autorităţii emitente pentru ridicarea licenței sau autorizaţiei. La situaţia din 30.04.2021, ASP gestionează 1040 titulari de licenţă pentru 16 genuri de activitate licenţiate şi 2 tipuri de autorizaţii.

C: Ce oportunități noi propune Agenția Servicii Publice antreprenorilor?

A.L.: Începând cu luna aprilie 2021, agenții economici au posibilitatea de a solicita, inclusiv prin SIA GEAP, livrarea actului permisiv prin intermediul poştei, în aceste condiții necesitatea deplasării la sediul autorităţii emitente fiind eliminată complet. În prezent, toate tipurile de acte permisive emise de ASP pot fi solicitate prin SIAGEAP. Prin urmare, ASP, treptat, a asigurat implementarea mecanismului ghişeului unic, stabilit prin Legea nr. 161/2011 privind implementarea ghişeului unic în desfăşurarea activităţii de întreprinzător.

La fel, a fost extinsă lista documentelor emise în domeniul înregistrării unităţilor de drept, livrate prin intermediul reţelei poştale a Î.S. „Poşta Moldovei”, la adresa de destinaţie a solicitantului pe teritoriul Republicii Moldova (cu excepţia localităţilor din stânga Nistrului şi mun. Bender). Astfel, la cererea solicitantului pot fi livrate:

– informații din Registrul de stat al persoanelor juridice și al întreprinzătorilor individuali (extrase) şi/sau din actele de constituire;
– copii certificate de pe actele de constituire ale persoanelor juridice.

Ţin să menţionez că, odată cu aprobarea de către Guvern prin Hotărârea nr. 375/2020 a Conceptului Sistemului informațional automatizat „Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice” (MPower), a fost instituit SIA „MPower”, care reprezintă un mecanism sigur, flexibil și comod de gestiune a împuternicirilor de reprezentare de către persoanele fizice și persoanele juridice, cu posibilitatea de verificare a existenței și validității acestor împuterniciri de către autoritățile publice ale Republicii Moldova, utilizând portalul http://mpower.gov.md,  iar Departamentul înregistrare şi licenţiere a unităţilor de drept a fost selectat drept subdiviziune care va pilota acest serviciu în cadrul ASP.

C: Care sunt proiectele în care este implicat Departamentul înregistrare şi licenţiere a unităţilor de drept ce urmează să fie implementate?

A.L.: Agenţia Servicii Publice este parte a Proiectului „Modernizarea serviciilor guvernamentale”, care este realizat în baza Acordului de finanțare semnat cu Asociația Internațională pentru Dezvoltare și Acordului de împrumut semnat cu Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare. În cadrul acestui proiect DÎLUD este implicat în procesul de reinginerie a serviciilor publice în domeniul înregistrării unităților de drept.

C: Vă mulțumim!

Realitatea Live

30 Iul. 2025, 14:38
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
30 Iul. 2025, 14:38 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Aeroportul Internațional „Eugen Doga” Chișinău a înregistrat în primul semestru al anului 2025 o creștere a traficului de pasageri și al operațiunilor aeriene. În total, 2.457.592 de pasageri au tranzitat aeroportul în perioada ianuarie–iunie, ceea ce reprezintă o creștere de 49,2% față de aceeași perioadă a anului trecut.

Din totalul pasagerilor, 1.249.107 au fost la plecare (în creștere cu 48,3%) și 1.208.485 la sosire (în creștere cu 50,2%). Traficul mediu lunar a depășit constant pragul de 409.000 de pasageri.

În paralel, numărul operațiunilor aeriene (aterizări și decolări) a crescut cu 35,6%, ajungând la 19.225, față de 14.174 în aceeași perioadă a anului 2024.

Topul celor mai populare destinații în prima jumătate a anului este dominat de Antalya, cu 252.944 de pasageri, urmată de Istanbul (213.881), Londra Luton (173.624), Sharm el Sheikh (172.766) și Varșovia (96.455). Alte destinații importante includ București, Milano, Roma, Viena și Tel Aviv.

Aeroportul a diversificat semnificativ oferta de rute în 2025, lansând zboruri directe către zece noi destinații: Alicante, Bremen, Katowice, Palma de Mallorca, Torino, Salonic, El Dabaa, Stockholm, Copenhaga și Lyon.

Pe segmentul de transport de marfă, volumul total înregistrat în perioada analizată a fost de 1.201,8 tone.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA