Întreprinderea de Stat „Legea și Viața” fuzionează cu Academia de Poliție „Ştefan cel Mare”

19 Ian. 2022, 17:45
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
19 Ian. 2022, 17:45 // Bani și Afaceri //  MD Bani

În cadrul ședinței de astăzi a Guvernului a fost aprobat proiectul de hotărâre cu privire la reorganizarea Întreprinderii de Stat – Publicaţia periodică revista „Legea şi viaţa”. Astfel, „Legea și Viața” fuzionează cu Academia de Poliție „Ştefan cel Mare”.

Drept urmare, Academia „Ștefan cel Mare” va gestiona activitatea realizată anterior de către ÎS „Legea și viața”.

În urma fuzionării, revista „Legea şi viaţa” va beneficia de baza tehnico-materială a Academiei „Ștefan cel Mare”. Totodată, va dispărea necesitatea suportării cheltuielilor pentru chirie, precum şi celor aferente salarizării.

Prezentul proiect nu necesită modificări la bugetul Academiei „Ștefan cel Mare” a MAI. Dimpotrivă, implementarea actului normativ în varianta propusă va duce la excluderea și optimizarea unui şir de costuri şi cheltuieli financiare, suportate pentru asigurarea activității ÎS ,,Legea şi viaţa”.

Realitatea Live

Conferința București-Chișinău „Identitate și valori culturale în context european” – Ediția a VI-a
11 Apr. 2025, 09:24
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
11 Apr. 2025, 09:24 // Actual //  Ursu Victor

În anul 2024, sistemul de educație timpurie din Republica Moldova a continuat să resimtă presiunea scăderii demografice și a infrastructurii insuficiente, arată datele publicate de Biroul Național de Statistică. Potrivit acestora, în instituțiile de educație timpurie erau înscriși 127,2 mii de copii, în scădere cu 2,4 mii față de anul precedent – o diminuare de aproape 2%, accentuată în special în mediul rural.

Cele 1469 de instituții active (cu 10 mai puține decât în 2023) funcționează majoritar în sectorul public (98,9%), iar aproape trei sferturi dintre ele se află în zonele rurale, unde și reculul demografic este cel mai pronunțat. Instituțiile private sunt doar 16 la număr, toate localizate în mediul urban.

Structura rețelei educaționale include 769 de creșe-grădinițe, 595 de grădinițe, 89 de școli-grădinițe, 14 centre comunitare și doar două creșe propriu-zise. Cele mai afectate de reorganizări au fost unitățile din categoriile creșe-grădinițe și grădinițe, fiecare cu câte două-trei închideri comparativ cu anul anterior.

Mai mult de jumătate dintre copii (51,7%) frecventează grădinițe urbane, iar predominanța băieților este ușoară (51,9%). Distribuția pe vârste indică un număr relativ echilibrat între grupele de 3–6 ani, cu vârsta de 5 ani fiind cea mai frecventă (22,5%).

În același timp, accesul la educație timpurie rămâne inegal. Dacă în mediul urban media este de 91 de copii la 100 de locuri, în rural cifra scade la 59. Cele mai aglomerate instituții se regăsesc în Chișinău (99 copii/100 locuri), iar cele mai relaxate – în raionul Leova, cu doar 37 de copii la 100 de locuri.

Procesul educațional se desfășoară preponderent în limba română (85,1% dintre copii), iar limba rusă este utilizată în proporție de 14,9%. În rândul copiilor înscriși se regăsesc și circa 2.000 de beneficiari cu nevoi speciale: 300 de copii cu dizabilități și 1.700 cu cerințe educaționale speciale.

În ceea ce privește personalul, în anul 2024 au fost angajate 30,7 mii de persoane, dintre care 12,5 mii în funcții didactice și de conducere. Educatorii reprezintă cea mai numeroasă categorie (77,8%), iar 91,4% dintre cadre au studii în domeniul pedagogiei. Totuși, personalul tânăr este în scădere: doar 11,3% au sub 30 de ani, față de 12,2% în 2023, ceea ce reflectă o îmbătrânire lentă, dar sigură, a corpului profesoral. Raportul mediu a fost de 13,1 copii la un educator, cu diferențe între urban (14,1 copii) și rural (12,2 copii).

Dotările materiale rămân modeste. Din cele 7,2 mii de computere existente, doar 72,2% sunt utilizate în scopuri educaționale, iar 89,3% au conexiune la internet. Doar una din cinci instituții dispune de sală sportivă, iar 61,5% – de sală muzicală. Supraaglomerarea rămâne o problemă: doar 4,7% dintre săli sunt utilizate de o singură grupă de copii.

Aceste date confirmă tendințele demografice negative și provocările sistemice din educația timpurie, inclusiv subfinanțarea infrastructurii, dezechilibrele urbane-rurale și necesitatea unei strategii coerente pentru atragerea și menținerea cadrelor didactice tinere.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!