Jeff Bezos promite 2 miliarde de dolari pentru refacerea naturii. „Reabilitarea poate creşte economia”

02 Nov. 2021, 17:53
 // Categoria: Slider // Autor:  MD Bani
02 Nov. 2021, 17:53 // Slider //  MD Bani

Banii proveniţi din Bezos Earth Fund (BEF) vor merge către restaurarea peisajelor şi transformarea sistemelor alimentare, a declarat el la Conferinţa Naţiunilor Unite pe teme climatice de la Glasgow.

Per ansamblu, BEF are în plan să cheltuiască 10 miliarde de dolari pentru combaterea schimbărilor climatice.

La COP26, Bezos a descris experienţa de a călători cu New Shepard a companiei sale Blue Origin, în iulie, ca o revelaţie privind vulnerabilitatea Pământului, scrie money.ro.

„Mi-a fost spus că să văd Pământul din spaţiu schimbă viziunea asupra lumii, dar nu am fost pregătit pentru cât de adevărat poate fi. Privind spre Pământ de acolo, atmosfera pare atât de subţire, lumea atât de finită şi de fragilă. Acum, în acest an important şi în ceea ce ştim toţi că este un deceniu decisiv, trebuie să fim împreună pentru a ne proteja lumea”, a declarat el.

În luna septembrie, Bezos Earth Fund a promis 1 miliard de dolari pentru conservarea naturii şi a popoarelor şi culturilor indigene.

Anunţând o nouă finanţare de 2 miliarde de dolari marţi, Bezos a spus că două treimi din terenul productiv al Africii s-a degradat, dar că acest lucru poate fi schimbat.

„Reabilitarea poate îmbunătăţi fertilitatea solului, poate creşte randamentul şi îmbunătăţi siguranţa alimentară, poate face apa mai sigură, crea locuri de muncă şi creşte economia, în timp ce captează carbonul”, a mai afirmat el.

Luna trecută, prinţul William a sugerat că antreprenori ca Bezos, Richard Branson şi Elon Musk, toţi implicaţi în dezvoltarea turismului spaţial, ar trebui să se concentreze mai înainte pe salvarea Pământului.

Realitatea Live

04 Iul. 2025, 16:43
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
04 Iul. 2025, 16:43 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Importurile de anvelope în Republica Moldova au atins un nivel record între 2024 și mai 2025, cu peste 1,29 milioane de unități aduse în țară și o valoare vamală totală de aproximativ 1,36 miliarde de lei. Potrivit unei analize detaliate realizate de economistul Iurie Rija, anvelopele pentru autoturisme au dominat cantitativ piața, reprezentând 78% din total (1.003.526 bucăți), dar doar 58% din valoarea totală, în timp ce anvelopele pentru camioane și autobuze au format 22% din volum, dar 42% din valoare, indicând o diferență clară de preț mediu între cele două categorii.

În 2024, au fost înregistrate vârfuri semnificative ale importului de anvelope pentru camioane în lunile septembrie și octombrie, cel mai probabil legate de pregătirile sezoniere pentru iarnă. În ianuarie 2025, importurile de anvelope pentru camioane s-au dublat față de aceeași lună a anului precedent, iar cele pentru autoturisme au crescut semnificativ, semnalând o activitate comercială intensificată. Cu toate acestea, în lunile aprilie și mai 2025 s-a observat o scădere accentuată a volumului și valorii importurilor, posibil din cauza reducerii cererii sau a ajustării stocurilor.

Prețul mediu al anvelopelor a crescut vizibil. În mai 2025, o anvelopă pentru autoturisme costa în medie 915 lei, comparativ cu 703 lei în mai 2024. În cazul anvelopelor pentru camioane, prețul mediu a atins 2.209 lei în mai 2025, dublu față de cel mai mic nivel din 2024. Această evoluție indică nu doar o inflație generală, ci și o posibilă reorientare a importatorilor spre branduri premium sau modele specializate.

China rămâne lider absolut în livrările de anvelope către Republica Moldova, cu 48,4% din volum, urmată de Turcia (16,4%), România (8,4%) și Ucraina (7,4%). Produsele chinezești domină atât segmentul de autoturisme, cât și cel de camioane. Pe de altă parte, în ceea ce privește valoarea importurilor, țări precum Germania, Ungaria și Slovacia ocupă o pondere semnificativă datorită exportului de anvelope din gama superioară. Turcia furnizează volume mari la prețuri relativ accesibile, iar Vietnamul începe să se evidențieze prin livrări de anvelope scumpe, în ciuda volumului modest.

Piața moldovenească de import este foarte concentrată. Trei companii — AGROPIESE TGR GRUP SRL, EXIMOTOR SA și ARIDAN CENTER SRL — controlează peste 40% din totalul volumului importat. AGROPIESE domină la anvelopele pentru camioane, în timp ce EXIMOTOR și ARIDAN se concentrează pe autoturisme. Unele firme, cum ar fi AUTO MOTION SERVICE SRL, se specializează în anvelope din gama premium, având cote valorice mai mari decât cele cantitative.

Analiza economistului Iurie Rija evidențiază o piață aflată în plină evoluție, sensibilă la tendințele internaționale de preț și la comportamentul consumatorului local. Se recomandă monitorizarea atentă a prețurilor și diversificarea furnizorilor pentru a limita dependența de China și a preveni șocurile în lanțurile de aprovizionare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO