Ieri, low cost-ul ungar Wizz Air a anunțat că își suspendă zborurile în și din Republica Moldova. Motivul invocat de companie – securitatea zborurilor. Fostul premier și actualul om de afaceri Ion Sturza se întreabă retoric dacă nu cumva vântul bate de la Est? Orban e cu Putin sau nu?
„Evaluarea riscurilor legate de securitatea spațiului aerian moldovenesc se face permanent de autoritățile naționale și internaționale. Se emit alerte. Cele naționale au emis două. Cele internaționale nici una. Între timp, a apărut o a treia „autoritate” – Wizz Air. Pentru cine nu știe, o companie ungurească cu legături strânse cu Orban, PM de acolo. Companie extrem de oportunistă. În pandemie a reușit să primească sute de milioane de euro subvenții, nu, nu de la Orban, de la Marea Britanie”, explică fostul premier.
Sturza susține că Wizz Air, cu mult cinism și aroganță s-a năpustit la „masa hienelor” când o companie aeriană românească a intrat în probleme. Lecții de morală, conduită etc…
„Între timp, reprezentanții Ungariei sunt invitați de onoare la sindrofiile doamnei Irina Vlah, la care se practică afrontul guvernării centrale și mesaje bengoase față de războiul din Ucraina și rolul pe care ar trebui să îl aibă Moldova. Compania Wizz Air NU a consultat oficial autoritățile moldovenești în materie de securitate. Autoritățile moldovenești NU au emis alertă de securitate din care să rezulte întreruperea zborurilor”, a mai punctat fostul premier.
Jurnalistul român Cristian Hrițuc susține că, de fapt, suspendarea zborurilor de către Wizz Air e un serviciu pe care i-l face lui Putin premierul ungar Victor Orban.
„Decizia lui Wizz Air de a suspenda zborurile din Republica Moldova din 14 martie este o decizie politică. Scopul: se accentuează ideea ”că se va întâmpla ceva”, se dorește păstrarea sentimentului de frică, mărirea incertitudinii cu privire la situația Republicii Moldova. Nicio alltă companie nu a mai renunțat la efectuarea curselor în spațiul aerian moldovean, nu s-a înregistrat nicio schimbare cu privire la riscurile de zbor în spațiul aerian din Republica Moldova”, spune Hrițuc..
În 14 februarie Wizz Air ceruse aprobarea programului de zbor pentru vară, iar ieri a anunțat că nu mai operează zboruri.
Ce s-a întâmplat între timp?
„Din punct de vedere economic, ca să zici că e o criză, nu putea să se întâmple nimic. Bănuiesc că analizele economice de acum 2 săptămâni sunt aceleași și azi. Deci nu e un motiv economic. Risc de securitate? Nu a căzut nicio rachetă în ultimele zile. Nivelul de risc a rămas neschimbat de la reluarea zborurilor în țară noastră în primăvara 2022. Clasificarea de risc conform standardelor aeronautice a rămas la „2A” (clasificarea de risc maxim este 5A)”, a precizat jurnalistul român.
„Dacă ne uităm la efecte-păstrarea stării de anxietate și la timing-războiul informațional declanșat de Federația Rusă cu privire la Transnistria, rămâne o singură ipoteză în picioare. Orban îi mai face un serviciu lui Putin. Bine, nu e primul cu privire la Moldova că îi mai plăcea să bage bățul prin gard și în Găgăuzia”, conchide Hrițuc.