Lovitură grea pentru „regele uleiului”! amendă usturătoare pentru practici anticoncurențiale

20 Ian. 2025, 05:56
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
20 Ian. 2025, 05:56 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Consiliul Concurenței a aplicat sancțiuni semnificative producătorului de ulei de floarea-soarelui „Floarea Soarelui” SA și distribuitorului său principal, „Lux Proba Grup” SRL, în urma unei investigații care a confirmat existența unui acord anticoncurențial între cele două întreprinderi.

Inițiată în 2022, investigația a vizat posibile încălcări ale Legii Concurenței, în special art. 5 (acorduri anticoncurențiale) și art. 11 (abuz de poziție dominantă), pentru perioada octombrie 2019 – iunie 2022. Consiliul a concluzionat că cele două companii au coordonat prețurile de vânzare, restrângând concurența pe piață. Totuși, suspiciunile privind practicarea unor prețuri excesive nu au fost confirmate.

Astfel, „Floarea Soarelui” SA a fost amendată de 123,1 milioane lei și „Lux Proba Grup” SRL cu 69,5 milioane lei.

Pe durata investigației, Consiliul Concurenței a constatat că întreprinderile și-au coordonat prețurile înainte de a le comunica clienților. Printre dovezile descoperite se numără:

„Lux Proba Grup” SRL solicita producătorului „Floarea Soarelui” SA să majoreze prețurile pentru rețelele comerciale înainte de a ajusta propriile prețuri.
Producătorul își alinia prețurile de livrare directă în funcție de informațiile primite de la distribuitor, pentru a evita oferirea unor avantaje comerciale clienților direcți. Prețurile produselor erau calculate ținând cont de adaosurile comerciale practicate de distribuitor.
Această practică a limitat concurența intra-marcă și inter-marcă, reducând oportunitățile comercianților de a oferi prețuri mai avantajoase consumatorilor.

Alexei Gherțescu, președintele Consiliului Concurenței, a declarat: „Este esențial ca toți participanții de pe piață să respecte regulile concurenței loiale. Relațiile de cooperare strânsă dintre producători și distribuitori nu pot justifica practici care au ca obiect sau efect restrângerea concurenței pe piață, reducând astfel beneficiile concurenței pentru consumatori.”

Decizia poate fi contestată în instanță în termen de 30 de zile lucrătoare. În cazul în care aceasta va fi menținută, amenzile aplicate vor fi încasate la bugetul de stat.

Într-un comunivat de prsă, Floarea Soarelui SA susține va contesta decizia CCRM, considerând-o ilegală și caracterizată de grave încălcări ale legislației naționale și europene, îndreptată împotriva unuia dintre cei mai mari producători autohtoni.

Piața cerealelor este controlată de milionarul Vaja Jhashi – 60%. Acesta este un vechi prieten al oligarhului Vladimir Plahotniuc și domină și piața uleiului din Republica Moldova. Jhashi controlează piața prin intermediul grupului de companii TransOil. Cea mai importantă afacere a holdingului este fabrica de ulei Floarea Soarelui de la Bălți. Jhashi și-a întărit poziția pe piața R. Moldova în 2011, cumpărând fabrici de ulei, elevatoare, construind terminale în portul Giurgiulești și obținând finanțare de la BERD.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

Realitatea Live

15 Apr. 2025, 17:59
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
15 Apr. 2025, 17:59 // Actual //  Ursu Victor

Exporturile Republicii Moldova au înregistrat o creștere de 10,6% în februarie 2025 față de luna ianuarie, arată datele publicate de Biroul Național de Statistică. Cu toate acestea, volumul total al exporturilor pentru primele două luni ale anului rămâne sub nivelul din aceeași perioadă a anului trecut, atingând doar 512 milioane de dolari, ceea ce înseamnă o scădere de 14,8% comparativ cu ianuarie-februarie 2024.

Din totalul exporturilor, 402,5 milioane de dolari (78,5%) au reprezentat produse de origine autohtonă, iar 110 milioane de dolari – reexporturi sau produse străine.

62,5% din totalul exporturilor (320 milioane USD) au avut ca destinație Uniunea Europeană, 5,9% (30 milioane USD) au mers către țările CSI, 79,6% din exporturi au fost transportate pe cale rutieră, 17,5% – pe cale maritimă/fluvială, iar 1,3% – pe cale feroviară

Exporturile moldovenești au înregistrat scăderi semnificative către mai multe țări importante: România: -24,7%, Germania: -58,4%
Polonia: -53,7%, SUA: -45,7%, Rusia: -33,3%, Elveția: -61,9%, Spania: -75,4%, Portugalia: -99,0%, Ungaria: -66,5%.

Pe de altă parte, au fost înregistrate creșteri ale exporturilor către Turcia: de 1,9 ori mai mult, Italia: +37,0%, Cehia: +32,5%, Grecia: +29,3%, Slovacia: +55,2% și Liban: de 8,8 ori mai mult.

Principalele categorii de produse exportate: semințe și fructe cu sâmburi – 16,1%, mașini electrice și piese – 14,8%, legume și fructe proaspete – 10,2%, îmbrăcăminte și accesorii – 7,9%, cereale – 7,6% și băuturi alcoolice și nealcoolice – 6,7%.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | ADUNAREA GENERALĂ A MEMBRILOR ACI MOLDOVA
NO COMMENT | ADUNAREA GENERALĂ A MEMBRILOR ACI MOLDOVA
NO COMMENT | CHIȘINĂUL, ÎN PREGĂTIRI PENTRU SĂRBĂTORILE PASCALE
NO COMMENT | CHIȘINĂUL, ÎN PREGĂTIRI PENTRU SĂRBĂTORILE PASCALE
NO COMMENT | Agențiile Teritoriale dotate cu 55 de mașini noi
NO COMMENT | Agențiile Teritoriale dotate cu 55 de mașini noi
NO COMMENT | 16 ANI DE LA REVOLUŢIA DIN APRILIE 2009
NO COMMENT | 16 ANI DE LA REVOLUŢIA DIN APRILIE 2009
NO COMMENT | IGSU a primit 19 autospeciale de intervenție, donate de Guvernul Japoniei
NO COMMENT | IGSU a primit 19 autospeciale de intervenție, donate de Guvernul Japoniei
NO COMMENT | Exercițiu de simulare a procesului legislativ din Parlamentul European
NO COMMENT | Exercițiu de simulare a procesului legislativ din Parlamentul European