Mafia avizelor de racordare! Premier Energy, Red-Nord și Moldelectrica, prinse cu racordări false și favoritisme

09 Apr. 2025, 10:28
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
09 Apr. 2025, 10:28 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Î.C.S. „Premier Energy Distribution” S.A., S.A. „Red-Nord” și Î.S. „Moldelectrica” au fost depistate cu încălcări la  eliberarea avizele de racordare la rețelele electrice pentru producătorii de energie din surse regenerabile, potrivit verificărilor ANRE, care a fost sesizată de SIS

Verificările au vizat activitatea desfășurată în perioada 2023–2024 de către trei operatori-cheie din sectorul energetic: Î.C.S. „Premier Energy Distribution” S.A., S.A. „Red-Nord” și Î.S. „Moldelectrica”. Controalele au fost inițiate în urma unor sesizări transmise de Serviciul de Informații și Securitate (SIS) și au scos la iveală multiple încălcări ale procedurilor legale.

Printre cele mai grave constatări se numără: emiterea avizelor fără documente legale asupra terenurilor: în numeroase cazuri, au fost aprobate proiecte fără a exista acte de proprietate sau arendă legal înregistrate, documentație neconformă și suprafețe insuficiente pentru amplasarea capacităților declarate, prelungirea avizelor fără temei legal, în lipsa proiectelor tehnice și a progreselor reale.
Ignorarea principiului cronologic „primul venit, primul servit”, favorizând anumite cereri în mod nejustificat și transferuri ilegale ale avizelor între persoane juridice, mascate prin schimbări de acționariat.

Toți cei trei operatori sunt obligați să corecteze procedurile interne, să elimine orice practici preferențiale și să transmită ANRE, în termen de trei luni, un raport detaliat privind implementarea măsurilor corective.

Premier Energy Distribution trebuie să verifice dacă actele asupra terenurilor sunt înregistrate conform Codului civil și Legii cadastrului, să analizeze corelația dintre suprafața terenului și capacitatea centralei și să evite prelungirea avizelor fără justificare legală.

Red-Nord va elabora norme interne clare privind avizarea, va solicita obligatoriu documente legale pentru terenuri și va publica lunar pe pagina web situația avizelor acordate și a cererilor respinse.

Moldelectrica trebuie să stabilească responsabilități clare în procesul de avizare, să consulte baza de date cadastrală pentru verificarea actelor, să respecte termenele de răspuns și să interzică transferurile de avize în afara reorganizării legale.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII