Mafia avizelor de racordare! Premier Energy, Red-Nord și Moldelectrica, prinse cu racordări false și favoritisme

09 Apr. 2025, 10:28
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
09 Apr. 2025, 10:28 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Î.C.S. „Premier Energy Distribution” S.A., S.A. „Red-Nord” și Î.S. „Moldelectrica” au fost depistate cu încălcări la  eliberarea avizele de racordare la rețelele electrice pentru producătorii de energie din surse regenerabile, potrivit verificărilor ANRE, care a fost sesizată de SIS

Verificările au vizat activitatea desfășurată în perioada 2023–2024 de către trei operatori-cheie din sectorul energetic: Î.C.S. „Premier Energy Distribution” S.A., S.A. „Red-Nord” și Î.S. „Moldelectrica”. Controalele au fost inițiate în urma unor sesizări transmise de Serviciul de Informații și Securitate (SIS) și au scos la iveală multiple încălcări ale procedurilor legale.

Printre cele mai grave constatări se numără: emiterea avizelor fără documente legale asupra terenurilor: în numeroase cazuri, au fost aprobate proiecte fără a exista acte de proprietate sau arendă legal înregistrate, documentație neconformă și suprafețe insuficiente pentru amplasarea capacităților declarate, prelungirea avizelor fără temei legal, în lipsa proiectelor tehnice și a progreselor reale.
Ignorarea principiului cronologic „primul venit, primul servit”, favorizând anumite cereri în mod nejustificat și transferuri ilegale ale avizelor între persoane juridice, mascate prin schimbări de acționariat.

Toți cei trei operatori sunt obligați să corecteze procedurile interne, să elimine orice practici preferențiale și să transmită ANRE, în termen de trei luni, un raport detaliat privind implementarea măsurilor corective.

Premier Energy Distribution trebuie să verifice dacă actele asupra terenurilor sunt înregistrate conform Codului civil și Legii cadastrului, să analizeze corelația dintre suprafața terenului și capacitatea centralei și să evite prelungirea avizelor fără justificare legală.

Red-Nord va elabora norme interne clare privind avizarea, va solicita obligatoriu documente legale pentru terenuri și va publica lunar pe pagina web situația avizelor acordate și a cererilor respinse.

Moldelectrica trebuie să stabilească responsabilități clare în procesul de avizare, să consulte baza de date cadastrală pentru verificarea actelor, să respecte termenele de răspuns și să interzică transferurile de avize în afara reorganizării legale.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

17 Apr. 2025, 15:50
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
17 Apr. 2025, 15:50 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Lucrările de reabilitare a segmentului de drum Hîncești–Leova–Cantemir, parte a traseului național R34, vor fi finalizate până la sfârșitul anului 2025, a declarat ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, în cadrul audierilor din Parlament. Potrivit acestuia, întârzierile înregistrate în execuția proiectului se datorează dificultăților financiare ale antreprenorului, însă o soluție a fost identificată prin implicarea unui subantreprenor local.

„Acest drum, din 2022, înregistrează probleme și este tergiversat. Ne-am întâlnit cu agentul economic, care are anumite probleme economice, și am discutat cu el. Și-a găsit un subantreprenor din Republica Moldova, iar până la sfârșitul anului 2025 urmează să fie dat în exploatare”, a declarat Bolea.

Segmentul vizat face parte dintr-un proiect mai amplu de reabilitare a drumului național R34 Hîncești – Leova – Cahul – Giurgiulești, pe o lungime totală de 83 de kilometri, cuprins între km 0+000 și km 83+000. Proiectul, finanțat de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), are o valoare contractuală de peste 56 de milioane de euro.

Deși lucrările ar fi trebuit să fie finalizate în februarie 2023, termenul de dare în exploatare a fost deja prelungit o dată până la sfârșitul anului 2024 – fără ca drumul să fie totuși finalizat. În prezent, progresul fizic raportat variază între 60% și 74%.

Inițial, tronsonul Hîncești–Cantemir a fost atribuit companiei italiene Serenissima Costruzioni S.P.A., care nu a reușit să demareze lucrările din cauza problemelor financiare și a intrării în insolvență. Ulterior, contractul a fost preluat de firma turcă OZKA, specializată în construcția și întreținerea infrastructurii rutiere, cu peste 25 de ani de experiență și un portofoliu de 350 de angajați.

Cu toate acestea, ritmul lent al lucrărilor a atras critici din partea autorităților și a beneficiarilor din regiune. Ministerul Infrastructurii dă asigurări că va monitoriza îndeaproape implementarea proiectului și va sprijini toate măsurile necesare pentru ca lucrările să fie finalizate conform noii termene-limită.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!