Marele proiect anunțat de Spînu cu tam-tam a căzut! Aeroportul Mărculești nu va mai fi transformat în unul de pasageri

05 Sept. 2023, 17:56
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
05 Sept. 2023, 17:56 // Actual //  bani.md

Ministrul Infrastructurii, Andrei Spînu, a anunțat că planurile de transformare a Aeroportului Mărculești într-un aeroport de pasageri au fost abandonate în favoarea dezvoltării Aeroportului Chișinău. Într-o declarație recentă, el a explicat că inițial s-a analizat această opțiune pentru a oferi o alternativă la Aeroportul Chișinău, care era în gestionarea fugarului Șor la momentul respectiv. Au fost realizate studii de prefezabilitate și planuri de investiții pentru Aeroportul Mărculești în acest context.

Cu toate acestea, situația s-a schimbat odată cu preluarea controlului asupra Aeroportului Chișinău de către stat. Ministrul Spînu a subliniat că se concentrează acum pe dezvoltarea Aeroportului Chișinău, care încă nu a epuizat capacitatea de primire a pasagerilor și poate acoperi toate necesitățile cu o gestionare corectă.

În loc să transforme Aeroportul Mărculești într-un aeroport de pasageri, autoritățile consideră acum posibilitatea dezvoltării acestuia ca un aeroport de tip cargo, specializat în transportul de mărfuri. Ministrul a menționat că în perioada imediat următoare, Aeroportul Chișinău se așteaptă să revină la nivelul de trafic de pasageri dinaintea pandemiei, dar înțelege că unii pasageri au ales să zboare de la aeroporturi din străinătate. Cu toate acestea, în viitor, o creștere semnificativă a fluxului de pasageri la Chișinău ar putea implica construirea unui al doilea terminal, iar în acest sens, autoritățile caută soluții pentru dezvoltarea infrastructurii Aeroportului Mărculești pentru a sprijini funcționalitatea acestuia.

Astfel, decizia de a renunța la transformarea Aeroportului Mărculești într-un aeroport de pasageri se bazează pe evaluarea nevoilor actuale și viitoare ale transportului aerian din Republica Moldova și pe eficiența resurselor disponibile.

Acum un an și jumătate, Andrei Spînu declara că Aeropoprtul Mărculești în 12 luni va fi funcțional.

Potrivit calculelor, după cum spunea anterior fostul șef de la Agenția de Investiții, Marin Ciobanu, investiția necesară pentru a transforma Mărculeștiul într-un hub logistic bine echipat și căutat este estimată la 75 de milioane de euro. Fraport este pregătit pentru astfel de investiții, deoarece vede un potențial mare pentru dezvoltarea acestui proiect în Moldova.

Аеrороrtul Internațional Mărculești а fost fоndаt în аnul 2004, în baza unității militare din Mărculești și аrе о suprafață de 265 de hectare. Întreprinderea include două componente: Aeroportul Internațional Mărculești și Zona Economică Liberă. În anul 2018, Aeroportul a fost transferat din subordinea Ministerului Apărării, în cea a Ministerului Economiei și Infrastructurii.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

02 Dec. 2024, 14:44
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
02 Dec. 2024, 14:44 // Actual //  Ursu Victor

Sancțiunile impuse de SUA asupra băncilor rusești au forțat companiile din Rusia să adopte scheme mai complicate și uneori dubioase pentru efectuarea plăților către furnizorii chinezi, în condițiile în care China rămâne principalul partener comercial al Rusiei.

Pe 21 noiembrie, peste 50 de bănci rusești, inclusiv cele care mai permiteau transferuri directe către China, au fost incluse pe lista de sancțiuni a SUA. Ca răspuns, au devenit tot mai populare serviciile agenților chinezi de plată, care facilitează transferurile prin metode neconvenționale.

„O companie chineză îți propune să plătești în ruble în baza unui contract de agent, iar de restul procesului de transfer se ocupă ei”, explică un importator rus care a adoptat această metodă încă din octombrie. El susține că plățile pentru bunuri precum haine și încălțăminte din fabricile chineze au fost finalizate în doar două zile, notează The Moscow Times.

Consultanții în comerț exterior explică faptul că aceste scheme implică de obicei compensări reciproce între agenții chinezi și exportatorii ruși. În acest caz, transferurile sunt gestionate prin acorduri între părți, minimizând riscurile. Comisioanele percepute de agenți variază între 2,5% și 3% pentru bunuri nesancționate, ajungând până la 15% pentru produse sancționate sau cu utilizare dublă.

Pentru unele bănci rusești sancționate, agenții chinezi oferă comisioane de doar 1%, utilizând veniturile din exportul de materii prime rusești. Totuși, această schemă este aplicabilă doar în anumite regiuni ale Chinei și în anumite bănci care gestionează astfel de tranzacții.

O parte dintre agenți operează prin așa-numitele „scheme cargo”, aducând bunuri în Rusia fără documente legale sau prin metode de contrabandă. După sancțiunile din noiembrie, aceste metode au devenit aproape inevitabile pentru importatorii de produse sancționate sau cu dublă utilizare.

Pentru a reduce riscurile, agenții oferă asigurări împotriva pierderii sau confiscării mărfurilor, însă costul acestora poate ajunge la 15% din valoarea bunurilor. „Dacă vrei să aduci un drone avansat din China, aceasta ar putea fi cea mai sigură opțiune”, a declarat un importator.

Pentru cei care importă produse nesancționate, o altă problemă este deprecierea abruptă a rublei. Devalorizarea monedei rusești cu peste 10% a dus la oprirea temporară a livrărilor din partea unor platforme comerciale chineze și la întârzieri anunțate de furnizori, ceea ce complică și mai mult situația importurilor în Rusia.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală