Modernizare pe șine! Finanțare de 400 de milioane de lei pentru infrastructură, dar cu un deficit semnificativ

07 Mart. 2025, 13:01
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
07 Mart. 2025, 13:01 // Actual //  Ursu Victor

Guvernul Republicii Moldova se pregătește să aprobe Contractul multianual dintre Ministerul Infrastructurii și Calea Ferată din Moldova (CFM), destinat administrării infrastructurii feroviare. Acest acord este esențial pentru implementarea Concepției de restructurare a sectorului feroviar, aprobată prin HG nr. 1042/2017, și presupune alocarea a circa 400 milioane lei anual din bugetul de stat.

Obiectivele documentului vizează creșterea mobilității mărfurilor și pasagerilor prin reducerea timpilor de transport și stimularea transferului de trafic de la transportul rutier la cel feroviar, reducerea presiunii asupra infrastructurii rutiere, ceea ce va duce la scăderea cheltuielilor anuale pentru întreținerea și reparația drumurilor publice și îmbunătățirea performanței în administrarea infrastructurii feroviare, printr-un sistem de finanțare bazat pe criterii de performanță și eliminarea compensărilor pentru anumite cheltuieli administrative.

Indicatorii de performanță vor fi evaluați după două categorii principale. Este vorba de  calitatea serviciului de transport feroviar (viteză, siguranță, regularitate) și eficiența administrării infrastructurii (costul de întreținere pe kilometru de cale ferată, procentajul liniilor cu restricții temporare de viteză).

Potrivit unei analize realizate de compania de consultanță „Avistum”, contractată de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), Guvernul ar trebui să aloce aproximativ 567-573 milioane lei anual pentru întreținerea și dezvoltarea infrastructurii feroviare. Totuși, Ministerul Infrastructurii a solicitat doar 400 milioane lei, ceea ce creează un deficit de aproximativ 173 milioane lei.

Acest deficit ar urma să fie acoperit prin optimizarea cheltuielilor la CFM și automatizarea proceselor de mentenanță prin dotarea administratorului infrastructurii cu echipamente moderne.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

25 Dec. 2025, 10:45
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
25 Dec. 2025, 10:45 // Actual //  Grîu Tatiana

Un tunel feroviar uriaș urmează să fie săpat prin Munții Alpi pentru a lega direct Franța și Italia, proiectul fiind considerat cel mai ambițios de acest tip din Europa. Viitorul tunel, cu o lungime de 57,5 kilometri, va conecta orașele Lyon și Torino și va deveni, la finalizare, cel mai lung tunel feroviar din lume, depășind Tunelul Gotthard din Elveția.

Construcția face parte din proiectul liniei feroviare de mare viteză Torino–Lyon și are drept scop reducerea semnificativă a timpului de călătorie dintre cele două orașe. În prezent, drumul cu trenul durează aproape patru ore și presupune traversarea pasului Mont Cenis, la altitudini de circa 1.300 de metri, unde sunt necesare mai multe locomotive pentru a tracta garniturile prin tunelul Fréjus, considerat depășit din punct de vedere al standardelor de siguranță. Noul tunel va permite trenurilor să circule direct prin masivul montan, reducând durata călătoriei cu aproximativ două ore.

Cunoscut sub denumirea de Tunelul de bază Mont d’Ambin, acesta va avea puncte de acces în Valea Susei, în regiunea Piemont, și în Maurienne, în Savoia. Proiectul va facilita și transportul de marfă, permițând trenurilor să transporte încărcături mai grele și să circule cu o viteză medie de aproximativ 100 km/h între cele două țări.

Autoritățile estimează că noua infrastructură va contribui la reducerea poluării, prin scăderea traficului aerian și rutier, în special a transportului de mărfuri realizat cu camioane. Trenul ar urma să devină principala opțiune pentru deplasările dintre Franța și Italia pe acest coridor.

Lucrările sunt extrem de complexe, întrucât tunelul va avea, în cea mai adâncă secțiune, peste 2.200 de metri de munte deasupra sa. Potrivit coordonatorilor proiectului, traseul traversează nu mai puțin de 14 tipuri diferite de teren, de la sol afânat pe partea franceză până la formațiuni de roci variate pe teritoriul Italiei.

Costul total al liniei feroviare de mare viteză Torino–Lyon, cu o lungime de aproximativ 270 de kilometri, este estimat la 25 de miliarde de euro, tunelul de sub Alpi reprezentând cea mai mare parte a investiției. Franța și Italia au ajuns la un acord pentru realizarea proiectului în 2016, iar în prezent toate tunelurile de acces sunt finalizate. Tunelul internațional, considerat cea mai dificilă etapă, este în construcție, iar finalizarea sa este preconizată pentru anul 2033.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII