Modernizare pe șine! Finanțare de 400 de milioane de lei pentru infrastructură, dar cu un deficit semnificativ

07 Mart. 2025, 13:01
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
07 Mart. 2025, 13:01 // Actual //  Ursu Victor

Guvernul Republicii Moldova se pregătește să aprobe Contractul multianual dintre Ministerul Infrastructurii și Calea Ferată din Moldova (CFM), destinat administrării infrastructurii feroviare. Acest acord este esențial pentru implementarea Concepției de restructurare a sectorului feroviar, aprobată prin HG nr. 1042/2017, și presupune alocarea a circa 400 milioane lei anual din bugetul de stat.

Obiectivele documentului vizează creșterea mobilității mărfurilor și pasagerilor prin reducerea timpilor de transport și stimularea transferului de trafic de la transportul rutier la cel feroviar, reducerea presiunii asupra infrastructurii rutiere, ceea ce va duce la scăderea cheltuielilor anuale pentru întreținerea și reparația drumurilor publice și îmbunătățirea performanței în administrarea infrastructurii feroviare, printr-un sistem de finanțare bazat pe criterii de performanță și eliminarea compensărilor pentru anumite cheltuieli administrative.

Indicatorii de performanță vor fi evaluați după două categorii principale. Este vorba de  calitatea serviciului de transport feroviar (viteză, siguranță, regularitate) și eficiența administrării infrastructurii (costul de întreținere pe kilometru de cale ferată, procentajul liniilor cu restricții temporare de viteză).

Potrivit unei analize realizate de compania de consultanță „Avistum”, contractată de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), Guvernul ar trebui să aloce aproximativ 567-573 milioane lei anual pentru întreținerea și dezvoltarea infrastructurii feroviare. Totuși, Ministerul Infrastructurii a solicitat doar 400 milioane lei, ceea ce creează un deficit de aproximativ 173 milioane lei.

Acest deficit ar urma să fie acoperit prin optimizarea cheltuielilor la CFM și automatizarea proceselor de mentenanță prin dotarea administratorului infrastructurii cu echipamente moderne.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII