Moldova devine șantier, dar tot la plombe rămânem. Un sfert din bani, destinați întreținerii de rutină a drumurilor

26 Ian. 2022, 13:26
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
26 Ian. 2022, 13:26 // Actual //  Lupu Eduard

Astăzi, în ședință, Guvernul urmează să aprobe programul privind repartizarea mijloacelor fondului rutier pentru drumurile publice naționale pe anul 2022 în sumă de 1,4 miliarde de lei.

Pentru întreținerea de rutină a drumurilor (plombarea gropilor, profilarea părții carosabile cu adaos de material, întreținerea terasamentului și sistemelor de evacuare a apelor vot fi alocați 302 mil. de lei, aproape un sfert din mijloacele fondului rutier.

Pentru Reconstrucția, reparația drumurilor publice naționale și a construcțiilor inginerești – 538 mil. de lei.

Cofinanțarea proiectului de reabilitare a drumurilor – 183 mil. de lei.

În decembrie anul trecut, Guvernul a aprobat semnarea Contractului de finanţare dintre Republica Moldova şi Banca Europeană de Investiţii (BEI) pentru realizarea Proiectului „Moldova drumuri IV”.

Proiectul Contractului de finanţare dintre Republica Moldova şi BEI are drept scop contractarea unui împrumut în valoare totală de 150 mil. euro, ceea ce reprezintă o cofinanţare a Proiectului în cuantum de 50%. A doua parte a sumei va fi negociată cu Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD).

Totodată, contractul de finanţare presupune şi o alocare în formă de grant a 10 mil. euro din sursele „Emerging Advisory and Technical Assistance Facility for Eastem Partnership Investment in Connectivity (EPIC)”.

În cadrul proiectului „Moldova drumuri IV” este prevăzută executarea lucrărilor de reabilitare, modernizare şi extindere a următoarelor sectoare de drumuri:

Drumul M5 Frontiera cu Ucraina – Criva – Bălţi – Chişinău –Tiraspol – frontiera cu Ucraina, pe sectorul Criva – Bălţi, cu o lungime de 133 km (reabilitare), cost estimativ 129 mil. euro;

Drumul M2, centura oraşului Chişinău, pe sectoarele 2 şi 3, cu o lungime de 17,35 km (extindere la 4 benzi de circulaţie şi intersecţii denivelate), cost estimativ 52 mil. euro;

Drumul M3 Chişinău – Comrat – Giurgiuleşti – frontieră cu România, sectorul de ocolire a oraşului Cimişlia, km 0+000 – km 7+200 (construcţie nouă) cost estimativ 9 mil. euro.

De asemenea, pentru dezvoltarea şi continuarea Programelor cu finanţare externă proiectul prevede elaborarea studiilor de fezabilitate şi a documentaţiei de proiect pentru următoarele sectoare de drumuri:

Drumul M5, sector Bălti – Rădeni (km 133+000 – km 189+000);

Construcţia sectorului lipsa între drumul naţional R1 şi M5 (completarea reţelei de drumuri naţionale incluse în reţeaua Trans Europeană de Transport);

Drumul M5, sector Rădeni – Chişinău;

Drumul M5, sector Budeşti – frontieră cu Ucraina (lungimea 85 km);

Drumul M2, sector Chişinău – Budeşti (sectorul 4 al drumului de centură al or. Chişinău);

Drumul M2, ocolire oraşului Chişinău sectoarele 5 şi 6 (sectoare lipsă cu o lungime de aproximativ 50 km);

Construcţia Autostrăzii Ungheni – Chişinău – Odesa;

Drumul M1, sector Leuşeni – Chişinău;

Drumul M1, sector Chişinău – Dubăsari.

 

Realitatea Live

29 Mart. 2024, 14:24
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
29 Mart. 2024, 14:24 // Actual //  Lupu Eduard

Republica Moldova nu mai este dependentă de un singur furnizori de gaze. Din primăvara acestui an mai multe companii vor livra metan pe piața locală.

„Deja au început să vină mai multe companii. Este vorba de Axpo, MET Group, Trafigura, Romgaz și Petrom”, a explicat ministrul Energiei, Victor Parlicov, în cadrul emisiunii de la Exclusiv TV.

Ministrul spune că nu va mai exista un contract cu un singur furnizor la un preț stabilit.

Ceea ce facem acuma, astea sunt prevederile legislației UE, să menținem consumatorii casnici în zona celor protejați, iar businessul să-și cumpere singur gaze de pe bursă. Din 2025, businessul nu vor mai putea primi gaze la tarife reglementate. Peste încă doi ani, același lucru și se va întâmpla și cu businessul mediu. Cei care au capacitate să ducă niște negocieri să caute opțiuni să o facă ca să-și poată cumpăra gaze le prețul pe care îl vor ei. Lăsând spațiu pentru piața reglementată – consumatori casnici.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău