Moldova pune piciorul în prag Moscovei. De unde vrea să cumpere gaz

12 Oct. 2021, 11:05
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
12 Oct. 2021, 11:05 // Actual //  bani.md

În prezent, Republica Moldova plătește de cinci ori mai mult, comparativ cu anul trecut, pentru gazul livrat de Gazprom. Chișinăul califică prețul neargumentat și caută alternative.

Republica Moldova a solicitat suportul UE pentru livrarea gazelor. Chișinăul speră să primească gaz din România, scrie ziarul Finacnial Times, citat de agenția rusă RBK.

Publicația scrie că livrările de gaz s-au redus cu 35%, iar prețul s-a majorat la 790 USD pentru mia de metri cubi față de 550 USD, practic de cinci ori. Sursele publicației susțin că Chișinăul nu vrea să accepte noile condiții ale Gazpromului și caută alternative pentru livrarea gazului prin România în situații de urgență.

În perioada caldă a anului, prețul de achiziție a metanului era racordat bursei germane NSG, iar în perioada rece a anului, 80% din cantitatea de gaz consumată, costul era calculat în baza prețului la motorină și păcură.

La 1 septembrie a expirat contractul cu Gazprom, iar din 1 octombrie prețul gazului importat este de 790 USD pentru mia de metri cubi până la semnarea noului contract. Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării regionale, Andrei Spînu a declarat că Republica Moldova negociază cu Gazprom, dar în același timp studiază alternative de livrare din Ucraina, România și alte state UE.

Înaltul Reprezentant al Uniunii Europene pentru afaceri externe și securitate, Josep Borrell a declarat că cererea Europei pentru gazul rusesc a crescut mai mult față de cât era prevăzut.

Ambasadorul UE Markus Ederer, într-un interviu acordat RBC, a declarat că Rusia ar trebui să crească livrările de în Europa pe fondul unei creșteri bruște a prețurilor. Ca răspuns, ministrul rus de externe, Serghei Lavrov, a explicat că Moscova trebuie mai întâi să încheie contracte adecvate, deci nu poate crește rapid volumele de gaze pentru consumatorii europeni.

Realitatea Live

22 Nov. 2024, 15:29
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Nov. 2024, 15:29 // Actual //  Ursu Victor

Transportul feroviar, care reprezintă 13,6% din structura totală a mărfurilor transportate, a marcat cele mai mari scăderi în perioada ianuarie-septembrie 2024. Potrivit datelor statistice, volumul mărfurilor transportate pe calea ferată a scăzut cu 32,9%, iar parcursul acestora a înregistrat o reducere și mai semnificativă, de 36,7%.

Această evoluție negativă reflectă dificultățile cu care se confruntă sectorul feroviar în contextul schimbărilor economice și al restructurărilor interne. Printre posibilele cauze ale declinului se numără scăderea cererii pentru transportul feroviar, concurența cu alte moduri de transport și provocările operaționale întâmpinate de „Calea Ferată din Moldova”.

CFM se confruntă cu grave probleme financiare, acumulând datorii salariale de aproximativ 150 milioane de lei. În ceea ce privește infrastructura, situația este alarmantă: din cele 139 de locomotive aflate în dotare, 134 și-au depășit durata de amortizare, iar peste 25% din infrastructura feroviară necesită reparații capitale. În următorii ani, circulația pe mai mult de jumătate din căile ferate ar putea fi suspendată dacă nu se vor lua măsuri urgente.

În ultimul deceniu, CFM a generat pierderi care se apropie de un miliard de lei, cauzate de scăderea continuă a numărului de pasageri, în special pe rutele internaționale, și a volumului de mărfuri transportate. Veniturile sunt în scădere constantă, iar costurile salvării CFM sunt estimate la câteva sute de milioane de euro.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală