Moldovenii nu-și fac asigurări pentru casă. Două treimi din piață dominată de asigurările auto

19 Mart. 2022, 20:00
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
19 Mart. 2022, 20:00 // Actual //  bani.md

În anul 2021 valoarea totală a primelor brute subscrise de cele 10 companii de asigurări a însumat 1,8 miliarde de lei cu 18,6% mai mult față de anul precedent, relevă datele Comisiei Naționale a Pieței Financiare.

Volumul primelor brute subscrise RCA a constituit 866,7 mil. de lei, CASCO – 417,8 mil. de lei. Asigurările de incendiu și sănătate câte 7%, de viață – 5%, de bunuri – 4% din total. Cel mai puține asigurări s-au făcut pentru asigurări de accidente de muncă, nave aeriene, pierderi financiare li bunuri în tranzit – 1%.

Numărul companiilor de asigurări în anul 2021 s-a redus la 10. Trei companii controlează 49% din piață. Este vorba de Asterra Grup, Grawe Carat și General Asigurări.

În ceea ce privește despăgubirile achitate în volumul primelor de asigurare subscrise a înregistrat valoarea de 34%, în anul 2021, față de 41% cât a fost în anul anterior. Suma despăgubirilor a constituit 662,1 mil. de lei. Cele mai mari despăgubiri au fost achitate de Astera Grup și Grawe Carat câte 136 mil. de lei, iar pe locul trei General Asigurări cu 92 mil. de lei.

Economiștii explică reticența moldovenilor în a-și asigura locuința prin faptul că de-a lungul anilor mai multe companii de asigurări din Republica Moldova au fost ținta atacurilor raider.

În opinia economiștilor, asigurarea de locuințe, când într-un sistem de asigurări nu se întorc despăgubiri pe măsura sumelor colectate, este o formă de stoarcere de bani de la cetățeni. Noi avem o problemă că locuințele nu sunt asigurate, dar cea mai mare problemă sunt companiile noastre de asigurări care,  din păcate, nu au fost îmbunătățite. Și în plus, sistemul de asigurări e legat de securitatea țării.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII