Newsmaker: Benzina, legea și Maia Sandu. Cine și cum dă foc pieței de combustibili din Moldova?

05 Mai 2021, 10:46
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
05 Mai 2021, 10:46 // Bani și Afaceri //  MD Bani

După cum a aflat Newsmaker, președintele Republicii Moldova, Maia Sandu, nu a promulgat încă legea care trebuia să schimbe regulile de stabilire a prețurilor la combustibil.

Administrația prezidențială spune că este imposibilă punerea în aplicare a legii în forma prezentată și că va trebui returnată parlamentului pentru revizuire.

ANRE consideră că documentul a fost adoptat sub presiunea lobbyiștilor pentru combustibil pentru a o pune în lumină proastă pe Maia Sandu.

Autorul proiectului de lege, deputatul Alexander Oleinik, dimpotrivă, este sigur că președintele se află sub presiune pentru a menține statu quo-ul.

Cu toate acestea, potrivit experților, în ciuda posibilei nemulțumiri a șoferilor și a fermierilor, președintele nu ar trebui să semneze proiectul de lege pentru a nu provoca un colaps pe piața combustibililor.

Ce spune administrația prezidențială

Președintele Maia Sandu nu a promulgat încă proiectele de amendamente la legea „Pieței produselor petroliere”, care prevede o nouă modalitate de stabilire a prețurilor la combustibil.

În special, prețurile maxime cu amănuntul pentru benzină și motorină ar trebui stabilite de companiile de combustibili, iar ANRE ar trebui să verifice corectitudinea acestora, dar concentrându-se nu pe marja permisă de 10%, ci pe formula propusă de parlament, care se bazează pe cotațiile Platts.

Datorită faptului că au fost comise erori grave în proiectul de lege adoptat de deputați și există contradicții cu legislația actuală, consilierul prezidențial pe probleme de energie Serghei Tofilat a recomandat președintelui să returneze proiectul de lege Parlamentului pentru revizuire.

El a explicat către NM că există mai multe contradicții și omisiuni.

„În primul rând, conținutul de sulf specificat în produsele petroliere care urmează să fie importate contravine standardelor europene și moldovenești adoptate în 2019. În al doilea rând, proiectul nu prevede o formulă pentru stabilirea unui preț pentru gazul lichefiat, ci doar pentru benzină și motorină. În al treilea rând, se propune stabilirea prețurilor pentru fiecare lot de combustibil achiziționat, ceea ce este tehnic imposibil. Este necesar să se introducă conceptul de preț mediu ponderat pentru o anumită perioadă ”, a spus Tofilat.

Ce spun cei de la ANRE

Unul dintre directorii ANRE, Ștefan Creangă, a raportat, de asemenea, despre o eroare gravă în calcului prețurilor. El a citat sdrept exemplu articolul 2 din document, care prevede abolirea articolului 13, paragraful 1 al legii „Pieței produselor petroliere”.

„De fapt, au anulat dreptul importatorilor de produse petroliere de a importa și vinde combustibil atât cu ridicata, cât și cu amănuntul. Dacă legea este publicată în acest formular, Serviciul Vamal va trebui să o aplice, iar Moldova va rămâne fără produse petroliere ”, a spus Creangă.

El crede că unii dintre deputații asociați cu companiile de combustibil beneficiază de o astfel de situație când prețurile sunt formate netransparent și piața este o mizerie. În plus, potrivit lui Creangă, cel care a promovat în mod persistent proiectul nu a putut ignora greșelile și contradicțiile, dar a decis să o pună în lumină proastă pe Maia Sanda.

„Înțeleg că este foarte dificil să îți asumi responsabilitatea și să înapoiezi legea Parlamentului, care va putea să o revizuiască nu mai devreme de sfârșitul verii, sau chiar toamna. În același timp, companiile de combustibili vor continua să facă tot ce vor, pentru că mâinile noastre vor fi legate ”, s-a arătat indignat directorul ANRE.

Rețineți că, dacă Sandu va lua o decizie finală de a returna proiectul de lege Parlamentului, prețurile la produsele petroliere vor continua să fie formate conform vechii metodologii, iar autoritatea de reglementare va continua să se orienteze în timpul verificărilor pornind de la o marjă de profitabilitate permisă de 10%.

Ce spune autorul proiectului de lege

Autorul proiectului de lege, Alexander Oleinik, este sigur că nu pot exista greșeli în proiectul său de lege, pe care l-a pregătit acum aproape un an și jumătate.

„Documentul a fost studiat de ANRE, Consiliul Concurenței, diverse comisii, a trecut două lecturi, departamentul juridic al parlamentului. Chiar crezi că niciunul dintre ei nu ar fi descoperit o eroare ”, s-a indignat Oleinik.

El crede că administrația prezidențială ar putea fi supusă unor presiuni serioase, astfel încât legea să nu apară în cele din urmă, deoarece afectează interesele multor oameni.

„Cineva nu vrea ca ordinea de pe piața combustibililor să fie meritul Oleinik”, a spus deputatul. „Și oamenii care suportă acest haos al prețurilor continuă să sufere”. Potrivit acestuia, dacă legea ar fi fost modificată în februarie anul trecut, situația de pe piața combustibililor ar fi fost complet diferită.

„Și acum, dacă legea este brusc returnată spre revizuire, înainte de 2022, modalitatea de formare a prețurilor la benzină și motorină nu se va schimba”, a concluzionat Oleinik.

Ce spun experții

Expertul în energie Victor Parlicov a declarat pentru Newsmaker că se bazează pe președinte, care va folosi dreptul de a returna legea noului parlament pentru revizuire, „iar deputații nou aleși nu se vor angaja în populism într-o formă și mai pervertită, și mai puțin aplicabilă”, a subliniat Parlicov.

În opinia sa, Parlamentul nu ar trebui să fie deloc implicat în formarea prețurilor combustibililor și ar trebui să ia această responsabilitate de la ANRE. Expertul consideră că prețurile ar trebui stabilite chiar de companiile de combustibili pe baza mecanismelor pieței, iar Consiliul Concurenței ar trebui să monitorizeze acest lucru.

În opinia sa, parlamentul ar trebui să acorde atenție la două lucruri importante care pot afecta pozitiv prețurile și pot spori securitatea energetică.

„În primul rând, este necesar ca pentru o lungă perioadă de timp să se aplice Directiva europeană privind rezervele de produse petroliere și să se formeze o rezervă de combustibil în cantitate de cel puțin 61 de zile de consum. Acum stocurile noastre abia ajung la volumul de 15 zile. Acest lucru va permite statului să acționeze nu numai ca principal consumator de combustibil, ci și ca un comerciant capabil să influențeze cererea și oferta și, în consecință, prețurile ”, a explicat expertul.

El a adăugat că, în al doilea rând, merită adoptată o lege privind prețurile de transfer, care va ajuta la evitarea pierderilor bugetare datorate neplății impozitelor de către companiile multinaționale integrate pe verticală. Potrivit lui Parlicov, principalii importatori de produse petroliere în Moldova: Lukoil, Petrom și Rompetrol sunt astfel de companii multinaționale care își transferă o parte din operațiuni în anumite jurisdicții pentru a „optimiza impozitarea”.

Parlicov este sigur că legea „de stânga” este promovată de „politicienii interesați de coluziunea cu muncitorii din petrol”, care este plătită de consumator.

Mai devreme, observam că conspirația companiilor de combustibili între ele a fost anunțată în partidul Platforma Demnitate și Adevăr (DA), iar vicepreședintele partidului, Alexander Slusari, i-a acuzat pe importatorii de produse petroliere de lăcomie și i-a îndemnat pe șoferi să iasă protest în legătură cu creșterea prețurilor la combustibili.

Săptămâna trecută, mai multe companii au crescut prețurile cu amănuntul la benzină, care costă acum 20 de lei pe litru.

Anterior, într-un interviu acordat NM, șeful Bemol, Rafik Aliyev, a spus că o creștere a prețurilor la combustibili este inevitabilă datorită creșterii prețurilor la petrol și a unei creșteri a cursului de schimb. El a mai declarat că toate companiile de carburanți așteaptă cu nerăbdare noua lege, astfel încât „toate acuzațiile legate de creșterea prețurilor să fie direcționate către ANRE și nu către companiile în sine”.

Realitatea Live

26 Apr. 2024, 17:14
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
26 Apr. 2024, 17:14 // Actual //  Lupu Eduard

În urma apariției imaginilor în presă cu o casă construită pe acoperișul unui bloc de locuit, Pretura sectorului Centru aduce următoarele precizări. Conform informațiilor furnizate de autoritățile locale, casa respectivă a fost construită în anul 2016.

În ceea ce privește construcția ilegală, autoritatea publică locală a sesizat Inspectoratul Național pentru Supraveghere Tehnică încă din anul 2020. Inspectoratul este responsabil de verificarea legalității și a disciplinei în construcții.

Deși autoritățile locale au sesizat problema, conform prevederilor legale, nu pot întocmi procese-verbale contravenționale pentru astfel de situații, deoarece construcția anexelor, balcoanelor, copertinelor sau transformarea acoperișurilor care afectează aspectul arhitectural al blocurilor locative intră sub incidența competenței Inspectoratului Național pentru Supraveghere Tehnică și a Poliției.

În acest context, examinarea și gestionarea cazului sunt de competența Inspectoratului Național pentru Supraveghere Tehnică și a Poliției, care vor lua măsurile necesare în conformitate cu legea.

Imaginea cu casa construită pe un bloc de locuit din Capitală u fost distribuite pe internet.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău