Noapte cu energie în exces la MGRES, dar fără beneficii pentru malul drept

03 Feb. 2025, 09:24
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
03 Feb. 2025, 09:24 // Actual //  Ursu Victor

Membrul Consiliului de Administrație al Energocom, Alexandr Slusari, atrage atenția asupra surplusului de energie electrică produs de centrala din Dnestrovsc (MGRES). Potrivit informațiilor obținute de la experții tehnici ai MGRES, această centrală va genera un surplus de energie electrică, cel puțin în timpul nopții.

Slusari subliniază că, deși anterior autoritățile guvernamentale au promis că excesul de energie electrică va fi furnizat gratuit malului drept al Nistrului, această promisiune nu a fost transpusă în practică. În decizia Comisiei pentru Situații Excepționale (CSE) nu există nicio mențiune despre acest angajament, iar, conform lui Slusari, nu a fost emis niciun act juridic care să reglementeze utilizarea acestui surplus.

„De ce oare?”, se întreabă retoric Alexandr Slusari, evidențiind lipsa unei soluții clare din partea autorităților. Acesta solicită o abordare transparentă și rapidă pentru a clarifica soarta energiei excedentare, în beneficiul consumatorilor de pe malul drept.

SA Energocom, compania responsabilă de achiziţiile de energie ale Republicii Moldova, va procura gaze de pe platforme de tranzacţionare din Uniunea Europeană şi Ucraina, la preţuri de piaţă. Transportul gazelor se va realiza conform unui program agreat cu SRL Tiraspoltransgaz, iar livrările zilnice nu vor depăşi echivalentul a 3 milioane de metri cubi. Costurile pentru transport vor fi acoperite de SA Energocom, conform tarifelor stabilite de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică.

În ceea ce priveşte energia electrică, aceasta va fi achiziţionată tot de pe platforme europene şi ucrainene, urmând să fie livrată către consumatorii protejaţi, cum ar fi gospodăriile, instituţiile medicale, unităţile de învăţământ şi centralele electrice din raioanele de est ale Republicii Moldova. Importurile de gaze şi energie electrică vor beneficia de scutire de TVA.

Acest sprijin financiar face parte dintr-un pachet mai larg de 64 de milioane de euro oferit de Uniunea Europeană pentru securitatea energetică a Republicii Moldova. Din această sumă, 34 de milioane de euro vor fi alocate direct bugetului de stat în două tranşe, contribuind la consolidarea sistemului energetic naţional.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

03 Feb. 2025, 11:20
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
03 Feb. 2025, 11:20 // Actual //  Ursu Victor

Cu probleme la reabilitarea drumului pe un segment de 83 km de pe traseul Hîncești- Leova-Cahul-Giurgiulești, compania Ozka Insaat AȘ încearcă să cîștige licitația proiectului de reabilitare a porțiunii de drum de la Cantemir spre Cahul cu o lungime de 43 km.

Proiectul de reabilitare a drumului național R34, care vizează tronsonul Hîncești-Leova-Cahul-Giurgiulești, se confruntă cu întârzieri semnificative și probleme financiare. Firma turcească Ozka Insaat AȘ, câștigătoare a licitației pentru acest proiect, a avut un progres de doar 62,27% până în prezent, față de termenul stabilit inițial pentru finalizarea lucrărilor în februarie 2022. În ciuda multiplelor cereri de prelungire a termenului, compania totuși nu a reușit să finalizeze lucrările la timp și riscă să necesite încă cel puțin 2 ani pentru completarea proiectului.

Proiectul, care include reconstrucția sistemului rutier, reabilitarea a 9 poduri și 57 de podețe tubulare, precum și îmbunătățirea infrastructurii de transport public, beneficiază de o finanțare europeană de 25 milioane de euro din partea Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). Cu toate acestea, Ozka Insaat AȘ se confruntă cu dificultăți financiare majore, inclusiv lipsa resurselor pentru continuarea lucrărilor, întârzieri în plata salariilor și imposibilitatea de a achiziționa materialele necesare.

Aceste probleme au dus la o reducere semnificativă a ritmului de lucru și la stoparea temporară a unor șantiere, ceea ce a provocat blocaje majore în trafic și a afectat mobilitatea locuitorilor din zonă. Unele poduri, finalizate în proporție de aproximativ 90%, sunt folosite provizoriu pentru trafic, ceea ce pune în pericol integritatea lucrărilor și îngreunează continuarea acestora. Mai mult, condițiile meteorologice din septembrie 2024 au provocat daune suplimentare, iar lucrările de remediere nu au fost încă începute.

De asemenea, implicarea companiei turcești în proiecte de infrastructură în Moldova ridică îngrijorări legate de viabilitatea acestora, având în vedere dificultățile financiare și organizaționale cu care se confruntă.

Este imperativ să fie implementate măsuri urgente pentru a preveni escaladarea problemelor și pentru a asigura finalizarea cu succes a lucrărilor în termenii stabiliți. Situația actuală ridică semne de întrebare asupra viabilității continuării proiectului în forma sa actuală, precum și participarea Ozka Insaat AȘ la licitația unor noi proiecte. Astfel, există riscul ca în cazul unor noi proiecte, mijloacele bănești să fie utilizate pentru finalizarea lucrărilor restante, ceea ce duce direct la nerealizarea în termen a lucrărilor.

Drumul de 83 de kilometri trebuia finalizat în februarie 2023 (termen extins), însă progresul lucrărilor este redus. Valoarea contractului pentru acest proiect se ridică la peste 56 de milioane de euro, finanțare acordată de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală