Noi reguli de joc pentru piața tutunului. Termenul de implementare, discutat în Parlament

29 Nov. 2022, 12:20
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
29 Nov. 2022, 12:20 // Actual //  MD Bani

Proiectul de lege care prevede mai multe propuneri de reglementare a pieței tutunului a fost discutat în cadrul unor audieri publice în Parlament. Documentul propune implementarea sistemului de urmărire a produselor de tutun „track and trace”, reglementarea țigărilor electronice fără nicotină, interzicerea aromelor caracteristice în produsele fără fum. Autorul proiectului de lege, Dan Perciun susține că scopul propunerilor este combaterea comerțului ilicit de produse de tutun, dar și lupta împotriva fumatului. La discuții a participat mediul de afaceri și societatea civilă, infotag.md.

Președintele Comisiei protecție socială, sănătate și familie, Dan Perciun a declarat că că sistemul „track and trace” este o prevedere a Protocolului pentru eliminarea comerțului ilicit cu produse din tutun, care a fost ratificat anul acesta de țara noastră. Deputatul a specificat că termenul de implementare a sistemului va fi extins.

„Nu avem astăzi capacitățile de a dezvolta sistemul „track and trace” și vom avea nevoie de expertiza Uniunii Europene. Este un sistem nou pentru noi, UE a avut nevoie de patru ani pentru a dezvolta parametrii tehnici. Pentru noi un termen realist de implementare este 2-3 ani”, a declarat Dan Perciun.

Prezent la audieri, directorul Philip Morris Ucraina, Moldova și Caucas, Maksym Barabash a salutat ratificarea a Protocolului pentru eliminarea comerțului ilicit cu produse din tutun.

„Într-adevăr sistemul „track and trace” este unul complex. În UE, acest proiect a fost votat în 2017, iar termenul limită de implementare a fost 2019. Totodată, nu toate statele europene s-au încadrat în acest termen. Din acest motiv considerăm, că termenul de implementare trebuie să fie 3 ani după aprobarea regulamentelor tehnice”, a menționat Maksym Barabash.

Reprezentul Asociației rețelelor comerciale din Moldova, Victor Durleșteanu și-a exprimat speranța că procesul de implementare a sistemului va fi unul transparent.

„Trebuie să fim foarte precauți cum implementăm sistemul. Atunci când s-a votat legea privind interzicerea expunerii produselor de tutun la vitrină, am fost nevoiți să facem față interpretărilor eronate din partea organelor de control. Și am fost nevoiți să ne apărăm în instanță. Solicităm să avem un cadru legal predictibil, ca să facem aceleași greșeli”, a menționat Victor Durleșteanu.

În cadrul audierilor, s-a discutat și propunerea din proiectul de lege de a interzice aromele caracteristice în țigările electronice și produsele de tutun încălzit. Autorul proiectului a declarat că implementarea acestei prevederi poate fi amânată.

„Eu știu că Directiva UE nu prevede acest aspect. Înțelegem că în Uniunea Europeană acest lucru se va întâmpla din 2026, respectiv aici o variantă de compromis poate fi termenul începând cu care această prevedere să între în vigoare”, a menționat Dan Perciun.

Directorul Philip Morris Ucraina, Moldova și Caucas afirmă că orice interzicere va duce la sporirea contrabandei, iar soluția ar fi reglementarea mai strictă a acestor produse.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

„În mare parte utilizatorii aleg dispozitive de încălzire a tutunului sau țigări electronice cu arome caracteristice. Mai mult, Organizația Mondială a Sănătății, recomandă interzicerea aromelor în țigări obișnuite, nu și în produse alternative fără fum, pentru că acestea determină micșorarea consumului de țigări. Interzicerea produselor fără fum cu arome, va provoca creșterea pieței ilicite, iar statutul va pierde anual 300 de milioane de lei. Considerăm că trebuie interzise aromele atractive pentru minori, precum ciocolată, căpșună, pina colada, în ambalaje foarte atractive, cu culori aprinse”, a adăugat Maksym Barabash.

Președintele Asociației de protecției a drepturilor consumatorilor de produse alternative „ACTA”, Mihail Țurcanu a solicitat autorităților un control mai riguros de comercializare a produselor de tutun minirolor, menționând că există legi, însă, nu există un control.

Privind reglementarea țigărilor electronice fără nicotină, directorul adjunct a Agenției Naționale de Sănătate Publică, Ion Șalaru a menționat că OMS nu face deosebire între produse cu nicotină sau fără, ambele fiind în aceeași categorie.

„Cât ține de arome, noi mergem pe experiența UE, dar suntem deschiși să discutăm termenii”, a adăugat acesta.

Proiectul de lege urmează a fi votat în Parlament după ce vor fi examinate toate propunerile înaintate în cadrul audierilor.

Realitatea Live

10 Dec. 2024, 15:13
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
10 Dec. 2024, 15:13 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Industria globală a aviației este proiectată să obțină un profit net de 36,6 miliarde de dolari în 2025, depășind ușor estimările pentru anul 2024, a anunțat Asociația Internațională a Transportului Aerian (IATA). Această performanță va fi impulsionată de scăderea prețurilor la combustibil și de o gestionare eficientă a costurilor, Rtă datele IATA.

Numărul pasagerilor este estimat să crească cu 6,7%, ajungând la 5,2 miliarde în 2025, iar veniturile totale ale industriei ar putea depăși, pentru prima dată, pragul de 1 trilion de dolari, până la 1,007 trilioane de dolari, o creștere de 4,4% față de 2024.

Profitul operațional este estimat la 67,5 miliarde de dolari, iar cheltuielile totale ale industriei ar putea atinge 940 miliarde de dolari în 2025.

În cadrul unei conferințe de presă, Willie Walsh, directorul general al IATA, a remarcat creșterea semnificativă a pieței aviației în India, subliniind importanța conectivității aeriene pentru sprijinirea dezvoltării economice. India și China rămân printre piețele de aviație internă cu cea mai rapidă creștere.

Conform IATA, marja de profit net pentru 2025 este estimată la 3,6%, în creștere ușoară față de 3,3% în 2024. Profitul net per pasager va ajunge la 7 dolari, mai mic decât vârful de 7,9 dolari înregistrat în 2023, dar peste valoarea de 6,4 dolari prognozată pentru 2024.

În regiunea Asia-Pacific, profitabilitatea va înregistra o ușoară îmbunătățire datorită cererii puternice și a creșterii gradului de ocupare a aeronavelor.

La nivel global, tariful mediu al biletelor de avion, inclusiv taxele suplimentare, este prognozat să fie de 380 de dolari, cu 1,8% mai mic decât în 2024.

Prețul mediu al combustibilului pentru avioane este estimat la 87 de dolari pe baril în 2025, în scădere față de 99 de dolari pe baril în 2024. Cheltuielile totale pentru combustibil ale companiilor aeriene vor fi de 248 miliarde de dolari, o scădere de 4,8%, chiar dacă volumul consumului de combustibil va crește cu 6%, până la 107 miliarde de galoane.

Cu toate acestea, IATA avertizează asupra provocărilor legate de lanțurile de aprovizionare, infrastructura deficitară, reglementările stricte și creșterea taxelor. În plus, companiile aeriene vor resimți o presiune financiară suplimentară, pe măsură ce vor epuiza beneficiile fiscale asociate pierderilor din perioada pandemiei.

Această proiecție evidențiază eforturile industriei aeriene de a-și reveni complet după pandemie și de a investi în tehnologii sustenabile pentru un viitor mai verde.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală