Cât șoferii continuă să petreacă zile în șir la vamă, oficiul Organizației Mondiale a Sănătății din Republica Moldova a detașat la vamă echipaje medicale internaționale. Acestea își vor exercita activitatea la Leușeni și Giurgiulești.
Măsura a fost luată la solicitarea Ministerului Sănătății. De asemenea, OMS Moldova a donat Poliției de Frontieră 700 de seturi de recipiente cu soluție pentru igiena mâinilor și măști chirurgicale, precum si 1070 de litri de apă potabilă, care vor fi distribuite șoferilor.
„Asistența medicală va fi acordată șoferilor de către medicii echipelor internaționale, de comun cu medicii din cadrul Poliției de Frontieră și ai Centrului pentru Asistență Medicală Urgentă Prespitalicească”, anunță OMS Moldova.
Între timp, Leușeni, Giurgiulești și Sculeni rămân puncte unde șoferii de camioane așteaptă cel mai mult atât pentru a intra în țară, cât și pentru a ieși. Imaginile de pe camerele de supraveghe a Serviciului Vamal arată că rânduri de vehicule în preajma punctelor de control.
Și pe camerele de supraveghere a Poliției de Frontieră a Republicii Moldova se observă mai multe camioane la vămi. În același timp, datele autorităților române arată că la Galați, pe sensul de intrare în Republica Moldova, se așteaptă 420 de minute doar pentru controlul actelor.
Precizăm că săptămâna trecută Natalia Gavrilița și omologul său român, Nicolae Ciucă, au convenit să ca autoritățile din Republica Moldova și România să testeze vămuirea comună la Leușeni. Deocamdată, însă, nu se cunoaște când va începe procesul.
Problema șoferilor de camioane care petrec și câte cinci zile în rând pentru a ajunge la controalele vamale nu este una nou, însă s-a acutizat după izbucnirea războiului din Ucraina. Dacă anterior aceștia petreceau circa 48 de ore la vamă, actualmente timpul de așteptate a devenit cu aproximativ 2,5 mai lung, iar un șofer a decedat în urma unui stop cardiac în timp ce își aștepta rândul.
Anterior, transportatorii de mărfuri au adresat un mesaj conducerii țării și au cerut ca problema să fie soluționată la nivel înalt, de către administrațiile de pe ambele maluri ale Prutului. Timp de două săptămâni de la solicitare, responsabilii din Moldova au întreprins doar măsuri de fluidizare, ineficiente în contextul infrastructurii precare pe partea română, dar și au anunțat că vor duce la vamă medici și psihologi care să acorde ajutor conducătorilor de vehicule. La rândul său, oficialii români au suplimentat numărul angajaților sanitar-veterinari la punctele de control.