Operatorii retail, despre creșterea accizei la tutun cu 25%: A activa în Moldova devine tot mai complicat și costisitor

20 Dec. 2022, 11:15
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
20 Dec. 2022, 11:15 // Actual //  MD Bani

Principalii operatori ai rețelelor de comerț cu amănuntul din Republica Moldova se declară îngrijorați de propunerea Ministerului Finanțelor de a crește în mod accelerat accizele la produsele din tutun pentru anul 2023. Într-o scrisoare adresată autorităților de stat, cele mai mari rețele de comerț din țară solicită revenirea la calendarul aprobat și creșterea prognozată a accizei de 15%, în locul celor 25%, propuse în cadrul politicii bugetar-fiscale pentru 2023. Potrivit operatorilor, în caz contrar, ar putea fi periclitată buna funcționare a segmentului legal de comerț cu produse din tutun, ceea ce ar cauza pierderi bugetului de stat.

„Menționăm că noi, operatorii rețelelor de comerț cu amănuntul, suntem companii responsabile atât din punct de vedere fiscal, cât și legislativ, care asigură mii de locuri de muncă pentru familiile din Republica Moldova, dar pentru a opera eficient, avem nevoie de reglementări echilibrate, clare și predictibile”, se spune în scrisoarea semnată de rețelele de magazine Linella, Nr1, Velmart, Green Hills, precum și de rețelele de benzinării Rompetrol, Tirex și Bemol.

Operatorii declară că, în fiecare an, din cauza schimbărilor legislative, sunt nevoiți să replanifice în grabă bugetele și procesele de lucru. Potrivit acestora, costul licenței de comercializare a produselor de tutun este în creștere, rata accizei se propune a fi majorată cu 25%, iar alte taxe s-ar suprapune acestor creșteri. Toate acestea ar urma să conducă la creșterea prețurilor finale pentru consumatori.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește-ne pe TELEGRAM!

„Majorarea accizelor va influența direct proporțional prețurile de achiziție de la distribuitori, ceea ce ne va impune să renunțăm parțial la comercializarea produselor de tutun din motiv că micșorarea marjei comerciale nu va acoperi comisioanele achitate băncilor comerciale: comisionul pentru tranzacțiile cu cardurile bancare, care variază de la 1 la 3% din suma tranzacției; costurile creditelor bancare și alte cheltuieli care la moment le suportăm. A desfășura o activitate în Republica Moldova devine tot mai complicat și costisitor. Suntem afectați de scumpirea creditelor, inflației, majorarea prețurilor la energia electrică și gaz natural”, se spune în scrisoare.

Semnatarii scrisorii subliniază că, în ultimii ani, accizele la produsele din tutun au crescut constant, sporind presiunea fiscală asupra consumatorilor și comerțului legal.

„Menționăm că, sub presiunea fiscală din anii precedenți și a altor șocuri ale pieței, vânzările legale ale produselor de tutun în țară au scăzut cu 20-30% comparativ cu anul 2019. În același timp, nu observăm o diminuare la fel de semnificativă a numărului de fumători conform statisticilor oficiale. Presupunerea logică este că acest segment de vânzări este pierdut fie din cauza migrației populației sau comerțului ilegal cu produse din tutun”, declară operatorii de comerț cu amănuntul.

Recent, compania IPSOS a publicat un studiu care arată că volumul comerțului ilegal cu țigarete în Republica Moldova a crescut de la 4,1%, în octombrie 2021, la 7,4%, în octombrie 2022. Potrivit cercetării, comerțul ilicit s-a dublat în special în regiunile situate la frontiera cu Ucraina, de la 7,6% la 14,4%, precum și în localitățile din apropierea frontierei cu România, unde rata comerțului ilegal a crescut de la 4,6% la 9%.

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală