Persoanele aflate în dificultate îşi găsesc refugiul la Beriozchi, Anenii Noi, unde participă la producerea îngheţatei

23 Oct. 2024, 12:04
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
23 Oct. 2024, 12:04 // Actual //  bani.md

Persoanele aflate în dificultate, precum foşti consumatori de droguri, deţinuţi sau persoane infectate cu HIV îşi găsesc refugiul la Beriozchi, raionul Anenii Noi, unde întreprinderea socială “ECO LIFE FOR YOU” SRL, creată de Asociaţia Obştească “Iniţiativa Pozitivă”, le oferă sprijin pentru reabilitare, dar şi angajare în câmpul muncii.

„Întreprinderea socială este ca o platformă pentru persoanele din categorii de risc să înveţe procesul de business, cum să se organizeze, să-şi asume responsabilitatea, să dezvolte abilităţi de lucru în echipă. Oferim şi locuri de muncă după ce trec de perioada de reabilitare, fie pentru o perioadă scurtă, fie de lungă durată, să se adapteze şi să primească un loc de muncă”, susţine Constantin Cearanovski, administrator, “ECO LIFE FOR YOU” SRL.

În localitatea Beriozchi există o mini-fermă de vaci, îngrijite de beneficiari, iar laptele proaspăt muls, timp de o oră ajunge în zona de producere a îngheţatei naturale CreamBerg. Pentru a-şi spori vânzările şi a se dezvolta, întreprinderea socială a accesat un grant în cadrul proiectului “Valorificăm potențialul societății civile pentru promovarea și dezvoltarea antreprenoriatului social în Republica Moldova”.

Valoarea acestuia a fost de 37 500 euro, bani acordaţi de UE şi Suedia prin intermediul Fundaţiei Est Europene. Din grantul obţinut, au fost procurate patru frigidere mobile, vase din inox, ingrediente pentru producerea înghetaţei, iar o parte din bani au fost investiţi pentru a îmbunătăţi vânzările şi a angaja vânzători.

„Pentru noi, este o susţinere foarte importantă. Graţie acestei susţineri putem să ne realizăm programele sociale, iar persoanele din grupurile de risc, foşti dependenţi de substanţe narcotice, cei infectaţi cu HIV, foşti deţinuţi, pot învăţa şi primi servicii de terapie şi reabilitare, pot avea un loc de muncă, pentru a continua adaptarea în societate, iar acest lucru este foarte şi foarte important”, spune Constantin Cearanovski.

Deocamdată, vânzarea îngheţatei are loc la iarmaroace, evenimente publice sau hramurile oraşelor, dar antreprenorul îşi propune să mai acceseze granturi externe, pentru a deschide un magazin specializat.

Realitatea Live

22 Oct. 2025, 16:31
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Oct. 2025, 16:31 // Actual //  Ursu Victor

Piața comerțului alimentar din Rusia trece printr-o transformare profundă pe fondul încetinirii economiei și creșterii accelerate a inflației. Tot mai multe lanțuri de retail renunță la supermarketuri și hipermarketuri, înlocuindu-le cu discountere și așa-numitele „magazine pentru săraci”, potrivit datelor Infoline, citate de publicația Kommersant, citată de Moscowtimes.

În primele nouă luni ale anului 2025, în Rusia s-au închis 67 de magazine mari, cu o suprafață totală de peste 185.000 m². De la 2017 încoace, ponderea supermarketurilor și hipermarketurilor în comerțul cu amănuntul s-a redus aproape la jumătate – de la 37% la 21%. În schimb, discounterele au ajuns să domine piața, urcând de la 49,9% la 63,4% din totalul vânzărilor.

Cea mai spectaculoasă creștere o înregistrează însă așa-numitele „magazine pentru săraci” (hard discounters) – unități comerciale cu amenajare simplificată, sortiment redus și prețuri extrem de mici. În ultimii opt ani, ponderea acestora a urcat de la 4,8% la 16,4%, arată analiza Infoline.

Directorul general al companiei „Infoline-Analitika”, Mihail Burmistrov, explică această tendință prin schimbarea comportamentului consumatorilor ruși, care adoptă o strategie de economisire în fața scumpirilor.

„Prețurile ridicate la alimente și scăderea puterii de cumpărare au făcut neprofitabilă deschiderea supermarketurilor mari. Retailerii reacționează rapid, transformând spațiile existente în discountere și depozite pentru livrări online”, afirmă Burmistrov.

Potrivit Asociației Companiilor de Retail din Rusia (AKORT), deschiderea unui discounter costă cu 20–40% mai puțin decât a unui supermarket. În plus, comercianții își reduc sortimentul pentru a limita costurile. În iulie 2025, oferta de produse alimentare în magazine s-a diminuat cu 2,3%, iar cea de bunuri nealimentare – cu 1,8%, potrivit datelor companiei de cercetare Nielsen.

Totodată, crește popularitatea micilor magazine de cartier, cu suprafețe între 100 și 200 m². Numărul acestora a urcat cu 15% într-un singur an, a declarat președintele AKORT, Stanislav Bogdanov. Cu toate acestea, suprafața totală a spațiilor comerciale deținute de retailerii ruși s-a redus cu aproximativ 1%. În prezent, primele 200 de lanțuri de retail operează circa 4.700 de supermarketuri și hipermarketuri la nivel național.

Inflația rămâne principalul factor care obligă populația să economisească. Potrivit datelor oficiale ale Rosstat, prețurile au crescut cu peste 40% de la începutul războiului. Un sondaj al companiei Romir arată că 58% dintre ruși au renunțat la anumite produse, 57% caută alternative mai ieftine, iar 49% fac cumpărături doar în discountere sau încearcă să meargă mai rar la magazine.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII