Petrolierele fantomă ale lui Putin ar putea fi interzise în Marea Baltică

22 Mai 2024, 16:25
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
22 Mai 2024, 16:25 // Actual //  bani.md

Finlanda și Regatul Unit discută despre posibilități de limitare a mișcării tancurilor petroliere fantomă din flota rusească. Aceste nave nu doar că transportă petrol, sfidând limitele de preț din Occident, dar reprezintă și o amenințare pentru mediu, deoarece majoritatea tancurilor din flotă sunt vechi și au standarde de siguranță reduse.

Reprezentanții de la Londra și Helsinki iau în considerare planuri de implicare a țărilor terțe în blocarea mișcărilor tancurilor rusești în Marea Baltică și Canalul Mânecii, a declarat ministrul finlandez de externe Elina Valtonen pentru The Guardian în timpul unei vizite în capitala britanică.

Aproximativ 100 de tancuri care transportă petrol rusesc trec pe lună prin strâmtoarea Viru (parte a Golfului Finlandei) între Finlanda și Estonia. Iarna trecută, tancurile cu vechime între 15 și 20 de ani (și fără asigurare occidentală) au reprezentat aproape 58% din exporturile rusești de petrol peste Marea Baltică (58 de milioane de barili), potrivit Kpler și un consorțiu de asigurători P&I International Group. Chiar și navele mai vechi au scos 14,8 milioane de barili.

În încercarea de a ocoli plafonul și sancțiunile occidentale, Rusia a învățat să reînregistreze rapid companiile care dețin cisterne și navele în sine. În această situație, este din ce în ce mai puțin clar cât de bine respectă tancurile și proprietarii lor măsurile de siguranță.

Există dovezi că flota din umbră ignoră cerințele companiilor de asigurări, dar este evident că în acest fel încearcă să eludeze cerințele de respectare a plafoanelor de preț, a menționat Valtonen. Prin urmare, potrivit acesteia, UE se gândește la noi sancțiuni, iar țările G7 explorează și posibilitatea de a contracara acțiunile anti-sancțiuni ale Rusiei. Ministrul a adăugat:

Luăm în considerare mai multe modalități de a îngreuna mișcarea acestor nave, ci și țărilor sub pavilionul cărora operează.

UE trebuie să colaboreze „cu parteneri și aliații din întreaga lume pentru a găsi modalități eficiente de a pune capăt acestei situații, deoarece acțiunile Rusiei nu numai că reprezintă un risc pentru mediu, ci îi permit și să continue să exporte petrol și să genereze valută pentru ea. economie”, care acum se concentrează în mare parte pe războiul cu Ucraina și confruntarea cu Occidentul.

„Vom folosi organizații internaționale și vom analiza, de asemenea, în ce măsură dreptul maritim internațional ne permite să interzicem efectiv astfel de transporturi”, a spus ministrul.

Dreptul internațional (în primul rând Convenția ONU din 1982 privind dreptul mării) asigură libertatea navigației. Prin urmare, este dificil pentru orice țară să interfereze cu circulația navelor, a recunoscut Valtonen. Dar acele legi „au fost scrise pentru o lume complet diferită de cea pe care o vedem acum”, a remarcat ea.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

18 Iul. 2025, 09:38
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
18 Iul. 2025, 09:38 // Actual //  Ursu Victor

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) propune majorarea tarifului reglementat pentru serviciul de transport al energiei electrice prestat de Î.S. „Moldelectrica” până la 26,1 bani/kWh (261 lei/MWh), potrivit proiectului de hotărâre.

Solicitarea de ajustare a tarifului a fost depusă de „Moldelectrica” în aprilie 2025, propunând un tarif de 30,72 bani/kWh – cu 24% mai mare decât cel în vigoare. După analiza materialelor justificative, Departamentul energie electrică și regenerabilă al ANRE a stabilit că venitul reglementat necesar pentru anul 2025 este de circa 1,16 miliarde de lei. În consecință, tariful rezultat este de 25,3 bani/kWh, dar ANRE propune o ajustare finală la 26,1 bani/kWh, cu o creștere de aproximativ 2% față de tariful actual.

Printre factorii care au influențat această ajustare se numără modificarea legislației privind includerea valorii investițiilor în proiecte de utilitate publică în tarif, în special proiectul de construcție a liniei electrice aeriene 400 kV Vulcănești–Chișinău, evaluat la circa 29,77 milioane euro. Totodată, ANRE a ținut cont de actualizarea investițiilor anuale realizate de operator și de devierile tarifare acumulate în anul 2024.

Proiectul urmează să fie aprobat în una din ședințele ANRE.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA