Petrom ar putea cumpăra zăcământul de gaze operat de Black Sea Oil and Gas în Marea Neagră

08 Nov. 2022, 15:46
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
08 Nov. 2022, 15:46 // Actual //  bani.md

OMV Petrom, al doilea producător de gaze al țării, ar fi interesată să cumpere concesiunea deținută de compania americană Black Sea Oil and Gas (BSOG) din Marea Neagră, care acum produce aproximativ un miliard de metri cubi de gaze pe an, potrivit unor surse din piață. Totul depinde de ce preț vor cere americanii.

“OMV Petrom va accesa camera de date deschisă de BSOG. Are sens pentru ei, pentru că, pe de o parte, exploatarea este lângă perimetrul Neptun Deep, și, pe de altă parte, compania are activitate de extracție a gazelor din Marea Neagră, prin Petromar, și se pot crea sinergii suplimentare. Este prematur să se anticipeze dacă vor depune o ofertă, depinde de suma cerută de BSOG pentru vânzare, dar este clar că sunt interesați”, ne-au declarat surse din piață.

Amintim că, potrivit unor surse citate de publicația Profit.ro, acționarii BSOG – fondul de investiții Carlyle și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) – au solicitat instituțiilor abilitate din România crearea unei camere de date a proiectului de Dezvoltare Gaze Naturale Midia (MGD), singura exploatare offshore de gaze nouă din Marea Neagră, în vederea asocierii cu o terță parte sau chiar a vânzării companiei.

„Carlyle și BERD evaluează semnalele privind interesul unor terțe părți (în proiectul Midia Gas Development – n.r.). Acest lucru ar putea avea ca rezultat o asociere a BSOG cu un alt jucător, vânzarea sau, eventual, păstrarea de către Carlyle a investiției în companie”, a răspuns compania la solicitarea Profit.ro.

BSOG este deținută de cel mai mare fond de private equity din lume, Carlyle, așa că intenția americanilor de a vinde nu este neapărat o surpriză, iar piața se aștepta oarecum la asta – Carlyle nu este companie petrolieră. Pe de altă parte, este un moment bun pentru vânzare, pentru că vorbim deja despre un zăcământ nou, care a intrat în producție în iunie, pe fondul prețurilor mari din piață și a cererii de gaze în creștere, în contextul reducerii livrărilor din Federația Rusă. În plus, s-a vorbit despre posibilitatea ca producția zilnică din blocul operat de BSOG să crească, de la 3 milioane de metri cubi de gaze pe zi, acum, la patru milioane, în viitorul apropiat, după depășirea barierelor legislative.

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII