Planul UE care zguduie Beijingul: Europa își construiește propria armată de gigafabrici a bateriilor

23 Mai 2025, 10:25
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
23 Mai 2025, 10:25 // Actual //  Ursu Victor

China produce în prezent aproximativ 80% din bateriile pentru vehicule electrice (EV), dar Europa se pregătește să rupă acest monopol printr-o expansiune masivă a capacităților proprii de producție. Dacă toate proiectele planificate vor deveni operaționale, continentul ar putea atinge o capacitate totală de producție de circa 700 GWh până în 2028, o cantitate suficientă pentru a alimenta tranziția energetică și pentru a contrabalansa dominația chineză.

Această „hartă a viitorului”, cum este numită de specialiști, arată amplasamentul viitoarelor fabrici de baterii din UE și țările vecine, inclusiv giganți precum Tesla, Northvolt sau Britishvolt. Spre exemplu, doar Tesla va avea două gigafabrici în Europa, prima la Berlin (40 GWh), iar cea de-a doua, deja anunțată, urmează să fie amplasată într-o altă locație strategică, notează bigthink.com.

În 2018, Uniunea Europeană a lansat Battery Action Plan, o strategie ambițioasă pentru a construi o industrie proprie de baterii, axată pe tehnologii mai ecologice și mai eficiente, chiar dacă mai scumpe decât cele chinezești. În prezent, Europa are o capacitate de doar 30 GWh, dar estimările variază între 300 și 400 GWh până în 2025, și chiar 700 GWh până în 2028.

BloombergNEF estimează că ponderea Europei în producția globală de baterii ar putea crește de la 7% în prezent la 31% în 2030. Totodată, valoarea pieței europene a bateriilor ar urma să urce de la 15 miliarde de euro în 2019 la 35 de miliarde în 2030, în timp ce piața globală ar depăși 130 de miliarde de euro.

În timp ce Europa accelerează, SUA riscă să rămână în urmă. Pe lângă fabrica Tesla din Nevada, în prezent, doar două alte facilități majore de producție de baterii sunt funcționale în America. Până în 2030, se preconizează doar zece fabrici americane, comparativ cu 140 în China și aproape 30 în Europa.

Pentru a preveni un „blocaj al bateriilor” – similar cu criza petrolului din anii ’70 – și pentru a nu depinde de importuri din China sau Europa, administrația Biden este presată să investească masiv în acest sector strategic. În lipsa unei astfel de mișcări, electrificarea transportului în SUA riscă să fie încetinită drastic.

Expansiunea industriei bateriilor în Europa nu este doar o chestiune de strategie energetică, ci și una economică. Potrivit unui studiu realizat de Fraunhofer ISI, fiecare GWh de capacitate nouă ar putea genera 40 de locuri de muncă directe și 200 în industriile conexe. În total, se estimează că acest sector ar putea crea până la 155.000 de locuri de muncă în Europa până în 2033.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

Realitatea Live

13 Iun. 2025, 10:34
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
13 Iun. 2025, 10:34 // Actual //  Ursu Victor

Producătorii francezi de coniac au propus Chinei stabilirea unor prețuri minime de import, în cadrul negocierilor menite să pună capăt unui conflict comercial declanșat după ce Beijingul a lansat o investigație antidumping asupra importurilor de coniac din Franța. Propunerea vine pe fondul riscului ca tarifele provizorii impuse deja să devină permanente, cu niveluri de până la 39%, notează Reuters.

O firmă de avocatură specializată negociază în numele industriei franceze, iar oferta de prețuri minime a fost transmisă producătorilor pentru aprobare înainte de a fi prezentată oficial autorităților chineze. Printre brandurile vizate se numără giganți precum Hennessy (LVMH), Martell (Pernod Ricard) și Rémy Martin (Rémy Cointreau).

Potrivit listei propuse, prețurile minime variază în funcție de categoria și vechimea coniacului:

Coniac VS (Very Special, minim 2 ani vechime): 144,70 yuani/litru (≈20,16 USD)
VSOP (Very Superior Old Pale, minim 4 ani): 177,92 yuani/litru
XO (Extra Old): 526,52 yuani/litru
XXO (Extra Extra Old, minim 14 ani): 2126,07 yuani/litru (≈296,16 USD)

Aceste sume reprezintă prețul minim pe care importatorii din China l-ar plăti, urmând ca distribuția, vânzarea cu amănuntul și adaosurile comerciale să ridice semnificativ prețul pentru consumatori. În prezent, de exemplu, coniacul Hennessy VS este vândut pe platforma Tmall cu aproximativ 100 USD/litru, iar Rémy Martin XO ajunge chiar la 350 USD.

Oficialii francezi speră că această ofertă va permite evitarea impunerii tarifelor definitive. Chinezii au confirmat că industria franceză a acceptat voluntar un „angajament de preț” care este în curs de evaluare de către Ministerul Comerțului.

Tensiunile au izbucnit după ce Uniunea Europeană a impus tarife la mașinile electrice din China, fapt care a determinat Beijingul să riposteze țintind sectorul francez al coniacului, unul dintre cele mai profitabile din industria băuturilor spirtoase, cu o valoare estimată la 3 miliarde de dolari.

Ghidul negocierilor a fost influențat și de discuțiile la nivel înalt: „Convorbirile telefonice recente dintre președintele Emmanuel Macron și președintele Xi Jinping au ajutat semnificativ”, a declarat Gabriel Picard, președintele FEVS (Federația Exportatorilor de Vin și Băuturi Spirtoase din Franța), pentru Le Figaro.

Între timp, investigația antidumping a Chinei se apropie de final, cu un termen-limită stabilit pentru 5 iulie. Dacă nu se ajunge la un acord până atunci, tarifele provizorii riscă să fie transformate în măsuri permanente.

Organizația BNIC (Bureau National Interprofessionnel du Cognac) nu a comentat public oferta de preț, invocând caracterul confidențial al negocierilor. „Continuăm să așteptăm și sperăm într-un rezultat favorabil”, a declarat un purtător de cuvânt.

În ciuda presiunii, analiștii consideră că prețurile propuse nu sunt neapărat o concesie majoră. „Prețurile de import reprezintă în mod obișnuit o treime sau jumătate din prețul de vânzare, așa că valorile din ofertă par aliniate cu realitatea pieței”, a comentat Lawrence Wyatt, analist la Barclays.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO