Războiul petrolului împotriva Rusiei începe să-și arate faţa. Vladimir Putin aruncă Rusia în urmă cu decenii

15 Feb. 2023, 15:34
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
15 Feb. 2023, 15:34 // Actual //  bani.md

Veniturile Rusiei din exporturile de combustibili fosili s-au prăbușit, potrivit unui nou raport, împiedicând în mod semnificativ capacitatea președintelui Vladimir Putin de a mai finanța războiul din Ucraina, relatează cnbc.com.

Raportul CREA a constatat că măsurile au determinat o scădere a volumelor transporturilor și a prețurilor petrolului rusesc, care a redus veniturile din export cu 180 de milioane de euro pe zi.

De asemenea, raportul CREA, Centrul de Cercetare pentru Energie și Aer Curat, spunea că măsurile occidentale au fost în mare parte responsabile pentru scăderea cu 17% a veniturilor Rusiei din exporturile de combustibili fosili în ultima lună a anului 2022.

Se anunță colapsul pe termen lung a economiei Rusiei

Înseamnă că Rusia, unul dintre cei mai mari producători și exportatori de petrol din lume, a înregistrat o scădere a veniturilor din exporturile de combustibili fosili la cel mai scăzut nivel de când Putin și-a lansat invazia în Ucraina.

„Interdicția UE la petrol și plafonarea prețului petrolului rusesc au produs, în sfârșit, un impactul semnificativ”, a declarat Lauri Myllyvirta, analist principal la CREA. Se dovedește faptul că adevăratul învins al războiului din Ucraina este deja clar: Vladimir Putin, care va rămâne în istorie prin invazia sa, o nebunie istorică ce aruncă Rusia cu decenii în urmă.

G7, Australia și UE au implementat un plafon de 60 de dolari pe baril pentru petrolul rusesc pe 5 decembrie. Decizia s-a alăturat mișcării UE și Regatul Unit de a interzice importul pe mare de țiței rusesc.

Cifrele analiștilor arată dezastrul care s-a produs în Rusia

În 2021, Moscova a livrat Europei 72% din gazele naturale ale sale, 49% din petrolul său și 32% din totalul de cărbune. În 2023 aceste volume se îndreaptă spre zero. Aşadar, toate aceste măsuri au reflectat de departe cel mai important pas de reducere a veniturilor din exportul de combustibili fosili care finanțează atacul Kremlinului în Ucraina.

Analiștii din domeniul energei au fost sceptici cu privire la impactul unui plafon de preț asupra petrolului rusesc, mai ales că Moscova a reușit să redirecționeze o mare parte din transporturile maritime europene către China, India și Turcia.

Într-un stat petrolier precum Rusia, care obține 45% din bugetul său federal din exporturile de combustibili fosili, impactul acestei izolări a pieței este greu de supraestimat.

Rusia încă mai câștigă aproximativ 640 de milioane de euro pe zi din exportul de combustibili fosili

„Prima lună a embargoului dovedește ceea ce am spus de la începutul invaziei, şi anume că veniturile din exporturile de combustibili fosili sunt linia financiară a războiului lui Putin”, a declarat Svitlana Romanko, fondatoare și director al grupului ucrainean pentru drepturile omului.

Cu toate acestea, gazul este mult mai greu de redirecționat din cauza infrastructurii necesare pentru a-l transporta. Cu gazoductul său de 400 de miliarde de dolari către China, Rusia a reușit unele progrese pe acest front, dar va dura ani de zile pentru a ajunge la capacitatea actuală cu UE.

Raportul CREA mai spune că scăderea plafonului prețului petrolului între 25 și 30 de dolari pe baril, ar mai reduce veniturile din exporturile de petrol ale Rusiei cu cel puțin încă 100 de milioane de euro pe zi.

Coaliția occidentală ar avea o „pârghie puternică” pentru a scădea limitele de preț, adăugând că „Rusia nu a găsit o alternativă semnificativă la navele deținute pentru transportul de țiței și produse petroliere rusești din Porturile Baltice și Marea Neagră”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII