Reduceri de preț la benzină și motorină! ANRE: Este o tendință de ieftinire la bursele internaționale

03 Nov. 2023, 11:54
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
03 Nov. 2023, 11:54 // Actual //  bani.md

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a semnalat o ușoară tendință de descreștere a cotațiilor Platts la produsele petroliere pe bursele internaționale în ultima perioadă. Într-un interval de 14 zile, utilizat pentru calcularea prețurilor maximale, cotațiile Platts la combustibili au înregistrat o reducere semnificativă: cu 38,5 $/tonă la benzină și cu 51,75 $/tonă la motorină, reprezentând aproximativ o scădere de 4,6% pentru benzină și 5,6% pentru motorină.

Având în vedere aceste modificări, ANRE a aplicat algoritmul de stabilire a prețurilor, corelat cu valoarea medie a cotațiilor Platts pe o perioadă de 14 zile, însoțită de cursul de schimb leu/dolar. Astfel, pentru perioada 4 noiembrie 2023 – 6 noiembrie 2023, ANRE a decis următoarele prețuri maxime de comercializare cu amănuntul a produselor petroliere principale de tip standard:

  • Pentru benzina COR 95, prețul maxim a fost stabilit la 24,07 lei/litru, în scădere cu 0,04 lei comparativ cu perioada precedentă.
  • Pentru motorină, prețul maxim a fost redus la 23,18 lei/litru, în scădere cu 0,07 lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

09 Feb. 2025, 09:51
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
09 Feb. 2025, 09:51 // Actual //  Ursu Victor

Rusia se confruntă cu o criză gravă în transportul petrolului, în urma sancțiunilor impuse de Statele Unite și alte state occidentale. Pe 10 ianuarie, Departamentul Trezoreriei SUA a inclus 161 de tancuri petroliere rusești pe lista neagră, o măsură ce afectează atât transportul țițeiului, cât și al produselor petroliere.

Potrivit Bloomberg, sancțiunile au un efect devastator asupra capacității Rusiei de a exporta petrol. În 2024, 57% din țițeiul exportat de Moscova a fost transportat pe nave care acum sunt sancționate. Numărul total al tancurilor petroliere afectate de sancțiuni, fie ele impuse de SUA, UE sau Regatul Unit, a ajuns la 265, ceea ce reprezintă o parte semnificativă a flotei utilizate pentru transporturi maritime de petrol, potrivit Bloomberg.

Costurile de transport pentru țițeiul rusesc au crescut vertiginos. Conform Argus Media, tarifele de transport au crescut cu aproape 50% din momentul impunerii sancțiunilor. De exemplu, transportul unui baril de petrol din Marea Baltică până în India a ajuns la 13 dolari, comparativ cu 10 dolari înainte de sancțiuni.

Multe dintre tancurile petroliere sancționate întâmpină dificultăți în a-și îndeplini funcțiile. Unele nave sunt blocate în porturi rusești sau chineze, în timp ce altele sunt folosite pentru stocare temporară, fără a putea efectua transporturi regulate.

Rusia depinde acum de așa-numita „flotă din umbră”, formată din nave cumpărate pentru a eluda sancțiunile. Totuși, aceste soluții devin din ce în ce mai costisitoare și riscante, având în vedere că sancțiunile continuă să se extindă. În plus, achiziția de noi nave sau utilizarea celor existente devine tot mai complicată, pe măsură ce riscurile de sancționare cresc.

Pe măsură ce sancțiunile reduc capacitatea Rusiei de a transporta petrol, Moscova se confruntă cu provocări majore. Costurile de transport cresc, iar opțiunile alternative devin din ce în ce mai limitate. Dacă situația continuă, exporturile de petrol ale Rusiei ar putea suferi o scădere semnificativă, cu implicații economice grave.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală