Rusia arde pe dinăuntru: prețul petrolului în ruble s-a prăbușit cu 41% față de planul bugetar

06 Mai 2025, 10:07
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
06 Mai 2025, 10:07 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Pentru prima dată în ultimii doi ani, prețul petrolului rusesc calculat în ruble a coborât sub pragul de 4.000 de ruble pe baril, ceea ce reprezintă o lovitură semnificativă pentru veniturile bugetare ale Federației Ruse, în special în contextul sancțiunilor și al dependenței ridicate de exporturile de hidrocarburi.

Potrivit legislației fiscale ruse, prețul de referință utilizat pentru calculul taxelor este determinat pe baza unei medii între sortimentul Urals și mai scumpul ESPO Blend. Pentru anul 2025, bugetul Federației Ruse a fost construit pe baza unei preț mediu planificat de 6.726 ruble/baril (echivalentul a 69,7 dolari/baril, cu un curs estimat de 96,5 ruble/USD).

Însă, la data de 2 mai 2025, cotarea sortimentului Urals a fost de 48,92 dolari/baril, iar la un curs oficial de 81,49 ruble/dolar, prețul în ruble calculat a fost de doar 3.987 ruble/baril — cu 41% sub ținta bugetară.

Aceasta este cea mai scăzută valoare a prețului petrolului rusesc exprimat în ruble de la începutul lunii mai 2023.

În lunile precedente, tendința de scădere s-a menținut:

În aprilie, prețul mediu al Urals a fost de 4.562 ruble/baril (cu 32% sub estimările bugetare);
În martie, media a fost de 5.079 ruble/baril (cu 24,5% sub pragul planificat).
Această dinamică descendentă este alimentată de două tendințe majore: aprecierea rublei și scăderea prețului internațional al sortimentului Urals.

Ministerul rus al Economiei a revizuit recent prognoza pentru anul 2025, estimând o scădere a prețului compozit al petrolului rusesc la 56 dolari/baril, față de 69,7 dolari prevăzuți inițial. Totodată, prognoza privind cursul rublei a fost ajustată la 94,3 ruble/dolar, comparativ cu 96,5 ruble în estimările din septembrie 2024.

În baza acestor revizuiri, guvernul rus a aprobat modificări ale bugetului federal pentru 2025, care prevăd o reducere cu aproape un sfert a veniturilor anticipate din vânzarea de resurse energetice – de la 10,9 la 8,32 trilioane de ruble, ceea ce înseamnă pierderi de circa 2,6 trilioane de ruble.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Aug. 2025, 14:57
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
04 Aug. 2025, 14:57 // Actual //  Ursu Victor

Aeroportul Internațional Chișinău, rebotezat „Eugen Doga”, intră într-o nouă etapă de dezvoltare, cu o investiție ambițioasă de peste 700 milioane lei pentru extinderea terminalului de pasageri. Proiectul, lansat cu exact două luni înainte de alegerile parlamentare din 28 septembrie, ridică semne de întrebare privind oportunitatea electorală a momentului anunțului.

Potrivit directorului Aeroportului, Sergiu Spoială, lucrările ar urma să înceapă în cursul acestui an, imediat după desemnarea prin licitație a companiei de construcție, iar finalizarea este estimată pentru sfârșitul anului 2026. Suprafața terminalului va fi extinsă cu aproximativ 5.000 de metri pătrați, iar finanțarea se va face integral din veniturile proprii ale aeroportului – inclusiv din traficul generat de cetățenii ucraineni, care reprezintă în prezent circa 20–21% din totalul pasagerilor.

Proiectul, care a costat 6,5 milioane de lei a fost elaborat de OATUCL, prevede reorganizarea completă a zonelor de check-in și procesare bagaje, construcția unor extensii moderne în zona de plecări, dar și introducerea unor tehnologii avansate: FAST TRACK pentru flux rapid, ABC-gate-uri pentru control automatizat al pașapoartelor și sisteme de tip self-service pentru bagaje. Vor fi amenajate noi zone de așteptare, extins business lounge-ul, dar și create spații suplimentare pentru confortul pasagerilor – terasă acoperită, cabine de duș etc.

Întrebat dacă termenul de finalizare din 2026 este realist, Spoială a declarat că „marea parte a proiectului a fost deja realizată la nivel tehnic”, iar procedura de desemnare a constructorului „nu va mai dura mult”. „Indiferent de ce va fi în viitor, odată ce proiectul a fost lansat, el trebuie dus la capăt”, a mai spus acesta.

Potrivit datelor oficiale, în prima jumătate a anului 2025, Aeroportul Chișinău a înregistrat un trafic de 2,5 milioane de pasageri. Administrația estimează că până la finalul anului va fi depășit pragul de 5 milioane – o cifră record care justifică, în viziunea conducerii, necesitatea extinderii terminalului.

Rămâne de văzut dacă proiectul va fi dus la capăt conform calendarului și bugetului anunțat – sau dacă planurile de dezvoltare vor rămâne în istorie drept o altă promisiune lansată la timp pentru alegeri.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA