Rusia câștigă 5 miliarde de dolari din gaz, dar pierde Europa: Ce urmează pentru Gazprom?

25 Dec. 2024, 09:53
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
25 Dec. 2024, 09:53 // Actual //  Ursu Victor

În 2024, exporturile de gaz rusesc prin conducte către Europa au crescut cu 13%, ajungând la 32 miliarde de metri cubi, comparativ cu 28,3 miliarde în 2023 — cel mai scăzut nivel din anii 1970, potrivit Reuters. Creșterea exporturilor a generat venituri de aproximativ 5 miliarde de dolari pentru Rusia.

După sabotarea conductei Nord Stream 1 din Marea Baltică, în toamna lui 2022, Gazprom și-a redirecționat exporturile spre Europa exclusiv prin Ucraina și Turcia. Conducta Yamal-Europa a fost închisă din cauza sancțiunilor reciproce dintre Rusia și Polonia, iar Nord Stream 2 nu a fost pusă în funcțiune din cauza situației geopolitice, scrie Reuters.

Prin Ucraina: Gazul este transportat prin conducta sovietică Urengoi-Pomary-Ujgorod, ajungând în Slovacia și ulterior în alte țări europene. Acest traseu a rămas stabil, cu un volum anual de 15 miliarde de metri cubi. Totuși, contractul dintre Gazprom și Naftogaz pentru tranzitul gazului prin Ucraina expiră la sfârșitul acestui an, iar Ucraina a declarat că nu intenționează să îl prelungească.

Prin Turcia: Conducta Turkish Stream are două linii, una dedicată consumatorilor turci și alta pentru țările din sudul Europei, precum Ungaria, Serbia și Grecia.
Deși Rusia încă furnizează aproximativ două treimi din gazul importat de Ungaria și Slovacia, cota sa pe piața europeană a scăzut semnificativ. În trecut, gazul rusesc acoperea 35% din necesarul Europei, însă războiul din Ucraina a forțat UE să-și reducă dependența, favorizând importurile din Norvegia, SUA și Qatar.

Gazprom a înregistrat în 2023 pierderi record de 629 miliarde de ruble, iar producția a scăzut la cel mai mic nivel din istoria companiei, 404 miliarde de metri cubi. Acțiunile companiei au atins cel mai scăzut nivel din 2009.

Între timp, prețurile gazului pe piața europeană s-au stabilizat. În decembrie 2024, pe hub-ul TTF din Olanda, gazul cu livrare în ianuarie 2025 se tranzacționa la 46 de euro/MWh, cu aproape 90% mai ieftin decât în vara lui 2022.

După încetarea tranzitului prin Ucraina, exporturile rusești spre Europa ar putea scădea la jumătate, ceea ce ar însemna pierderi anuale de aproximativ 5,3 miliarde de dolari pentru Rusia.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

16 Mai 2025, 16:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mai 2025, 16:37 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Statul român, prin Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța (CN APM), a depus prima ofertă neangajantă pentru achiziționarea operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova – firma ICS Danube Logistics, controlată în prezent de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Potrivit documentelor obținute de Profit.ro, oferta a fost înregistrată pe 24 aprilie 2025, marcând un prim pas concret al României pentru preluarea singurului port maritim al Republicii Moldova, situat strategic la kilometrul 133,8 al Dunării, în vecinătatea granițelor cu România și Ucraina, scrie profit.ro.

Pentru a susține acest demers, compania românească a lansat o procedură de achiziție de servicii de consultanță în valoare de 2 milioane de lei, necesare evaluării activelor și realizării unui raport de due diligence. Cinci operatori economici au depus oferte pentru acest contract, urmând ca firma câștigătoare să finalizeze analiza în termen de trei săptămâni.

Tranzacția este urmărită cu atenție și de alți potențiali investitori strategici. Printre aceștia se numără MBF Port Burgas din Bulgaria, controlată de frații Kiril și Georgi Domuschiev – oameni de afaceri influenți și proprietari ai clubului de fotbal Ludogorets Razgrad. De asemenea, BERD a anunțat anterior că poartă discuții și cu investitori din Turcia, Olanda și Danemarca.

Portul Giurgiulești este singurul port maritim al Republicii Moldova și un nod logistic crucial, conectat trimodal – pe cale ferată, rutier și fluvial. În 2023, portul a înregistrat un record de 2,17 milioane de tone de mărfuri transbordate, o creștere de aproape 19% față de anul precedent.

Terminalele portului permit importul de combustibili, îngrășăminte și materiale de construcții, precum și exportul de cereale, ulei, șrot și deșeuri metalice. Giurgiulești funcționează și ca port satelit al Constanței, de unde vin livrări regulate de produse esențiale.

Directorul general al Danube Logistics SRL, Mathias von Tucher, a declarat recent că accentul operațional va fi pus pe nevoile importatorilor și exportatorilor moldoveni, menționând investiții în infrastructura cerealieră și digitalizarea operațiunilor.

BERD a devenit unic proprietar legal al portului în 2021, după ce a sprijinit financiar proiectul încă din 1995. Banca internațională a anunțat că urmărește atragerea unui investitor strategic capabil să continue dezvoltarea infrastructurii portuare și să asigure stabilitatea economică a proiectului.

Deși obiectivele guvernului român sunt în prezent confidențiale din rațiuni de concurență, sursele oficiale arată că Bucureștiul tratează acest proiect ca un obiectiv de interes strategic pentru întărirea conectivității regionale, a cooperării economice cu Republica Moldova și a prezenței în bazinul Mării Negre și Dunării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO