Rusia speră să prăbușească rețeaua energetică a Ucrainei, profitând de lipsa muniției pentru apărarea antiaeriană

24 Mart. 2024, 07:51
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
24 Mart. 2024, 07:51 // Actual //  Lupu Eduard

Forțele ruse exploatează deficitul de apărare antiaeriană a Ucrainei pentru a lansa un nou atac care are ca scop distrugerea rețelei energetice a țării, susține Institutul pentru Studiul Războiului (ISW).

Armata rusă a vizat peste 130 de instalații de infrastructură energetică din Ucraina, în perioada 21-22 martie, într-un atac masiv cu drone și rachete. Atacul a lovit cea mai mare centrală hidroelectrică din Ucraina, Hidrocentrala Dnipro, și alte zeci de instalații energetice.

Atacurile au reprezentat „cea mai mare serie de lovituri combinate cu drone și rachete care vizează infrastructura energetică ucraineană de la începutul invaziei la scară largă”, au spus analiștii ISW.

Atacurile rusești împotriva rețelei electrice a Ucrainei din iarna anului 2022 au distrus jumătate din infrastructura energetică a țării. Ucraina s-a pregătit pentru încă o iarnă de atacuri rusești asupra rețelei, dar premierul Denis Șmihal a declarat la sfârșitul lunii ianuarie 2024 că sectorul energetic al Ucrainei este stabil.

Atacul aerian masiv din 22 martie indică faptul că este posibil ca Rusia să nu fi renunțat la obiectivul de a perturba rețeaua electrică a Ucrainei.

„Loviturile rusești asupra infrastructurii energetice de la începutul primăverii 2024 urmăresc probabil să prăbușească rețeaua energetică, parțial, pentru a opri eforturile ucrainene de a-și extinde rapid (baza industrială de apărare)”, a spus ISW.

Lipsa critică a sistemelor de rachete de apărare antiaeriană de la Kiev oferă, de asemenea, armatei ruse o altă șansă de a perturba rețeaua. Washington Post a scris pe 15 martie că deficitul ar putea forța în curând Ucraina să își ajusteze strategia în ceea ce privește atacurile rusești, doborând doar una din cinci rachete.

ISW a precizat că forțele ruse vor exploata probabil această fereastră de oportunitate atâta timp cât va dura penuria.

Forțele ruse nu au reușit să prăbușească rețeaua energetică ucraineană pe 22 martie, dar ar putea urmări să continue atacurile intensificate asupra infrastructurii energetice în seria de atacuri ulterioare, în special pentru a valorifica întârzierile continue în asistența de securitate occidentală, care se presupune că vor constrânge semnificativ umbrela de apărare antiaeriană a Ucrainei”, au spus analiștii.

Capacitatea Ucrainei de a-și reface stocurile de rachete se bazează pe fluxul continuu al ajutorului SUA, care a fost blocat timp de șase luni într-un blocaj al Congresului.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

14 Iul. 2024, 17:53
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
14 Iul. 2024, 17:53 // Actual //  Lupu Eduard

Turcia intenţionează să se bazeze pe poziţia sa geografică şi pe acordul de uniune vamală cu Uniunea Europeană (UE) pentru a atrage investitorii chinezi care vor să aibă acces fără taxe vamale la pieţele europene, aşa cum tocmai a făcut-o recent cu producătorul auto BYD, informează cotidianul Hurriyet Daily News.

Luni, gigantul chinez a semnat un acord cu Ministerul Industriei şi Tehnologiei din Turcia, pentru a face investiţii în această ţară, o decizie care va extinde prezenţa companiei chineze în Europa.

Producătorul auto chinez ar urma să construiască o fabrică în Turcia, cu o capacitate de producţie de 150.000 de vehicule electrice şi hibride pe an, un Centru de mobilitate, de cercetare şi dezvoltare (R&D), valoarea totală a investiţiei fiind de un miliard de dolari. Producţia ar urma să demareze la finalul lui 2026, iar în Turcia vor fi create 5.000 de locuri de muncă directe.

Noua uzină va da BYD un acces mai uşor pe piaţa din UE, cu care Turcia are un acord de uniune vamală. Acest fapt este cu atât mai important cu cât Uniunea Europeană a majorat tarifele vamale pentru importurile de automobile electrice chineze. Pe lângă tarifele vamale existente pentru vehiculele BYD, de 10%, UE a introdus săptămâna trecută tarifele vamale suplimentare de 17,4% pentru grupul chinez.

Turcia, aflată la răscrucea dintre Europe, Orientul Mijlociu şi Asia Centrală, este în negocieri şi cu alte firme din China, a anunţat săptămâna aceasta ministrul Industriei şi Tehnologiei, Mehmet Fatih Kacir.

„Vrem să transformăm Turcia într-un centru de producţie pentru viitoarea generaţie de vehicule”, a declarat Kacir pentru postul privat de televiziune Haberturk.

Ministrul a scos în evidenţă avantajele ţării, inclusiv calitatea de membru al uniunii vamale a UE şi acordurile comerciale cu 28 de ţări. „Producătorii chinezi vor acces rapid la pieţele internaţionale. Investiţiile în Turcia le ajută să-şi îndeplinească acest obiectiv”, a explicat oficialul de la Ankara.

Începând din anii ’70, Turcia a devenit unul dintre centrele de vârf ale industriei auto globale, marii producători auto, inclusiv Fiat şi Renault, deschizându-şi fabrici în această ţară, urmaţi de alţii ca Ford, Toyota şi Hyundai.

Uzina BYD din Turcia va permite producătorului chinez de vehicule electrice (EV) să eludeze tarifele vamale suplimentare introduse de UE şi să intre pe pieţele din Europa.

Conform noilor reglementări privind subvenţiile, BYD va fi scutit de noile tarife vamale suplimentare de 40% la importurile de autovehicule electrice impuse de Turcia, în încercarea de a încuraja investiţiile şi a proteja cota de piaţă a producătorilor interni. Companiile auto care investesc în ţară sunt exceptate de la aceste tarife.

Cel puţin alţi cinci producători auto din China iau în considerare deschiderea unor fabrici în Turcia, a anunţat agenţia de presă Anadolu.

De asemenea, compania turcă TOGG şi firma chineză Farasis au un parteneriat pentru a produce baterii EV în Turcia.

Ministrul Industriei anunţase că oficialii turci au avut, anul trecut, numeroase întâlniri cu şefi de firme importante din China.

În iunie, ministrul Afacerilor Externe, Hakan Fidan, a vizitat China, şi a încheiat un nou acord bilateral deal, şi a numit ţările „motoarele bogăţiei Asiei”.

Preşedintele Recep Tayyip Erdogan a confirmat dorinţa sa de a se alătura Organizaţiei de cooperare de la Shanghai (din care fac parte China, Rusia şi Iranul), unde Turcia este doar un partener.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău