Salata olivie, simbolul inflației din Rusia: Prețurile a crescut cu 70% în 2024

18 Nov. 2024, 17:32
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
18 Nov. 2024, 17:32 // Actual //  Ursu Victor

În timp ce Rosstat estimează inflația din Rusia la câteva procente, iar Banca Centrală preconizează o încetinire a acesteia până la 5% în anul următor, prețurile alimentelor de bază continuă să crească cu două cifre.

Costul setului de ingrediente necesar pentru pregătirea salatei Olivier de Anul Nou a crescut cu aproape 70% în primele 11 luni ale anului 2024, potrivit unui calcul realizat de „Parliamentary Newspaper”, pe baza datelor furnizate de Rosstat.

Pentru a prepara 800 de grame de salată Olivier pentru o familie de patru persoane, în noiembrie 2024 va fi nevoie de cel puțin 348 de ruble, comparativ cu 204,83 ruble în ianuarie (+69,7%). Dacă salata este făcută cu salam „doctor’s”, costul va crește la 414 ruble, iar cea mai ieftină variantă va fi salata cu carne de pui, conform estimărilor publicației.

„Indexul Olivier” include 150 de grame de salam, 150 de grame de cartofi, 70 de grame de morcovi, 80 de grame de castraveți (fresci sau murați), 120 de grame de mazăre, două ouă și 80 de grame de maioneză.

Statisticile oficiale estimează inflația alimentară mult mai scăzută. Potrivit Rosstat, la 5 noiembrie aceasta era de doar 9,3% față de anul trecut și 6,4% față de începutul anului.

Cu toate acestea, aceste cifre au fost criticate de experții Institutului de Economie al Perioadei de Tranziție din Stockholm, care au sugerat că datele oficiale sunt mincinoase și propagandistice. Aceștia subliniază că metodele alternative de măsurare a inflației arată o creștere mult mai mare a prețurilor. De exemplu, holdingul „Romir”, care măsoară creșterea prețurilor pe baza achizițiilor reale, confirmate de chitanțe, estimează că inflația produselor de consum de bază (FMCG) a fost de 87% de la începutul războiului, cu 33,4% în primul an, 23,2% în al doilea an și încă 13,7% în primele 9 luni din 2024.

În același timp, Rosstat raportează o inflație de doar 27,1% (11,9% în 2022, 7,4% în 2023 și 5,8% în perioada ianuarie-septembrie 2024).

Pentru a combate creșterea inflației, Banca Centrală a Rusiei a majorat dobânda de politică monetară de opt ori începând din vara anului 2023, ajungând la 21% pe an, cel mai mare nivel din 2003. În cadrul reuniunii din decembrie, se așteaptă o nouă majorare a ratei dobânzii, a avertizat banca centrală.

Băncile ruse se pregătesc pentru o posibilă creștere a dobânzii și în februarie 2025, ceea ce este reflectat în cotele swapurilor de dobândă de pe piața interbancară, conform analiștilor de la Alfa Bank.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

05 Dec. 2025, 14:30
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
05 Dec. 2025, 14:30 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Asociația exportatorilor de cereale „Agrocereale” solicită conducerii întreprinderii Căile Ferate ale Moldovei (CFM) un răspuns oficial la demersul expediat pe 5 septembrie 2025 privind modificarea politicii tarifare pentru transportul feroviar de mărfuri, intrată în vigoare la 1 octombrie 2025. Într-o scrisoare adresată directorului întreprinderii, Serghei Cotelinic, organizația atrage atenția că noile tarife riscă să afecteze competitivitatea sectorului agricol și să reducă volumul mărfurilor transportate pe calea ferată.

„Agrocereale” subliniază că este necesar un dialog deschis, întrucât tarifele feroviare influențează direct costurile exportatorilor și stabilitatea întregii logistici de export a Republicii Moldova. În acest context, asociația solicită CFM să ofere informații oficiale privind volumele de transport feroviar pentru perioada septembrie–noiembrie a sezonului 2025/2026, precum și date despre solicitările și volumele confirmate pentru luna decembrie. Aceste informații, deși sunt publice, ar permite pieței să evalueze corect gradul de încărcare a infrastructurii feroviare.

Scrisoarea subliniază faptul că Republica Moldova produce anual circa 4 milioane de tone de cereale și oleaginoase, dintre care aproximativ 3,2 milioane de tone sunt exportate. În prezent, doar 14% din acest volum — aproximativ 450.000 de tone — este transportat pe calea ferată, în timp ce 40% ajunge la export prin transport rutier. „Toate volumele care nu merg pe calea ferată sunt captate de transportul auto, principalul concurent al CFM. Aceste fluxuri în creștere reprezintă un potențial de piață nerealizat pentru calea ferată”, avertizează asociația.

„Agrocereale” susține că accentul strategic al CFM nu ar trebui plasat exclusiv pe acoperirea costurilor prin majorări tarifare, ci pe atragerea activă a unor volume mai mari. Asociația amintește că, deși transportul feroviar de mărfuri este realizat uneori la limita sau sub costurile reale, creșterea volumelor ar reduce costul unitar și ar îmbunătăți rezultatele financiare. În acest sens, organizația propune elaborarea unei strategii de stimulare a cererii, astfel încât fermierii și traderii să aibă predictibilitate și motive economice reale pentru a reveni la transportul pe calea ferată.

Asociația consideră necesară implicarea unor economiști și specialiști în calculul tarifelor pentru a elabora prețuri competitive, adaptate pieței. Organizația se declară gata să ofere suport consultativ și să participe la analiza economică.

Deși „Agrocereale” recunoaște că majorarea tarifelor cu 7% față de 2023 este explicată prin inflație, creșterea costurilor cu combustibilul, personalul și infrastructura, aceasta consideră că noile tarife sunt insuficient de atractive și pot provoca un efect invers: migrarea suplimentară a fluxurilor către transportul rutier.

Asociația solicită, totodată, clarificări privind includerea amortizării parcului rulant în structura actuală a tarifului, având în vedere starea critică a materialului rulant al CFM.

În final, „Agrocereale” avertizează că, de-a lungul anilor, sectorul agricol a părăsit în repetate rânduri transportul feroviar din cauza condițiilor nefavorabile, revenind abia după ajustări de tarif și politică operațională. „Nu ne dorim repetarea acestui ciclu. Doar prin dialog și decizii comune putem asigura stabilitatea și creșterea fluxurilor”, se arată în adresare.

Anterior, CFM, într-un comunicat de presă, susținea că tarifele pentru transportul cerealelor rămân printre cele mai avantajoase din sistemul feroviar, fiind semnificativ mai mici decât cele aplicate altor tipuri de mărfuri. Potrivit instituției, aceste prețuri preferențiale sunt susținute din resurse interne, printr-un regim strict de economisire a combustibilului, energiei și cheltuielilor de întreținere, precum și prin optimizarea personalului.

CFM precizează că tarifele pentru cereale au fost stabilite la 1 ianuarie 2023 și au rămas neschimbate timp de trei ani. Începând cu 1 octombrie 2025, prețul a fost majorat cu doar 7%, chiar dacă, economic, ajustarea justificată ar fi fost de până la 15%. Transportul cerealelor beneficiază în continuare de reduceri de până la 42% față de tariful de bază, iar lista rutelor eligibile a fost extinsă pentru a facilita exportul fermierilor.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII