Scandalul pe piața carburanților continuă! Schemele înfloresc. Deputatul Radu Marian implicat în joc

12 Aug. 2022, 06:00
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
12 Aug. 2022, 06:00 // Actual //  bani.md

Ministerul Economiei a anunțat recent consultări publice cu privire la un proiect de Hotărâre de Guvern care să favorizeze importul de produse petroliere europene în Republica Moldova.

Esența modificării este excluderea certificării obligatorii a produselor petroliere în cazul importului direct al acestora de la un producător dintr-un stat membru al Uniunii Europene.

„Facilitarea accesului pe piața Republicii Moldova a produselor petroliere principale (a benzinei și motorinei) importate direct de la producătorii acestora amplasați într-un stat membru UE. Astfel, se vor recunoaște documentele eliberate de producător prin care se confirmă calitatea produselor petroliere (declarația de conformitate și raportul de inspecție). Respectiv decade necesitatea efectuării obligatoriu a prelevării probelor și încercărilor de laborator efectuate la etapa importului pe teritoriul vamal al Republicii Moldova”, se spune în modificările propuse.

Interesele au aruncat în aer amendamentul salvator

Inițiativa legislativă a apărut după publicarea raportului Comisiei parlamentare speciale conduse de deputatul Radu Marian, formată după ce în această primăvară s-a accentuat deficitul de produse petroliere. Președintele Republicii Moldova, Maia Sandu a atras atenția asupra acestei probleme și a convocat Consiliul de Securitate. Dânsa a cerut rezolvarea grabnică a problemei.

La acea vreme, deficitul de motorină a stârnit un șir de probleme. Prețul angro era mai mare față decât prețul la pompă. Or, acest lucru a stârnit nemulțumirea în rândul agricultorilor, care amenințau cu proteste în cazul în care statul nu le compensează 100% din acciza la motorină.

Un nou amendament, speculanții de carburanți fac lobby  

Revenind la legea produselor petroliere, Comisia specială propune reducerea cheltuielilor cu 2 bani per litru la petroliștii din Republica Moldova, care au companiile mamă în România.

O inițiativă, bună, însă cauza deficitului produselor petroliere din Republica Moldova este alta. Este vorba de speculațiile, cu schema de revânzare a carburanților. Potrivit statisticilor, confirmate de declarațiile ANRE, combustibilul a fost importat în țară în cantități suficiente. Dar, de fapt, a rămas la comercianții care l-au revândut. Fiecare importator are propriul său comerciant speculator-dealer care cumpără volume importate și creează un deficit artificial.

În plus, absența restricțiilor legale permite nerezidenților să vândă combustibil pe teritoriul Republicii Moldova în portul Giurgiulești fără licențe speciale. Conform acelorași scheme, combustibilul rusesc este furnizat de acolo în Ucraina cu implicarea misterioasei companii offshore Euronova. Despre acest lucru a scris bani.md anterior. Este vorba de o schemă de revânzare a carburanților prin care gigantul rus Gazprom vinde carburanți în Ucraina prin portul Giurgiulești via portul Constanța. Danube Logistics SRL, controlată de BERD (100%)  și care operează Portul Giurgiulești, activează drept traider petrolier, facilitând tranzitarea carburanților spre Ucraina. Transportul se face pe calea ferată.

Autoritățile au înțeles problema, dar ridică din umeri

Problema cu criza carburanților nu e recentă. Anul trecut, de exemplu mai multe benzinării și-au suspendat activitatea din lipsă de carburanți. Respectiv, cei de la guvernare au înțeles că problema lipsei carburanților e una artificială și au vrut să o soluționeze. Astfel s-a vrut limitarea vânzărilor angro a carburanților, respectiv s-a născut celebrul amendament la legea carburanților – Marian – Bolea.

Amendamentul includea limitarea vânzării angro a produselor petroliere. Era vorba de comercializarea angro doar în lanțurile de comerț cu amănuntul. Este lesne de înțeles că nu le-a fost pe plac speculanților din piață, iar în lectura a doua detaliul cu limitările de comercializare a dispărut.

Povestea continuă, în condițiile în care în actualul amendament, cineva a avut grijă ca deficitul carburanților să nu fie soluționat.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

Realitatea Live

26 Dec. 2025, 16:58
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
26 Dec. 2025, 16:58 // Actual //  Grîu Tatiana

Rusia va apela în 2026 la economiile contribuabililor pentru a-și finanța în continuare războiul din Ucraina, în contextul unei economii tot mai afectate de sancțiuni, inflație și stagnare, relevă o analiză publicată de agenția EFE. Autoritățile de la Moscova au anunțat majorarea cotei TVA de la 20% la 22%, măsura fiind justificată de necesitatea finanțării cheltuielilor pentru securitate și apărare, precum și a sprijinului social acordat familiilor implicate în conflict.

În paralel, sectoare-cheie ale economiei ruse – petrolul, gazele, cărbunele și metalurgia – se confruntă cu dificultăți majore, iar marile companii de stat, inclusiv Rosatom, RusHydro și compania feroviară RZhD, înregistrează presiuni financiare tot mai mari. După noile sancțiuni americane impuse Rosneft și Lukoil, veniturile din exporturile de petrol și gaze au scăzut cu aproximativ 35% în noiembrie, iar pentru decembrie este estimată o diminuare de până la 50%.

În pofida acestor probleme, președintele Vladimir Putin a decis să continue campania militară și să amâne negocierile de pace. Liderul de la Kremlin a declarat că populația va înțelege majorarea taxelor, atât timp cât statul își respectă obligațiile sociale și garantează securitatea țării.

Guvernul rus nu își permite injecții masive de capital pentru salvarea economiei, din cauza inflației ridicate și a eforturilor de a o ține sub control. Astfel, Rusia se pregătește să intre în 2026 cu sectoare stagnante, în timp ce obiectivul principal rămâne reducerea inflației. Vicepremierul Aleksandr Novak a recunoscut că economia rusă nu va ieși din stagnare înainte de 2027, în condițiile în care creșterea PIB este estimată la doar 1% în acest an, după 4,1% în 2024.

Pentru a compensa scăderea veniturilor bugetare, Kremlinul va majora și alte impozite, inclusiv pe veniturile persoanelor fizice și ale companiilor, va elimina facilitățile fiscale pentru lucrătorii independenți și pentru majoritatea IMM-urilor și va crește taxele pentru autoturisme. Companiile din domeniul tehnologiei vor fi printre cele mai afectate, cota de impozitare urmând să se dubleze, de la 7,6% la 15%.

În același timp, statul continuă confiscarea activelor private, valoarea bunurilor naționalizate ajungând la aproximativ 50 de miliarde de dolari, echivalentul a aproape 2% din PIB. Economiștii avertizează că noile măsuri fiscale vor duce la scumpiri, la scăderea cererii și la extinderea economiei subterane, iar aprecierea puternică a rublei riscă să împingă economia rusă spre un scenariu de stagflație în 2026.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII