Scumpirea petrolului a umplut visteria Rusiei în prima jumătate a anului

03 Iul. 2024, 16:37
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
03 Iul. 2024, 16:37 // Actual //  bani.md

În prima jumătate a acestui an, prețul mediu al țițeiului rusesc Urals a fost de 69,1 dolari pe baril, depășind plafonul de preț de 60 de dolari pe baril impus de Occident și fiind considerabil mai mare decât prețul de 52,5 dolari pe baril înregistrat în aceeași perioadă a anului trecut. În paralel, cursul de schimb al rublei rusești s-a depreciat, ajungând la 90,8 ruble pentru un dolar în primul semestru al acestui an, comparativ cu 76,9 ruble pentru un dolar în perioada ianuarie-iunie 2023, scrie Reuters.

Veniturile colectate de Guvernul rus din vânzările de petrol ar fi fost mai mari în luna iunie dacă nu ar fi fost afectate de subvențiile consistente acordate companiilor rusești de rafinare. Luna trecută, guvernul de la Moscova a plătit 158,1 miliarde de ruble producătorilor de carburanți pentru livrările de motorină și benzină pe piața internă. Aceste subvenții au fost introduse pentru a împiedica companiile rusești de rafinare să profite de diferențele de prețuri între piața de export și cea internă.

Pentru întregul an 2024, Guvernul de la Moscova a bugetat venituri de 10.700 de miliarde de ruble din vânzările de petrol și gaze, în creștere cu 21% comparativ cu 2023, când prețurile mai mici la țiței și diminuarea exporturilor de gaze au redus aceste venituri cu 24%.

Rusia și-a majorat semnificativ cheltuielile militare după lansarea „operațiunii militare speciale” din Ucraina în februarie 2022, ceea ce a dus la doi ani consecutivi cu deficite bugetare de peste 3.000 de miliarde de ruble, aproximativ 2% din PIB. Moscova a finanțat aceste deficite prin împrumuturi de pe piața internă și folosirea fondului de rezervă (NWF).

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

16 Mai 2025, 16:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mai 2025, 16:37 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Statul român, prin Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța (CN APM), a depus prima ofertă neangajantă pentru achiziționarea operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova – firma ICS Danube Logistics, controlată în prezent de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Potrivit documentelor obținute de Profit.ro, oferta a fost înregistrată pe 24 aprilie 2025, marcând un prim pas concret al României pentru preluarea singurului port maritim al Republicii Moldova, situat strategic la kilometrul 133,8 al Dunării, în vecinătatea granițelor cu România și Ucraina, scrie profit.ro.

Pentru a susține acest demers, compania românească a lansat o procedură de achiziție de servicii de consultanță în valoare de 2 milioane de lei, necesare evaluării activelor și realizării unui raport de due diligence. Cinci operatori economici au depus oferte pentru acest contract, urmând ca firma câștigătoare să finalizeze analiza în termen de trei săptămâni.

Tranzacția este urmărită cu atenție și de alți potențiali investitori strategici. Printre aceștia se numără MBF Port Burgas din Bulgaria, controlată de frații Kiril și Georgi Domuschiev – oameni de afaceri influenți și proprietari ai clubului de fotbal Ludogorets Razgrad. De asemenea, BERD a anunțat anterior că poartă discuții și cu investitori din Turcia, Olanda și Danemarca.

Portul Giurgiulești este singurul port maritim al Republicii Moldova și un nod logistic crucial, conectat trimodal – pe cale ferată, rutier și fluvial. În 2023, portul a înregistrat un record de 2,17 milioane de tone de mărfuri transbordate, o creștere de aproape 19% față de anul precedent.

Terminalele portului permit importul de combustibili, îngrășăminte și materiale de construcții, precum și exportul de cereale, ulei, șrot și deșeuri metalice. Giurgiulești funcționează și ca port satelit al Constanței, de unde vin livrări regulate de produse esențiale.

Directorul general al Danube Logistics SRL, Mathias von Tucher, a declarat recent că accentul operațional va fi pus pe nevoile importatorilor și exportatorilor moldoveni, menționând investiții în infrastructura cerealieră și digitalizarea operațiunilor.

BERD a devenit unic proprietar legal al portului în 2021, după ce a sprijinit financiar proiectul încă din 1995. Banca internațională a anunțat că urmărește atragerea unui investitor strategic capabil să continue dezvoltarea infrastructurii portuare și să asigure stabilitatea economică a proiectului.

Deși obiectivele guvernului român sunt în prezent confidențiale din rațiuni de concurență, sursele oficiale arată că Bucureștiul tratează acest proiect ca un obiectiv de interes strategic pentru întărirea conectivității regionale, a cooperării economice cu Republica Moldova și a prezenței în bazinul Mării Negre și Dunării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO