Se ieftinește lumina în preajma alegerilor prezidențiale? ANRE aprobă reducerea tarifului pentru Energocom

16 Sept. 2024, 10:36
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
16 Sept. 2024, 10:36 // Actual //  bani.md

Prețul reglementat al energiei electrice furnizată de către Energocom ar urma să se reducă cu 21%, la 1,80 lei/kWh. Ședința este programată pentru data de 17 septembrie.

Energocom își argumentează reducerea, în solicitarea de depusă la ANRE urmare a scăderi generale a costurilor de achiziție a energiei electrice, dar și a altor factori economici relevanți.

Cu toate acestea, Energocom avertizează că următoarea revizuire a prețului reglementat al Furnizorului Central de Energie Electrică (FCEE), programată pentru luna februarie 2025 și aplicabilă din martie 2025, ar putea genera provocări semnificative. Aceasta este cauzată de faptul că 94-95% din energia achiziționată în lunile ianuarie și februarie va proveni de la Centralele Electrice cu Termoficare (CET-uri), care au un tarif mai mare decât prețul reglementat al FCEE. În cazul în care CET-urile vor produce 100 milioane kWh lunar, FCEE riscă să aibă vânzări lunare cu 20 milioane lei mai puțin decât costul acestora, ceea ce ar putea duce la incapacitatea de plată a energiei produse de CET-uri și alți producători eligibili.

În aceste condiții, Energocom solicită ca ANRE să ia în considerare riscul descris în procesul de aprobare a prețului reglementat sau să găsească o soluție până la sfârșitul anului 2024 pentru a evita astfel de probleme.
De asemenea, Energocom subliniază că în ultimii doi ani cheltuielile operaționale ale întreprinderii au crescut considerabil, din cauza creșterii numărului producătorilor eligibili de energie regenerabilă și a necesității efectuării mai multor operațiuni. În acest context, Energocom solicită și majorarea marjei comerciale stabilite în Metodologia de calculare, aprobare și aplicare a prețurilor, de la 0,50% la 0,8%, cu aplicarea acesteia odată cu aprobarea prețului reglementat al FCEE.

În prezent, Chișinăul cumpără 80% din necesarul său de energie electrică de la Centrala de la Cuciurgan, la un preț de 66 de dolari pe MWh. Consumatorii Premier Energy achită 2,34 lei per kWh, în timp ce cei din nordul țării plătesc 2,81 lei per kWh.

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII