Industria auto din Europa s-ar putea confrunta cu amenzi de 15 miliarde de euro pentru emisiile de carbon, în urma încetinirii cererii pentru vehiculele electrice (EV), a avertizat directorul general al Renault, Luca de Meo, transmite Reuters.
În 2025, producătorii auto se vor confrunta în UE cu obiective mai dure privind emisiile de CO2 deoarece plafonul pentru emisiile medii rezultate în urma vânzărilor de vehicule noi scade la 94 grame/km, de la 116 grame/km în 2024, a declarat şeful grupului auto francez la postul de radio France Inter.
„Ritmul majorării cererii pentru vehiculele electrice este la jumătate faţă de ceea ce avem nevoie pentru îndeplinirea obiectivelor care să ne permită să nu plătim amenzi în sectorul auto”, a afirmat Luca de Meo, care este şi preşedintele Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Depăşirea limitelor de CO2 ar putea duce la amenzi în valoare de 95 de euro pentru fiecare CO2 gram/km în plus înmulţit cu numărul de vehicule vândute. În aceste condiţii, marii producători auto s-ar putea confrunta cu amenzi de sute de milioane de euro.
„Toţi vorbesc despre 2035, în zece ani, dar ar trebui să discutăm despre 2025, deoarece ne confruntăm deja cu dificultăţi. Trebuie să ni se acorde puţină flexibilitate. Este extrem de periculos să stabilim termene limită şi amenzi fără a putea să le facem mai flexibile”, a explicat şeful Renault.
Şi în iulie Luca De Meo şi-a exprimat unele îndoieli cu privire la intervalul de timp pentru tranziţia la vehiculele electrice în Europa, adăugând că producătorul auto trebuie să diminueze costurile dacă vrea să îşi atingă obiectivele în domeniul EV.
Tranziţia la vehiculele electrice joacă un rol crucial în reducerea emisiilor globale de carbon, iar ritmul în care va avea loc această tranziţie va restructura industria auto.
Cu prilejul recentelor alegeri europene, care au avut loc într-un moment de cerere slabă pentru vehiculele electrice, au fost lansate din ce în ce mai multe apeluri pentru a renunţa la decizia UE de a interzice vânzările de automobile cu motoare pe combustie din 2035, decizie care urmează să fie revizuită în 2026.
„Avem nevoie de puţin mai multă flexibilitate cu privire la calendar. Cu toate acestea, ar fi o eroare strategică să abandonăm pur şi simplu obiectivul din cauza actualei încetiniri a pieţei”, declara în iulie Luca de Meo.
Întrebat despre ambiţia Renault de a trece 100% din producţia sa europeană la automobile la vehicule electrice, în contextul pieţei interne slabe, oficialul a spus: „Adevărul este că nu suntem încă pe traiectoria adecvată pentru a ajunge la 100% automobile electrice în 2035. Acesta este adevărul. Dacă clienţii nu ne urmează, suntem cu toţii responsabili. Trebuie să reducem costurile”.
Sectorul auto s-a confruntat cu diferite provocări, precum incertitudinea cadrului de reglementare şi concurenţa venită din China, care se adaugă crizei costului vieţii pe pieţele interne, ceea ce a avut un impact în tranziţia la vehiculele electrice.
Şeful Renault: Sectorul auto s-ar putea confrunta cu amenzi masive
Sergiu Tofilat, membru al Consiliului de Observatori de la Moldovagaz, și-a exprimat dezamăgirea față de ședința publică organizată pentru a analiza impactul majorării tarifelor la gazele naturale asupra consumatorilor și economiei naționale. Într-o postare pe rețelele sociale, Tofilat a calificat discuțiile drept „sterile”, susținând că acestea au fost organizate „mai mult de ochii lumii”, fără rezultate concrete.
„Am venit cu două pagini de întrebări, dar am reușit să adresez doar două dintre ele, fără a primi răspunsuri clare. Problemele nu au dispărut nicăieri”, a declarat Tofilat.
Acesta a subliniat necesitatea unui format profesionist al discuțiilor, fără camere de luat vederi și fără populism, concentrat pe probleme concrete. Totodată, Tofilat a propus ca la finalul acestor consultări să fie formulată o listă de recomandări clare, care să stabilească măsuri concrete pentru evitarea repetării crizei.
„Dacă totul se limitează la ‘a găsi vinovatul’, fără a lua măsuri, la iarna viitoare ne vom pomeni fix în aceeași situație și vom căuta alți vinovați”, a avertizat Tofilat.
La sfârșitul ședinței au fost formulate mai multe recomandări pentru Energocom, Ministerul Energiei, Moldovagaz și ANRE. Instituțiile urmează să prezinte măsurile luate în 60 de zile.
Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!
-
1Cât vei plăti pentru încălzirea apartamentului cu două odăi după scumpirea gazului
-
2400 de milioane de euro: Prețul pentru salvarea Transnistriei dacă Gazprom închide robinetul
-
3Prăbușirea rublei zguduie comerțul: companiile chineze suspendă vânzările în Rusia
-
4Gazul pentru populație se scumpește cu 27,5%! Noul tarif ajunge la 16,742 lei per metru cub
-
5Criză energetică și umanitară! Radu Marian anunță suma colosală pentru Transnistria și compensarea tarifelor la gaz