Importurile de ulei de palmier în Republica Moldova au înregistrat evoluții în creștere în perioada 2022 – începutul anului 2025, ajungând la peste 2,5 milioane de litri. Conform datelor oficiale, 96% din această cantitate reprezintă importuri, în timp ce exporturile, deși relativ reduse (4%), au început abia în 2024 și arată o tendință de creștere, potrivit analizei directorului executiv al Asociației Agroceriale, Iurie Rija.
Analiza scoate în evidență fluctuațiile considerabile ale volumelor și valorii financiare ale importurilor de ulei de palmier. Astfel, anul 2022 a atins cel mai mare nivel de import (peste 857.000 de litri), urmat de o scădere semnificativă în 2023, apoi de o ușoară revenire în 2024. Totodată, se remarcă o creștere a ponderii uleiului de palmier procesat, care a ajuns de la 7,3% din totalul importurilor în 2022 la 18,8% în 2024.
Deși piața moldovenească a uleiului de palmier nu prezintă un sezon clar de import, iarna și primăvara par să aducă volume care diferă, influențate mai mult de strategiile comerciale ale celor 21 de companii importatoare, precum și de volatilitatea pieței internaționale. Principalele țări furnizoare sunt Ucraina, Turcia și Malaysia, acestea variind anual ca volum și valoare a livrărilor.
21 de companii au importat în Moldova un total de 2.404.400 de litri de ulei de palmier. Principalii importatori de ulei de palmier fără modificare chimică au fost producătorul de dulciuri PURATOS-MOLD SRL (22,1% din totalul importurilor din această categorie), cu o cotă de piață de 25%, ALODIS-TRADE SRL (21,4%) și COLOMBUS SRL (19,3%). Principalii importatori de ulei de palmier procesat au fost IRIDA SRL (30,5%), MOL CACMOLDOVA SRL (28,3%) și CAZANTIP SRL (12,0%).
Exporturile de ulei de palmier, făcute în 2024, indică o evoluție pozitivă, în special datorită prețurilor medii de vânzare mai ridicate la extern. Conform lui Iurie Rija, succesul acestor exporturi poate sugera că Moldova trimite peste hotare ulei de palmier de calitate superioară sau cu valoare adăugată mai mare.
Concluziile analizei semnalează că, deși importurile domină în continuare piața autohtonă, sectorul local începe să se orienteze spre export. Este de așteptat ca evoluția prețurilor internaționale, fluctuațiile cererii și strategiile comerciale ale companiilor importatoare să influențeze puternic piața, menținându-se o dinamică marcată de incertitudine, dar și de noi oportunități pentru dezvoltarea schimburilor comerciale.