Serbia dă lovitura cu cea mai mare mină de litiu din Europa. Mercedes şi Stellantis vor să investească

18 Iul. 2024, 14:08
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  bani.md
18 Iul. 2024, 14:08 // Bani și Afaceri //  bani.md

Mercedes-Benz şi Stellantis, care sunt deja parteneri într-o societate mixtă de baterii, sunt dispuşi să urmeze investiţia Rio Tinto Group în mina de 2,4 miliarde de dolari din Serbia prin dezvoltarea procesării litiului şi a producţiei de baterii pentru maşinile electrice, afirmă surse citate de Bloomberg.

Discuţiile reprezintă un pas înainte în relansarea proiectului, care a fost blocat de Serbia în urmă cu doi ani în urma protestelor locale.

Crearea unei industrii mai largi a litiului şi nu doar exportul de materie primă a fost o cerinţă cheie a guvernului sârb în susţinerea proiectului Jadar.

Uniunea Europeană este dependentă în totalitate de importurile de materie primă utilizată pentru fabricarea bateriilor. Blocul comunitar a urmărit dezvoltarea propriului lanţ de aprovizionare cu vehicule electrice pentru a reduce dependenţa de importurile din Asia, deşi trecerea ezitantă la vehiculele electrice a dus la amânarea unei serii de proiecte.

Printre acestea se numără Mercedes şi Stellantis, care au pus în aşteptare două dintre cele trei fabrici de baterii din Europa, care urmau să coste în total 7 miliarde de euro, după ce cererea de vehicule a scăzut. China domină în această industrie.

Serbia va semna vineri un acord-cadru cu UE privind materiile prime, a declarat presei preşedintele Serbiei, Aleksandar Vucic. Pactul iniţial stabileşte înfiinţarea unei industrii de prelucrare, precum şi fabricarea de baterii, a declarat Vucic, şi asigurarea că materialele şi maşinile electrice produse s-ar califica pentru vânzare în UE fără a atrage taxe.

Directori ai celor două companii auto vor fi în Serbia vineri, când cancelarul Germaniei, Olaf Scholz va vizita ţara, şi ar putea semna scrisori de intenţie pentru dezvoltarea industriei ţării.

Posibilul acord al Serbiei cu Germania, cea mai mare economie a Europei, vine în contextul în care fosta republică iugoslavă aspiră să adere la UE.

Litiul ar contribui la planul Germaniei de a accelera renunţarea la gaze şi la cărbune şi de a-şi electrifica industria auto.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

16 Mai 2025, 16:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mai 2025, 16:37 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Statul român, prin Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța (CN APM), a depus prima ofertă neangajantă pentru achiziționarea operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova – firma ICS Danube Logistics, controlată în prezent de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Potrivit documentelor obținute de Profit.ro, oferta a fost înregistrată pe 24 aprilie 2025, marcând un prim pas concret al României pentru preluarea singurului port maritim al Republicii Moldova, situat strategic la kilometrul 133,8 al Dunării, în vecinătatea granițelor cu România și Ucraina, scrie profit.ro.

Pentru a susține acest demers, compania românească a lansat o procedură de achiziție de servicii de consultanță în valoare de 2 milioane de lei, necesare evaluării activelor și realizării unui raport de due diligence. Cinci operatori economici au depus oferte pentru acest contract, urmând ca firma câștigătoare să finalizeze analiza în termen de trei săptămâni.

Tranzacția este urmărită cu atenție și de alți potențiali investitori strategici. Printre aceștia se numără MBF Port Burgas din Bulgaria, controlată de frații Kiril și Georgi Domuschiev – oameni de afaceri influenți și proprietari ai clubului de fotbal Ludogorets Razgrad. De asemenea, BERD a anunțat anterior că poartă discuții și cu investitori din Turcia, Olanda și Danemarca.

Portul Giurgiulești este singurul port maritim al Republicii Moldova și un nod logistic crucial, conectat trimodal – pe cale ferată, rutier și fluvial. În 2023, portul a înregistrat un record de 2,17 milioane de tone de mărfuri transbordate, o creștere de aproape 19% față de anul precedent.

Terminalele portului permit importul de combustibili, îngrășăminte și materiale de construcții, precum și exportul de cereale, ulei, șrot și deșeuri metalice. Giurgiulești funcționează și ca port satelit al Constanței, de unde vin livrări regulate de produse esențiale.

Directorul general al Danube Logistics SRL, Mathias von Tucher, a declarat recent că accentul operațional va fi pus pe nevoile importatorilor și exportatorilor moldoveni, menționând investiții în infrastructura cerealieră și digitalizarea operațiunilor.

BERD a devenit unic proprietar legal al portului în 2021, după ce a sprijinit financiar proiectul încă din 1995. Banca internațională a anunțat că urmărește atragerea unui investitor strategic capabil să continue dezvoltarea infrastructurii portuare și să asigure stabilitatea economică a proiectului.

Deși obiectivele guvernului român sunt în prezent confidențiale din rațiuni de concurență, sursele oficiale arată că Bucureștiul tratează acest proiect ca un obiectiv de interes strategic pentru întărirea conectivității regionale, a cooperării economice cu Republica Moldova și a prezenței în bazinul Mării Negre și Dunării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO