Mercedes-Benz şi Stellantis, care sunt deja parteneri într-o societate mixtă de baterii, sunt dispuşi să urmeze investiţia Rio Tinto Group în mina de 2,4 miliarde de dolari din Serbia prin dezvoltarea procesării litiului şi a producţiei de baterii pentru maşinile electrice, afirmă surse citate de Bloomberg.
Discuţiile reprezintă un pas înainte în relansarea proiectului, care a fost blocat de Serbia în urmă cu doi ani în urma protestelor locale.
Crearea unei industrii mai largi a litiului şi nu doar exportul de materie primă a fost o cerinţă cheie a guvernului sârb în susţinerea proiectului Jadar.
Uniunea Europeană este dependentă în totalitate de importurile de materie primă utilizată pentru fabricarea bateriilor. Blocul comunitar a urmărit dezvoltarea propriului lanţ de aprovizionare cu vehicule electrice pentru a reduce dependenţa de importurile din Asia, deşi trecerea ezitantă la vehiculele electrice a dus la amânarea unei serii de proiecte.
Printre acestea se numără Mercedes şi Stellantis, care au pus în aşteptare două dintre cele trei fabrici de baterii din Europa, care urmau să coste în total 7 miliarde de euro, după ce cererea de vehicule a scăzut. China domină în această industrie.
Serbia va semna vineri un acord-cadru cu UE privind materiile prime, a declarat presei preşedintele Serbiei, Aleksandar Vucic. Pactul iniţial stabileşte înfiinţarea unei industrii de prelucrare, precum şi fabricarea de baterii, a declarat Vucic, şi asigurarea că materialele şi maşinile electrice produse s-ar califica pentru vânzare în UE fără a atrage taxe.
Directori ai celor două companii auto vor fi în Serbia vineri, când cancelarul Germaniei, Olaf Scholz va vizita ţara, şi ar putea semna scrisori de intenţie pentru dezvoltarea industriei ţării.
Posibilul acord al Serbiei cu Germania, cea mai mare economie a Europei, vine în contextul în care fosta republică iugoslavă aspiră să adere la UE.
Litiul ar contribui la planul Germaniei de a accelera renunţarea la gaze şi la cărbune şi de a-şi electrifica industria auto.