Sfaturi utile: Ce trebuie să știe un antreprenor când își deschide o firmă?

07 Iul. 2021, 14:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
07 Iul. 2021, 14:37 // Bani și Afaceri //  MD Bani

Înainte de a deschide o firmă nouă ai nevoie de anumite cunoștințe. Chiar dacă vei apela la un specialist, este important să ai toate informațiile care te ajută.

Ce este structura organizatorică a firmei?

Structura organizatorică a unei firme se referă la un sistem care prezintă modul în care anumite activități sunt direcționate pentru a atinge obiectivele organizației. Aceste activități pot include reguli, roluri și responsabilități.

Structura organizațională aliniază și leagă părți ale unei întreprinderi, astfel încât să poată atinge performanța maximă. Structura aleasă favorizează reușita unei organizații în realizarea strategiei și obiectivelor de business. Un antreprenor de succes ar trebui să aibă pus la punct un plan de afaceri și caracteristicile acestuia.

Importanța alinierii structurii organizaționale cu strategia afacerii tale

Există patru elemente ale unei afaceri care sunt fundamentale pentru orice organizație:

conducerea – persoanele responsabile de dezvoltarea și implementarea strategiei și monitorizarea rezultatelor;

organizarea – structura, procesele și operațiunile prin care strategia este implementată;

locurile de muncă – rolurile și responsabilitățile;

oamenii – experiența, abilitățile și competențele necesare pentru a executa strategia.

Cheia unei performanțe ridicate este buna funcționare a acestor patru elemente, care trebuie să ”comunice” între ele eficient. Este înțelept ca organizațiile să identifice rezultatele pe care le așteptă prin stabilirea noii structuri organizaționale. Acest lucru necesită, de obicei, recalibrarea următoarelor aspecte:

  • ce lucrare este critică pentru misiune, dacă poate fi redusă sau ar trebui eliminată;
  • cerințele de rol existente, identificând în același timp rolurile noi sau modificate necesare;
  • valori cheie și responsabilități;
  • fluxuri de informații critice;
  • autoritatea de luare a deciziilor în funcție de nivelul organizației.

Structura unei organizații și relațiile dintre diversele entități ale firmei se regăsesc în organigramă, un element cheie pentru tot mai multe întreprinderi. În cazul celor care tocmai au intrat în lumea afacerilor, sarcina realizării unei organigrame poate fi eficientizată prin intermediul unui soft de salarii. Este un tool care permite realizarea unei organigrame și care te informează asupra cheltuielilor pe fiecare departament în parte.

În câte tipuri se împarte structura organizatorică a unei întreprinderi?

În lumea afacerilor sunt implementate patru tipuri de structuri organizatorice. Înainte de a construi de la zero o structură organizatorică, trebuie să știi ce reprezintă fiecare.

Structura funcțională – Prima și cea mai comună este structura funcțională. Aceasta este considerată birocratică, separând o companie pe baza specializării forței sale de muncă. Majoritatea întreprinderilor mici și mijlocii implementează o structură funcțională. Împărțirea firmei în departamente, cum ar fi cele de marketing, vânzări și operațiuni, este actul folosirii utilizării unei structuri organizatorice birocratice.

Structura divizională sau multidivizională – Aceasta structură este populară în rândul companiilor mari cu multe filiale. O companie care folosește această metodă își structurează echipa de conducere pe baza produselor, proiectelor sau filialelor în care operează.

Structura Flatarchy – Apărută recent, această structură este al treilea tip folosit cu precădere de start-up-uri. Acest tip de structură organizatorică aplatizează ierarhia și lanțul de comanda și oferă angajaților multă autonomie. Companiile care preferă  acest tip de structură au o viteza mare de implementare.

Structura Matrix – A patra și ultima structură organizatorică este o structură matricială. Aceasta este cea mai confuză și cel mai puțin folosită de către antreprenori în întreprinderile lor. Structura Matrix conectează angajații din diferite departamente sau divizii. Un angajat care lucrează pentru o companie matricizata poate avea sarcini atât în vânzări, cât și în serviciul pentru clienți.

Un lucru important pe care trebuie să îl știi este că nu există cea mai bună structură organizatorică.Totul depinde de natura companiei tale și de industria în care operezi.

Sursa: bizlaw.md

Realitatea Live

21 Oct. 2025, 12:23
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  Ursu Victor
21 Oct. 2025, 12:23 // Bănci şi Finanţe //  Ursu Victor

Banca Națională a Moldovei (BNM) a anunțat că rata creditelor neperformante (NPL) în sectorul bancar a crescut ușor în trimestrul II 2025, ajungând la 4,5%, în urcare cu 0,3 puncte procentuale față de trimestrul precedent.

Potrivit datelor instituției, rata NPL pentru persoanele juridice s-a menținut la 5,6%, în timp ce rata NPL pentru persoanele fizice a avansat cu 0,8 puncte procentuale, până la 3,1%.

Soldul total al creditelor neperformante a crescut cu 14,2% față de trimestrul anterior, tendință determinată în special de majorarea cu 44,2% a creditelor neperformante acordate persoanelor fizice și cu 5,1% a celor acordate persoanelor juridice.

În detaliu, BNM menționează o creștere a ratei NPL pentru creditele de consum cu 0,3 puncte procentuale (echivalentul a 87,3 milioane lei) și pentru creditele ipotecare cu 1,1 puncte procentuale (sau 283,6 milioane lei).

Deși portofoliul de credite neperformante a crescut, soldul creditelor expirate ale persoanelor fizice s-a redus cu 5,6%, totalizând 549,6 milioane lei, iar ponderea acestora a coborât la 1,4% din totalul creditelor acordate populației.

În același timp, soldul creditelor expirate ale companiilor a crescut ușor cu 1,6%, până la 949,2 milioane lei, menținând o pondere de 1,8% din totalul creditelor acordate persoanelor juridice.

Volumul total al creditelor noi acordate în trimestrul II 2025 a fost de 20,3 miliarde lei, în creștere cu 28,6% față de aceeași perioadă a anului 2024. Creșterea a fost susținută atât de segmentul persoanelor fizice (+44,4%), cât și de cel al persoanelor juridice (+21,3%).

Pe segmentul creditelor imobiliare, ritmul de creștere s-a temperat față de trimestrul precedent (-1,9%), însă comparativ cu anul anterior volumul acestora a urcat cu 76,9%, ajungând la 2,8 miliarde lei. Soldul total al creditelor ipotecare a atins 22,6 miliarde lei, reprezentând 24% din totalul portofoliului bancar.

În paralel, creditele de consum au crescut cu 35% față de anul precedent și cu 8,9% trimestrial, atingând un sold total de 16,99 miliarde lei. Doar în trimestrul II 2025, băncile au acordat credite de consum noi în valoare de 4,4 miliarde lei, în creștere cu 29,8% față de anul precedent.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII