Sfaturi utile: Ce trebuie să știe un antreprenor când își deschide o firmă?

07 Iul. 2021, 14:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
07 Iul. 2021, 14:37 // Bani și Afaceri //  MD Bani

Înainte de a deschide o firmă nouă ai nevoie de anumite cunoștințe. Chiar dacă vei apela la un specialist, este important să ai toate informațiile care te ajută.

Ce este structura organizatorică a firmei?

Structura organizatorică a unei firme se referă la un sistem care prezintă modul în care anumite activități sunt direcționate pentru a atinge obiectivele organizației. Aceste activități pot include reguli, roluri și responsabilități.

Structura organizațională aliniază și leagă părți ale unei întreprinderi, astfel încât să poată atinge performanța maximă. Structura aleasă favorizează reușita unei organizații în realizarea strategiei și obiectivelor de business. Un antreprenor de succes ar trebui să aibă pus la punct un plan de afaceri și caracteristicile acestuia.

Importanța alinierii structurii organizaționale cu strategia afacerii tale

Există patru elemente ale unei afaceri care sunt fundamentale pentru orice organizație:

conducerea – persoanele responsabile de dezvoltarea și implementarea strategiei și monitorizarea rezultatelor;

organizarea – structura, procesele și operațiunile prin care strategia este implementată;

locurile de muncă – rolurile și responsabilitățile;

oamenii – experiența, abilitățile și competențele necesare pentru a executa strategia.

Cheia unei performanțe ridicate este buna funcționare a acestor patru elemente, care trebuie să ”comunice” între ele eficient. Este înțelept ca organizațiile să identifice rezultatele pe care le așteptă prin stabilirea noii structuri organizaționale. Acest lucru necesită, de obicei, recalibrarea următoarelor aspecte:

  • ce lucrare este critică pentru misiune, dacă poate fi redusă sau ar trebui eliminată;
  • cerințele de rol existente, identificând în același timp rolurile noi sau modificate necesare;
  • valori cheie și responsabilități;
  • fluxuri de informații critice;
  • autoritatea de luare a deciziilor în funcție de nivelul organizației.

Structura unei organizații și relațiile dintre diversele entități ale firmei se regăsesc în organigramă, un element cheie pentru tot mai multe întreprinderi. În cazul celor care tocmai au intrat în lumea afacerilor, sarcina realizării unei organigrame poate fi eficientizată prin intermediul unui soft de salarii. Este un tool care permite realizarea unei organigrame și care te informează asupra cheltuielilor pe fiecare departament în parte.

În câte tipuri se împarte structura organizatorică a unei întreprinderi?

În lumea afacerilor sunt implementate patru tipuri de structuri organizatorice. Înainte de a construi de la zero o structură organizatorică, trebuie să știi ce reprezintă fiecare.

Structura funcțională – Prima și cea mai comună este structura funcțională. Aceasta este considerată birocratică, separând o companie pe baza specializării forței sale de muncă. Majoritatea întreprinderilor mici și mijlocii implementează o structură funcțională. Împărțirea firmei în departamente, cum ar fi cele de marketing, vânzări și operațiuni, este actul folosirii utilizării unei structuri organizatorice birocratice.

Structura divizională sau multidivizională – Aceasta structură este populară în rândul companiilor mari cu multe filiale. O companie care folosește această metodă își structurează echipa de conducere pe baza produselor, proiectelor sau filialelor în care operează.

Structura Flatarchy – Apărută recent, această structură este al treilea tip folosit cu precădere de start-up-uri. Acest tip de structură organizatorică aplatizează ierarhia și lanțul de comanda și oferă angajaților multă autonomie. Companiile care preferă  acest tip de structură au o viteza mare de implementare.

Structura Matrix – A patra și ultima structură organizatorică este o structură matricială. Aceasta este cea mai confuză și cel mai puțin folosită de către antreprenori în întreprinderile lor. Structura Matrix conectează angajații din diferite departamente sau divizii. Un angajat care lucrează pentru o companie matricizata poate avea sarcini atât în vânzări, cât și în serviciul pentru clienți.

Un lucru important pe care trebuie să îl știi este că nu există cea mai bună structură organizatorică.Totul depinde de natura companiei tale și de industria în care operezi.

Sursa: bizlaw.md

Realitatea Live

01 Iul. 2025, 16:44
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
01 Iul. 2025, 16:44 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Republica Moldova a importat, în 2024, 32.015 anvelope pentru utilaje agricole şi forestiere, iar în primele cinci luni din 2025 alte 15.676 bucăţi, arată un studiu semnat de economistul Iurie Rija. Extrapolat pe întregul an, ritmul actual ar putea egala sau chiar depăşi nivelul din 2024, confirmând cererea constant ridicată din sectorul agricol şi silvic.

Dacă în ianuarie 2024 o anvelopă costa, în medie, 2.980 lei, în ianuarie 2025 preţul a scăzut la 1.581 lei. Tendinţa s-a repetat în aprilie (1.112 lei vs. 2.836 lei). În ansamblu, valoarea importurilor pe ianuarie-mai 2025 (29,3 mil. lei) reprezintă doar 36,5 % din totalul de 80,1 mil. lei din 2024, deşi cantitatea este comparabilă. Rija explică scăderea prin trecerea la modele mai ieftine, presiunea concurenţei şi reconfigurarea logisticii.

Din punct de vedere al țării de proveniență a importurilor Turcia  domină cu 44 % din volum (21.021 buc.) şi 53 % din valoare (58,2 mil. lei); preţ mediu stabil, ~2.770 lei/buc, China – 25 % din importuri, dar doar 12 % din valoare; preţ mediu prăbuşit în 2025 la 654 lei/buc și India, Ucraina şi România completează Top 5; împreună, cele cinci ţări acoperă 90 % din cantitate şi 88 % din valoare.

Totodată, Cehia livrează anvelope premium (preţ mediu peste 6.900 lei), iar în 2024 din Spania au fost importate seturi ultra-scumpe (24.900 lei/buc.), sumă care a revenit la normal în 2025.

Din cele 74 de companii importatoare, AGROPIESE TGR GRUP SRL asigură 38 % din volum şi 30 % din valoare. INTRP IND CHIVIRIGA VITALIE aduce doar 14 % din anvelope, dar aproape 29 % din valoare, semn că mizează pe produse premium. Primele şapte firme reprezintă peste 80 % din importuri, configurând o oligopolizare a pieţei.

În concluzie, Rija spune că: „Cererea rămâne elevată şi sezonieră, cu vârfuri înainte de lucrările de primăvară şi toamnă, iar scăderea preţurilor reflectă migrarea spre modele mai accesibile şi ofensiva furnizorilor asiatici. În același timp, importatorii moldoveni sunt dependenţi de un grup restrâns de ţări şi de câţiva importatori mari expune sectorul la riscuri logistice şi de preţ”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO