Sfaturi utile: Ce trebuie să știe un antreprenor când își deschide o firmă?

07 Iul. 2021, 14:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
07 Iul. 2021, 14:37 // Bani și Afaceri //  MD Bani

Înainte de a deschide o firmă nouă ai nevoie de anumite cunoștințe. Chiar dacă vei apela la un specialist, este important să ai toate informațiile care te ajută.

Ce este structura organizatorică a firmei?

Structura organizatorică a unei firme se referă la un sistem care prezintă modul în care anumite activități sunt direcționate pentru a atinge obiectivele organizației. Aceste activități pot include reguli, roluri și responsabilități.

Structura organizațională aliniază și leagă părți ale unei întreprinderi, astfel încât să poată atinge performanța maximă. Structura aleasă favorizează reușita unei organizații în realizarea strategiei și obiectivelor de business. Un antreprenor de succes ar trebui să aibă pus la punct un plan de afaceri și caracteristicile acestuia.

Importanța alinierii structurii organizaționale cu strategia afacerii tale

Există patru elemente ale unei afaceri care sunt fundamentale pentru orice organizație:

conducerea – persoanele responsabile de dezvoltarea și implementarea strategiei și monitorizarea rezultatelor;

organizarea – structura, procesele și operațiunile prin care strategia este implementată;

locurile de muncă – rolurile și responsabilitățile;

oamenii – experiența, abilitățile și competențele necesare pentru a executa strategia.

Cheia unei performanțe ridicate este buna funcționare a acestor patru elemente, care trebuie să ”comunice” între ele eficient. Este înțelept ca organizațiile să identifice rezultatele pe care le așteptă prin stabilirea noii structuri organizaționale. Acest lucru necesită, de obicei, recalibrarea următoarelor aspecte:

  • ce lucrare este critică pentru misiune, dacă poate fi redusă sau ar trebui eliminată;
  • cerințele de rol existente, identificând în același timp rolurile noi sau modificate necesare;
  • valori cheie și responsabilități;
  • fluxuri de informații critice;
  • autoritatea de luare a deciziilor în funcție de nivelul organizației.

Structura unei organizații și relațiile dintre diversele entități ale firmei se regăsesc în organigramă, un element cheie pentru tot mai multe întreprinderi. În cazul celor care tocmai au intrat în lumea afacerilor, sarcina realizării unei organigrame poate fi eficientizată prin intermediul unui soft de salarii. Este un tool care permite realizarea unei organigrame și care te informează asupra cheltuielilor pe fiecare departament în parte.

În câte tipuri se împarte structura organizatorică a unei întreprinderi?

În lumea afacerilor sunt implementate patru tipuri de structuri organizatorice. Înainte de a construi de la zero o structură organizatorică, trebuie să știi ce reprezintă fiecare.

Structura funcțională – Prima și cea mai comună este structura funcțională. Aceasta este considerată birocratică, separând o companie pe baza specializării forței sale de muncă. Majoritatea întreprinderilor mici și mijlocii implementează o structură funcțională. Împărțirea firmei în departamente, cum ar fi cele de marketing, vânzări și operațiuni, este actul folosirii utilizării unei structuri organizatorice birocratice.

Structura divizională sau multidivizională – Aceasta structură este populară în rândul companiilor mari cu multe filiale. O companie care folosește această metodă își structurează echipa de conducere pe baza produselor, proiectelor sau filialelor în care operează.

Structura Flatarchy – Apărută recent, această structură este al treilea tip folosit cu precădere de start-up-uri. Acest tip de structură organizatorică aplatizează ierarhia și lanțul de comanda și oferă angajaților multă autonomie. Companiile care preferă  acest tip de structură au o viteza mare de implementare.

Structura Matrix – A patra și ultima structură organizatorică este o structură matricială. Aceasta este cea mai confuză și cel mai puțin folosită de către antreprenori în întreprinderile lor. Structura Matrix conectează angajații din diferite departamente sau divizii. Un angajat care lucrează pentru o companie matricizata poate avea sarcini atât în vânzări, cât și în serviciul pentru clienți.

Un lucru important pe care trebuie să îl știi este că nu există cea mai bună structură organizatorică.Totul depinde de natura companiei tale și de industria în care operezi.

Sursa: bizlaw.md

Realitatea Live

13 Dec. 2025, 10:19
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
13 Dec. 2025, 10:19 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Parlamentul a votat în prima lectură proiectul Legii bugetului asigurărilor sociale de stat (BASS) pentru anul 2026, elaborat de Ministerul Muncii și Protecției Sociale. Documentul prevede indexarea pensiilor și a prestațiilor sociale cu 6,8% începând cu 1 aprilie 2026, iar peste 665.000 de persoane vor beneficia de pensii în anul viitor.

Potrivit proiectului, alocația la naștere va crește până la 21.886 de lei, sprijin de care vor beneficia anual aproximativ 36.000 de copii. Totodată, peste 78.000 de copii cu vârsta de până la doi ani vor primi o indemnizație lunară de 1.000 de lei.

Veniturile și cheltuielile bugetului asigurărilor sociale de stat pentru 2026 sunt estimate la 51,45 miliarde de lei, cu 4,2% mai mult față de anul curent. Ponderea acestora în PIB este de 13,6%, atât pe partea de venituri, cât și pe cea de cheltuieli.

Comparativ cu anul 2025, cea mai mare creștere se înregistrează la alocațiile pentru protecția socială în cazuri excepționale, pentru care sunt prognozate cheltuieli de 2,49 miliarde de lei, cu 23,9% mai mult. Majorarea este determinată, în principal, de creșterea fondurilor pentru ajutorul social acordat familiilor defavorizate, estimate la 580,37 milioane de lei, și pentru reducerea vulnerabilității, cu alocări prognozate de 1,91 miliarde de lei.

Cea mai mare pondere în structura cheltuielilor BASS o au alocațiile pentru protecția persoanelor în etate, care reprezintă 66,5% din total, respectiv 34,18 miliarde de lei, cu 11,2% mai mult decât în 2025. Pentru protecția socială a persoanelor cu dizabilități sunt prevăzute 5,9 miliarde de lei, ceea ce constituie 11,6% din totalul cheltuielilor.

În același timp, fondurile destinate protecției familiei și copilului vor depăși 4,9 miliarde de lei, în creștere cu 2,1% față de anul precedent, acest subprogram având o pondere de 9,6% din cheltuielile totale ale BASS.

Pentru sprijinirea familiilor și facilitarea revenirii femeilor pe piața muncii, bugetul prevede crearea a 2.000 de noi locuri de creșă pentru copiii de până la trei ani. Totodată, protecția victimelor violenței în familie rămâne o prioritate, fiind planificată deschiderea unor noi centre de adăpost pentru femei și fete în Telenești, Ștefan Vodă și Cahul.

După definitivare și includerea propunerilor deputaților, proiectul Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pentru 2026 urmează să fie supus examinării Parlamentului în lectura a doua.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII