Spînu transformă Moldova în șantier, dar pe hârtie și fără bani: Terminal nou la aeroport, drumuri și cale ferată

14 Sept. 2023, 12:35
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
14 Sept. 2023, 12:35 // Actual //  bani.md

Într-o conferință de presă, ministrul Infrastructurii, Andrei Spânu a prezentat  Planul Reconstrucției Infrastructurii Moldovei 5+, însă deocamdată fără acoperire financiară.

Planul Reconstrucției Infrastructurii Moldovei 5+ cuprinde următoarele puncte cheie:

  1. Drumuri Europene de Calitate: Aproximativ 6000 de kilometri de drumuri expres, naționale și regionale vor fi modernizate pentru a oferi o calitate bună sau foarte bună. Scopul este de a îmbunătăți rețeaua de transport rutier din țară și de a facilita mobilitatea cetățenilor.
  2. Transport Feroviar și Naval European: Planul vizează creșterea vitezei trenurilor pe teritoriul Moldovei și dezvoltarea Portului de Stat de la Giurgiulești pentru a facilita transportul pe calea navigabilă.
  3. Transport Rutier Modern: Obiectivul major este să asigure confort, siguranță și punctualitate în călătoriile cetățenilor, fie că este vorba de transport intern sau internațional.
  4. Apă pentru Toți: Se dorește ca toate localitățile din țară să fie conectate la rețelele publice de distribuție a apei, asigurând astfel accesul la apă potabilă pentru toți locuitorii.
  5. Satul European: Se propune amenajarea și îngrijirea localităților pentru a le oferi un aspect european, promovând dezvoltarea comunităților rurale.

În plus, Planul Reconstrucției Infrastructurii Moldovei 5+ include și proiecte mari de importanță națională, precum:

  • Construcția autostrăzii care va lega Ungheni-Chișinău-Odesa.
  • Modernizarea aeroportului prin construirea unui nou terminal.
  • Reconstrucția Portului de Stat de la Giurgiulești.
  • Dezvoltarea unei căi ferate de înaltă viteză, cu ecartament european, care va conecta Bucureștiul de Chișinău și Chișinăul de Odessa.
  • Construcția de poduri noi peste râurile Prut și Nistru.

Întrebat ce buget este planificat și de unde vor fi luați banii, ministrul Spînu a precizat că este vorba de miliarde de euro, bani care nu sunt prevăzuți în buget și care pot fi obținuți doar în urma aderării Republicii Moldova la UE.

De exemplu, doar construcția unui terminal nou la Aeroportul Chișinăul ar costa 200 de milioane de euro, creșterea capacității Portului Giurgiulești – 40 de milioane de euro, reabilitarea celor 6000 de km de drum – 7 miliarde de euro, autostrada Ungheni-Odesa – 2,8 miliarde de euro, trecerea la ecartament europeana segmentului de cale ferată – 1 miliard de euro.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

14 Dec. 2024, 10:02
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  Ursu Victor
14 Dec. 2024, 10:02 // Bănci şi Finanţe //  Ursu Victor

Începând cu 1 ianuarie 2025, unele bancomate ale T-băncii (fostul „Tinkoff”) din Rusia nu vor mai accepta operațiuni efectuate cu carduri Visa și Mastercard, conform unui anunț făcut de banca respectivă, citat de RBC.

Problemele ar putea afecta și terminalele bancare ale instituției, care se numără printre primele zece bănci din Rusia după active și în top 5 în funcție de volumul depozitelor persoanelor fizice.

Reprezentanții băncii au asigurat că aceste carduri vor putea fi utilizate în continuare pentru plăți online, dar pentru operațiunile la bancomate se recomandă utilizarea cardurilor „Mir”, sistemul de plată național al Rusiei.

Conform unor surse RBC, la sfârșitul anului 2024, certificatele de securitate pentru cipurile cardurilor Visa și Mastercard, esențiale pentru criptarea datelor în timpul tranzacțiilor, vor expira pentru unele bănci din Rusia. Fiecare instituție bancară va decide dacă aceste carduri vor mai funcționa sau nu în continuare.

Sberbank și VTB, alte bănci de top din Rusia, au declarat pentru Interfax că nu vor întâmpina probleme cu acceptarea cardurilor Visa și Mastercard emise de ele.

În octombrie, vicepreședintele VTB, Gheorghi Gorșkov, a precizat că un card cu certificat expirat nu va deveni inutilizabil („o cărămidă”), subliniind că doar 1% dintre ruși mai dețin astfel de carduri internaționale, iar numărul lor continuă să scadă.

Visa și Mastercard și-au suspendat operațiunile în Rusia în primăvara anului 2022, ca răspuns la invazia Ucrainei. De atunci, sistemul „Mir” a devenit principala soluție de plată pentru cetățenii ruși, iar cardurile internaționale și-au pierdut treptat relevanța în țară.

Această evoluție reflectă continuarea adaptării sectorului bancar din Rusia la sancțiunile internaționale și la schimbările din piața globală de plăți.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală