Sultanul Erdogan a luat sub aripa sa imperiul de iahturi al oligarhului de buzunar al lui Putin

23 Aug. 2022, 09:44
 // Categoria: Slider // Autor:  bani.md
23 Aug. 2022, 09:44 // Slider //  bani.md

Magnatul rus Roman Abramovici şi-a adus în Turcia, acolo unde se află acum întreaga sa flotă personală, și cele două ambarcaţiuni pe care le avea la Barcelona.

Ultimele două iahturi care au ajuns în apele turcești sunt „Garcon” și „Halo”, care au scăpat de sancțiuni din portul Falmouth, din sudul Antigua, unde fuseseră acostate după începerea războiului și unde riscau să fie confiscate de către autorităţile britanice, scrie La Stampa.

Cele două ambarcaţiuni au fost salvate de regulile țării din Caraibe, care nu confiscă iahturi decât dacă proprietarul se face vinovat de o infracțiune. Aceste circumstanțe au permis a „Halo” și „Garcon” să navigheze spre portul turcesc Gocek, unde au ajuns în urmă cu câteva zile, nu departe de locul unde sunt ancorate celelalte două iahturi ale fostului proprietar al clubului Chelsea, care au ajuns în Turcia în martie trecut, urmând rute concepute special pentru a evita apele internaționale și mai ales sancțiunile.

Cea mai mare dintre cele două, „Eclipse”, în valoare de 600 de milioane de dolari, a rămas în primele luni de conflict ancorată la Mugla, în provincia Marmaris, nu departe de locul în care se află „My Solaris”, în valoare de 780 de milioane de dolari. Ambele sunt înregistrate în Maldive. Cu toate acestea, faptul că «My Solaris» a rămas în portul de croazieră din Bodrum, o cunoscută stațiune de pe litoralul turc, a atras atenția caselor de avocatură engleze, care au remarcat că portul este listat la bursa londoneză.

Vestea s-a scurs în presa britanică, cu ipoteza unei încălcări a sancțiunilor din Marea Britanie; fapt care l-a determinat pe magnatul rus să mute din nou cele două iahturi ale sale, care au părăsit porturile unde ancoraseră încă din martie și s-au îndreptat spre Gocek. Poveste care s-ar putea repeta şi în lunile urmatoare, având în vedere că, potrivit relatărilor presei turce, iahturile vor fi nevoite să părăsească zona odată cu sosirea toamnei. Potrivit site-ului Lloyd’s Intelligence List, iahtul de 140 de metri „My Solaris” a părăsit portul Barcelona în data de 8 martie, iar două zile mai târziu după intrarea în vigoare a sancţiunilor Marii Britanii se afla în largul Siciliei, după care pe 12 martie a acostat la Tivat, Muntenegru, de unde a pornit spre portul Bodrum, din sudul Turciei.

Abramovici, considerat capabil să medieze cu Kremlinul datorită relaţiilor sale apropiate cu președintele rus Putin, a fost prezent pe 29 martie la Istanbul, când delegații din Rusia și Ucraina s-au întâlnit pentru a continua negocierile începute anterior în Belarus.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

Realitatea Live

20 Oct. 2025, 10:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
20 Oct. 2025, 10:37 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Economistul Iurie Rija avertizează că, începând cu anul 2024, Republica Moldova s-a confruntat cu o invazie de zahăr alb ieftin provenit în special din Serbia și din Uniunea Europeană, fenomen care a pus sub presiune severă producătorii locali. Dacă până în 2023 importurile se mențineau la un nivel modest, de circa 12–13 mii tone anual, în 2024 acestea au explodat la peste 32 mii tone, iar în primele nouă luni din 2025 s-au ridicat deja la 34 mii tone – mai mult decât în tot anul precedent.

Valoarea totală a importurilor s-a dublat, de la circa 200 milioane lei în 2023 la peste 420 milioane lei în 2024 și aproape 450 milioane lei în primele nouă luni din 2025. Serbia, care anterior nu figura printre furnizorii de zahăr ai Moldovei, a ajuns să dețină peste jumătate din piața importurilor. Zahărul sârbesc, susținut de subvenții de stat, a fost livrat la un preț mediu de 14 lei/kg, față de 18 lei/kg pentru produsul local, adică cu 20–25% mai ieftin decât costul de producție intern.

Fără taxe vamale datorită regimului CEFTA, zahărul din Serbia a devenit principalul factor al presiunii asupra producătorilor autohtoni. În paralel, pe piață au intrat cantități tot mai mari și din Uniunea Europeană, în special din Lituania și Germania, la prețuri chiar mai mici, între 11 și 13 lei/kg. Începând cu 2025, contingentul preferențial acordat UE pentru zahăr a fost majorat la 9.000 tone pe an fără taxe vamale, ceea ce a facilitat intrarea produselor europene pe piața moldovenească. Situația a determinat chiar și producătorii locali să importe pentru a acoperi cererea internă. Südzucker Moldova a adus în 2024 peste 16 mii tone, iar în 2025 alte 13 mii tone, în mare parte din Serbia.

Un nou jucător, Sugar Bridge SRL, a devenit liderul importurilor în 2025, cu aproape 16 mii tone, 90% provenind din Serbia. În consecință, o parte semnificativă a pieței a fost acoperită cu zahăr importat, inclusiv de către fabricile locale. În fața acestor evoluții, Guvernul a decis să intervină. Începând cu 8 octombrie 2025, pentru o perioadă de 200 de zile, a fost suspendat regimul de liber schimb pentru Serbia, fiind reintroduse taxele vamale: 10% pentru primele 1.000 tone și 75% pentru restul. Măsura are scopul de a reechilibra piața și de a proteja producătorii autohtoni, fără a majora semnificativ prețurile pentru consumatori.

Autoritățile susțin că noile cote de import duty-free din UE și o recoltă mai bună în 2025 vor asigura suficient zahăr pentru piața internă. În 2024, seceta a redus drastic producția locală, la doar 28 mii tone – echivalentul a 30% din necesarul intern. În 2025, condițiile meteo mai favorabile au permis o recoltă mai bună, estimată la 78 mii tone, suficientă pentru a acoperi consumul intern. Cu toate acestea, economistul avertizează că riscurile nu au dispărut.

Ploile și eventualele înghețuri ar putea reduce randamentul sub 40 tone/ha și calitatea sfeclei, afectând producția de zahăr. În aceste condiții, importurile din Uniunea Europeană vor continua să joace un rol important pentru echilibrarea pieței. Iurie Rija consideră că intervenția guvernului a fost inevitabilă și justificată: fără protecție tarifară, industria națională a zahărului risca să fie înlocuită complet de importuri subvenționate, punând în pericol investiții de peste 130 milioane euro și circa 3.000 de locuri de muncă din mediul rural. Totuși, avertizează el, dacă recolta nu va atinge nivelul prognozat, dependența de importuri ar putea reveni, iar echilibrul între protejarea producătorilor și menținerea prețurilor accesibile pentru populație va rămâne o provocare majoră pentru autorități.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII