Taxe pipărate de parcare pentru SUV-uri. Parisul a majorat plata

11 Mart. 2024, 13:22
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
11 Mart. 2024, 13:22 // Actual //  bani.md

Parizienii au votat pentru a crește taxele de parcare pentru SUV-urile mari – și nu este singurul oraș european care a pus ochii pe mașinile mai grele și mai poluante, scrie CNBC.

În cadrul unui referendum desfășurat luna trecută la Paris, aproape 55% au votat în favoarea unei taxe de parcare specifice pentru vehiculele utilitare sport (SUV) pentru nerezidenți. Cu toate acestea, cu o rată de participare de 5,7%, sondajul a reprezentat doar o mică parte din alegătorii capitalei franceze.

În urma acestei măsuri, șoferii vor plăti până la 18 euro (19,54 dolari) pe oră pentru a parca în centrul Parisului și 12 euro pe oră în zona mai largă a orașului. Taxele mai mari se vor aplica SUV-urilor cu o greutate mai mare de 1,6 tone care sunt hibride sau au un motor cu combustie, precum și SUV-urilor electrice cu o greutate mai mare de 2 tone.

Potrivit lui Jens Müller, director adjunct și șef al departamentului de politici și cercetare din cadrul grupului de campanie Clean Cities, “ceea ce se întâmplă la Paris de obicei nu rămâne la Paris”.

El a declarat pentru CNBC că există șanse mari ca și alte orașe să urmeze exemplul, iar primarul Parisului, Anne Hidalgo, este de acord, declarând în urma votului: “Parizienii au făcut o alegere clară … alte orașe vor urma”.

Această decizie vine în contextul în care vânzările de SUV-uri continuă să crească, Agenția Internațională pentru Energie observând că “trecerea la vehicule convenționale mai grele și mai puțin eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil crește atât cererea de petrol, cât și emisiile de CO2”. Potrivit AIE, emisiile globale de carbon provenite de la aceste vehicule s-au apropiat de 1 miliard de tone în 2022.

SUV-urile rămân populare datorită numărului suplimentar de locuri pe scaune, a spațiului de depozitare și a poziției mai înalte a șoferului. Între timp, Edmund King, președintele AA din Marea Britanie, a declarat pentru Times că există “motive valide de siguranță pentru care mașinile au devenit mai mari”.

“Siguranța vehiculelor s-a îmbunătățit substanțial și o mare parte se datorează Euro NCAP, [un standard de siguranță] care înseamnă că vehiculele moderne au zone de deformare, protecție pentru pietoni și numeroase airbaguri, care se adaugă la dimensiuni”, a spus el.

Cu toate acestea, datele indică faptul că multe dintre aceste mașini mai mari sunt înmatriculate la casele din zonele urbane – ceea ce cauzează o problemă în orașele deja aglomerate. O analiză a înmatriculărilor de mașini noi în Marea Britanie, realizată de grupul de campanie Badvertising în 2021, a arătat că trei sferturi dintre SUV-urile vândute în 2019-20 au fost înregistrate la adrese urbane.

Iar orașele din Europa încep să ia notă.

Votul de la Paris a călcat pe urmele orașului francez Lyon, care a anunțat deja o politică similară. Planurile sale de a introduce taxe de parcare mai mari pentru vehiculele mai grele, care urmează să intre în vigoare în iunie anul viitor.

Orașul francez Grenoble, între timp, a implementat deja un tarif de mediu mai mare în parcări pentru vehiculele mai grele, iar un purtător de cuvânt al primăriei din Bordeaux a declarat pentru CNBC că orașul și primarul se află “în faza de reflecție pe tema taxării SUV-urilor”.

În Germania, orașul Tübingen, situat în sudul țării, a implementat o creștere de șase ori a costului unui permis anual de parcare pentru rezidenți, până la 180 de euro, pentru vehiculele cu motor cu combustie care cântăresc peste 1,8 tone. În timp ce primarul orașului Hanovra, Belit Onay, a declarat pentru CNBC, după votul de la Paris, că orașul său “va trebui să se confrunte și cu problema modului în care ne vom ocupa de vehiculele care ocupă mai mult spațiu”.

Este o aluzie la faptul că poluarea nu este singura problemă potențială a SUV-urilor, spațiul și siguranța fiind, de asemenea, motive de îngrijorare. Grupul de campanie Transport & Environment – care conduce campania Clean Cities – a constatat că mașinile noi din Europa devin în medie cu 1 cm mai late la fiecare doi ani. Grupul a declarat că SUV-urile mari de lux, cu o lățime de aproximativ 200 cm, lasă acum prea puțin spațiu pentru ca oamenii să intre și să iasă din alte vehicule în parcările obișnuite din afara străzii.

Între timp, un studiu al Institutului Vias din Belgia, publicat în august, a constatat că riscul de rănire mortală crește cu 30% dacă un pieton sau un biciclist este lovit de o mașină cu o capotă mai înaltă cu 10 cm decât media.

Londra privește cu interes ideea Parisului

Înainte de referendumul de la Paris, primarul Londrei, Sadiq Khan, a sugerat că va urmări cu atenție eficiența politicilor. Cu toate acestea, un purtător de cuvânt al lui Khan a declarat prin e-mail că primarul nu are puterea de a introduce o taxă de parcare pentru SUV-uri și nici nu intenționează să facă acest lucru.

Mișcările din Europa continentală ar putea prezenta un interes deosebit pentru Marea Britanie, Transport & Environment menționând că țara impozitează SUV-urile pe benzină la o rată mult mai mică decât alte țări din Europa. Grupul de campanie a declarat că acest lucru ar putea face din Marea Britanie un “paradis fiscal” pentru aceste mașini mai mari și mai poluante.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

01 Iul. 2025, 16:44
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
01 Iul. 2025, 16:44 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Republica Moldova a importat, în 2024, 32.015 anvelope pentru utilaje agricole şi forestiere, iar în primele cinci luni din 2025 alte 15.676 bucăţi, arată un studiu semnat de economistul Iurie Rija. Extrapolat pe întregul an, ritmul actual ar putea egala sau chiar depăşi nivelul din 2024, confirmând cererea constant ridicată din sectorul agricol şi silvic.

Dacă în ianuarie 2024 o anvelopă costa, în medie, 2.980 lei, în ianuarie 2025 preţul a scăzut la 1.581 lei. Tendinţa s-a repetat în aprilie (1.112 lei vs. 2.836 lei). În ansamblu, valoarea importurilor pe ianuarie-mai 2025 (29,3 mil. lei) reprezintă doar 36,5 % din totalul de 80,1 mil. lei din 2024, deşi cantitatea este comparabilă. Rija explică scăderea prin trecerea la modele mai ieftine, presiunea concurenţei şi reconfigurarea logisticii.

Din punct de vedere al țării de proveniență a importurilor Turcia  domină cu 44 % din volum (21.021 buc.) şi 53 % din valoare (58,2 mil. lei); preţ mediu stabil, ~2.770 lei/buc, China – 25 % din importuri, dar doar 12 % din valoare; preţ mediu prăbuşit în 2025 la 654 lei/buc și India, Ucraina şi România completează Top 5; împreună, cele cinci ţări acoperă 90 % din cantitate şi 88 % din valoare.

Totodată, Cehia livrează anvelope premium (preţ mediu peste 6.900 lei), iar în 2024 din Spania au fost importate seturi ultra-scumpe (24.900 lei/buc.), sumă care a revenit la normal în 2025.

Din cele 74 de companii importatoare, AGROPIESE TGR GRUP SRL asigură 38 % din volum şi 30 % din valoare. INTRP IND CHIVIRIGA VITALIE aduce doar 14 % din anvelope, dar aproape 29 % din valoare, semn că mizează pe produse premium. Primele şapte firme reprezintă peste 80 % din importuri, configurând o oligopolizare a pieţei.

În concluzie, Rija spune că: „Cererea rămâne elevată şi sezonieră, cu vârfuri înainte de lucrările de primăvară şi toamnă, iar scăderea preţurilor reflectă migrarea spre modele mai accesibile şi ofensiva furnizorilor asiatici. În același timp, importatorii moldoveni sunt dependenţi de un grup restrâns de ţări şi de câţiva importatori mari expune sectorul la riscuri logistice şi de preţ”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO