Transportatorii, alertați, au venit la Guvern: Repartizarea CEMT – inechitabilă și subminează investițiile (DOC)

28 Mart. 2022, 09:54
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
28 Mart. 2022, 09:54 // Actual //  bani.md

Transportatorii de mărfuri sunt nemulțumiți de modul în care sunt repartizate autorizațiile multilaterale CEMT. Peste 100 de operatori de transport au semnat o scrisoare adresată viceprim-ministrului Andrei Spînu, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.

În scrisoarea transmisă din partea Uniunii Transportatorilor și Drumarilor din Republica Moldova și cea a Asociației internaționale a Transportatorilor Auto din Moldova se relatează despre inechități și subminarea investițiilor în procesul de repartizare a autorizațiilor CEMT. (Documentul semnat de peste 100 de transportatori poate fi văzut la finalul articolului).

Vineri, 25 martie urma să aibă loc o ședință a comisiei CEMT, dar din lipsă de cvorum a fost contramandată pentru această săptămână. Tot atunci am reușit să vorbim și cu transportatorii.

Operatorii de transport solicită intervenția viceprim-ministrului în soluționarea problemelor apărute, așa cum autorizațiile multilaterale CEMT oferite RM prin intermediului Forului Internațional de Transport, reprezintă principalul mecanism în derularea operațiunilor de transport rutier de marfă în trafic internațional, prin posibilitatea operării unui număr nelimitat de curse pe durata unui an calendaristic. Aceste autorizații se oferă în număr limitat, cu anumite restricții pe țări, fără posibilitatea de majorare a cotei, iar luând în considerare acești factori, agenții economici care au semnat scrisoarea consideră că CEMT-urile ar trebui să fie utilizate eficient și repartizate proporțional în funcție de parcul deținut de operatorii de transport.

Anatol Bulat, membru UTD

Se primește că nu va fi acea repartizare. Noi considerăm că ceea ce vrea Ministerul Economiei să le repartizeze la acei transportatori cum scrie în lacuna codului trebui să fie repartizate acelor transportatori care nu au profitat de autorizații CEMT și sunt înregistrați în sistemul e-autorizații. A depus scrisori pentru înlătura acele lacune, inclusiv când era și ministru dl. Usatîi. Repartizarea care a fost făcută, conform calculatorului, era de 2,4 camioane la un CEM. Iar aceea ce propune ministerul este să se dea transportatorilor care nu au profitat de CEMT și au câte un camion. Acei transportatori cu un camion vor beneficia de un CEMT. Considerăm că este o inechitate față de transportatorii mari care au investiții

Conform actualei proceduri, se întâmplă ca unii transportatori să primească autorizații în proporție de 100% din mărimea parcului, pe când alți operatori, cu investiții mult mai mari, au primit autorizații pentru 33% din parc. O astfel de poziție ar submina investițiile în domeniul transportului marfar.

Oleg Moscal, compania de transport APIOTUR

După prima repartizare sunt autorizații care trebuie să fie împărțite iar la organizarea unui concurs. Ministerul, nu știu de ce, a hotărât să le împartă celor cu un camion sau două. Din calculele noastre autorizațiile trebuie să fie folosite eficient. În cazul când se dă la un camion sau două, nu este folosită la jumătate capacitate. Cerința noastră este să fie repartizate din nou.

O altă problemă evidențiată ține de aplicarea selectivă a normelor legale de către reprezentanții autorităților publice din comisia CEMT. Deși legea prevede utilizarea sistemului „e-Autorizație” – acesta este în prezent indisponibil. Mai mult, procedura de înregistrare a cererilor de către comisia CEMT, nici măcar nu ar coincide cu cea prevăzută de sistem.

Marian Lungu, compania de transport Adenosar SRL

Da noi am venit să ne manifestăm dezacordul cu lipsa totală de profesionalism, transparență și cu ceea ce se întâmplă în minister cu acele persoane care ghidează transportul internațional de mărfuri și ANTA. Din informația pe care o deținem vro să se întreprindă niște măsuri de repartizare a CEMT-urilor absolut ilegală și netemeinică. Din ceea ce se propune acum, companiile cu investiții mari sunt puse pe paliere diferite față de cele cu investiții minore. Noi creăm locuri de muncă și avem repartiția de 2,5 – 3, iar altora se propune să fie eliberat un CEMT.

Transportatorii considerăm judicioasă aplicarea mecanismului de repartizare a autorizațiilor CEMT neridicate și nerepartizate prin aplicarea publică a unei noi proceduri”, scriu semnatarii.

Vasile Crețu, compania de transport Transfrigo

Atunci când unul cu un singur camion folosește o singură autorizație. Nu este eficient, nu este folosit la maxim. Părerea mea este ca o autorizație să fie acordată de la două camioane în sus, ca o autorizație să fie acordată minim la două camioane.

Scrisoare by Victor Ursu on Scribd

 

Realitatea Live

05 Iul. 2025, 09:05
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
05 Iul. 2025, 09:05 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Premier Energy și FEE Nord au depus la Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică cereri oficiale de reducere a tarifelor reglementate, invocând scăderea costurilor de achiziție pentru perioada iunie-decembrie 2025.

FEE Nord (operatorul de stat care deservește raioanele din nord) propune micșorări de aproape 10 % pentru consumatorii racordați la joasă tensiune și până la 14,7 % la intrarea în rețeaua de transport. Concret, prețul solicitat la punctele de intrare în rețelele de transport este de 264 bani/kWh, față de 310 bani/kWh în prezent; la ieșirea din transport – 289 bani/kWh (-13,5 %); pentru consumatorii de medie tensiune – 318 bani/kWh (-12,6 %); iar pentru cei de joasă tensiune – 422 bani/kWh (-9,8 %).

Premier Energy, care alimentează centrul, sudul și municipiul Chișinău, solicită reduceri mai temperate, de circa 4-6 %. Noile tarife propuse sunt: 285 bani/kWh la intrarea în rețelele de transport (-5,6 %), 309,54 bani/kWh la ieșire (-5,0 %), 312,49 bani/kWh pentru consumatorii de înaltă tensiune (-5,0 %), 333,83 bani/kWh pentru medie tensiune (-4,9 %) și 393,76 bani/kWh pentru joasă tensiune (-4,0 %). Prețul mediu al serviciului universal ar scădea astfel la 374,45 bani/kWh, cu 8,7 % sub nivelul actual de 4,10 lei/kWh (410 bani).

Premier Energy contestă premisele de preț transmise de furnizorul central Energocom, susținând că valorile estimate pentru energia de pe bursa OPCOM ar fi „subestimate”, mai ales pentru lunile de vârf ale anului, și cere ANRE să ia în calcul calculele proprii, bazate pe un curs de 19,90 MDL/EUR și pe o majorare de 22 % a cotațiilor bursiere.

În prezent, tariful la  energia elecctrică este de 4,10 lei/kWh pentru curentul furnizat de Premier Energy, dar cu o compensație aplicată, consumatorii plătesc efectiv 2,34 lei/kWh până la finalul anului. 4,68 lei/kWh achită consumatorii pentru energia furnizată de FEE Nord (în nordul țării), tarif compensat la 2,84 lei/kWh.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO