Transportatorii, alertați, au venit la Guvern: Repartizarea CEMT – inechitabilă și subminează investițiile (DOC)

28 Mart. 2022, 09:54
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
28 Mart. 2022, 09:54 // Actual //  Lupu Eduard

Transportatorii de mărfuri sunt nemulțumiți de modul în care sunt repartizate autorizațiile multilaterale CEMT. Peste 100 de operatori de transport au semnat o scrisoare adresată viceprim-ministrului Andrei Spînu, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.

În scrisoarea transmisă din partea Uniunii Transportatorilor și Drumarilor din Republica Moldova și cea a Asociației internaționale a Transportatorilor Auto din Moldova se relatează despre inechități și subminarea investițiilor în procesul de repartizare a autorizațiilor CEMT. (Documentul semnat de peste 100 de transportatori poate fi văzut la finalul articolului).

Vineri, 25 martie urma să aibă loc o ședință a comisiei CEMT, dar din lipsă de cvorum a fost contramandată pentru această săptămână. Tot atunci am reușit să vorbim și cu transportatorii.

Operatorii de transport solicită intervenția viceprim-ministrului în soluționarea problemelor apărute, așa cum autorizațiile multilaterale CEMT oferite RM prin intermediului Forului Internațional de Transport, reprezintă principalul mecanism în derularea operațiunilor de transport rutier de marfă în trafic internațional, prin posibilitatea operării unui număr nelimitat de curse pe durata unui an calendaristic. Aceste autorizații se oferă în număr limitat, cu anumite restricții pe țări, fără posibilitatea de majorare a cotei, iar luând în considerare acești factori, agenții economici care au semnat scrisoarea consideră că CEMT-urile ar trebui să fie utilizate eficient și repartizate proporțional în funcție de parcul deținut de operatorii de transport.

Anatol Bulat, membru UTD

Se primește că nu va fi acea repartizare. Noi considerăm că ceea ce vrea Ministerul Economiei să le repartizeze la acei transportatori cum scrie în lacuna codului trebui să fie repartizate acelor transportatori care nu au profitat de autorizații CEMT și sunt înregistrați în sistemul e-autorizații. A depus scrisori pentru înlătura acele lacune, inclusiv când era și ministru dl. Usatîi. Repartizarea care a fost făcută, conform calculatorului, era de 2,4 camioane la un CEM. Iar aceea ce propune ministerul este să se dea transportatorilor care nu au profitat de CEMT și au câte un camion. Acei transportatori cu un camion vor beneficia de un CEMT. Considerăm că este o inechitate față de transportatorii mari care au investiții

Conform actualei proceduri, se întâmplă ca unii transportatori să primească autorizații în proporție de 100% din mărimea parcului, pe când alți operatori, cu investiții mult mai mari, au primit autorizații pentru 33% din parc. O astfel de poziție ar submina investițiile în domeniul transportului marfar.

Oleg Moscal, compania de transport APIOTUR

După prima repartizare sunt autorizații care trebuie să fie împărțite iar la organizarea unui concurs. Ministerul, nu știu de ce, a hotărât să le împartă celor cu un camion sau două. Din calculele noastre autorizațiile trebuie să fie folosite eficient. În cazul când se dă la un camion sau două, nu este folosită la jumătate capacitate. Cerința noastră este să fie repartizate din nou.

O altă problemă evidențiată ține de aplicarea selectivă a normelor legale de către reprezentanții autorităților publice din comisia CEMT. Deși legea prevede utilizarea sistemului „e-Autorizație” – acesta este în prezent indisponibil. Mai mult, procedura de înregistrare a cererilor de către comisia CEMT, nici măcar nu ar coincide cu cea prevăzută de sistem.

Marian Lungu, compania de transport Adenosar SRL

Da noi am venit să ne manifestăm dezacordul cu lipsa totală de profesionalism, transparență și cu ceea ce se întâmplă în minister cu acele persoane care ghidează transportul internațional de mărfuri și ANTA. Din informația pe care o deținem vro să se întreprindă niște măsuri de repartizare a CEMT-urilor absolut ilegală și netemeinică. Din ceea ce se propune acum, companiile cu investiții mari sunt puse pe paliere diferite față de cele cu investiții minore. Noi creăm locuri de muncă și avem repartiția de 2,5 – 3, iar altora se propune să fie eliberat un CEMT.

Transportatorii considerăm judicioasă aplicarea mecanismului de repartizare a autorizațiilor CEMT neridicate și nerepartizate prin aplicarea publică a unei noi proceduri”, scriu semnatarii.

Vasile Crețu, compania de transport Transfrigo

Atunci când unul cu un singur camion folosește o singură autorizație. Nu este eficient, nu este folosit la maxim. Părerea mea este ca o autorizație să fie acordată de la două camioane în sus, ca o autorizație să fie acordată minim la două camioane.

Scrisoare by Victor Ursu on Scribd

 

Realitatea Live

24 Apr. 2024, 17:31
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
24 Apr. 2024, 17:31 // Actual //  Lupu Eduard

Un proiect esențial pentru securitatea energetică a Republicii Moldova, ce implică construirea unei linii electrice aeriene de 400 kV pentru interconectarea cu România, avansează cu sprijinul partenerilor externi. Comisia economie, buget și finanțe, împreună cu Comisia politică externă și integrare europeană, a examinat proiectul de ratificare a acordului de împrumut între Moldova și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, pentru realizarea Proiectului „Interconectarea rețelelor de energie electrică dintre Republica Moldova și România, faza II”.

Acordul de împrumut, în valoare de 30,8 milioane de euro, reprezentând 40% din bugetul total de 77 de milioane de euro al proiectului, va acoperi construcția liniei de 400 kV care va conecta localitățile Bălți și Suceava. Acest împrumut va avea o perioadă de rambursare de 18 ani, cu o perioadă de grație de 4 ani. Banca Europeană de Investiții va aloca încă 30,8 milioane de euro, prin realocarea unui cont de împrumut anterior, pentru implementarea primei faze a proiectului. În plus, Republica Moldova va primi un grant de 15,4 milioane de euro de la Uniunea Europeană, prin intermediul Platformei de Investiții de Vecinătate.

Proiectul nu doar va conecta rețelele electrice ale celor două țări, ci va include și reconstrucția stației electrice Bălți de 400 kV, precum și reabilitarea segmentelor de rețea electrică de transport din Republica Moldova. Aceste eforturi vor include înlocuirea elementelor de comutație și protecție, precum și a transformatoarelor electrice.

Această nouă interconexiune electrică reprezintă o etapă semnificativă în consolidarea legăturilor dintre Republica Moldova și România, având un impact pozitiv atât asupra securității energetice cât și asupra dezvoltării regionale și economice a ambelor țări.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău