Transportatorii solicită de urgență instituirea echipelor mixte de control la frontiera moldo-română

23 Aug. 2022, 10:41
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
23 Aug. 2022, 10:41 // Actual //  bani.md

Transportatorii susțin că în contextul crizei majore din luna iunie la traversarea frontierei de stat moldo-române s-au creat cozi kilometrice de camioane. În context, autoritățile moldovene au informat despre negocierea unui acord bilateral privind instituirea punctelor de control a echipelor mixte la frontiera moldo-română la postul Leușeni-Albița. Însă acest lucru nu a mai fost implementat, susține Asociația Transportatorilor Auto într-o adresare către prim-ministrul Natalia Gavrilița pentru a soluționa problema de la trecerea moldo-română.

„Am atenționat anterior, intensificarea traficului de tranzit din Ucraina prin Republica Moldova (în special de transport cerealier) a dus la crearea blocajelor la frontiera moldo-română. În special este vorba de fluxul majorat în tranzit și lipsei de capacități la frontiera moldo-române. Mai mult că atât, blocajele la frontiera moldo-ucraineană creează cozi și la punctul de trecere Tudora-Starokazace fapt ce afectează nu doar exporturile și tranzitul, dar și importurile din Ucraina în Republica Moldova”, susțin transportatorii în scrisoare către Gavrilița.

Transportatorii îi solicită premierului să soluționeze cât mai rapid problema instituirii echipelor mixte la frontiera moldo-română, cel puțin la postul Leușeni-Albița, așa cum a fost anunțat în luna iunie. „De asemenea, evidențiem necesitatea diversificării controlului fitosanitar la frontieră, astfel acest control să fie organizat și la posturile vamale Costești – Stânca, Cahul – Oancea, Otaci-Moghiliov și Palanca-Maiaki. Organizarea contorului fitosanitar în aceste puncte vamale va contribui semnificativ la fluidizarea traficului de camioane în posturile vamale Sculeni, Leușeni și Tudora”.

„Soluționarea problemei blocajelor la frontieră pentru camioane poate fi realizată doar prin conjugarea eforturilor comune ale Serviciului Vamal, Poliției de Frontieră, ANSA, precum și intensificarea dialogului cu autoritățile vamale romane si ucrainene”, se mai arată în adresarea transportatorilor către prim-ministru.

Realitatea Live

16 Mai 2025, 16:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mai 2025, 16:37 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Statul român, prin Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța (CN APM), a depus prima ofertă neangajantă pentru achiziționarea operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova – firma ICS Danube Logistics, controlată în prezent de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Potrivit documentelor obținute de Profit.ro, oferta a fost înregistrată pe 24 aprilie 2025, marcând un prim pas concret al României pentru preluarea singurului port maritim al Republicii Moldova, situat strategic la kilometrul 133,8 al Dunării, în vecinătatea granițelor cu România și Ucraina, scrie profit.ro.

Pentru a susține acest demers, compania românească a lansat o procedură de achiziție de servicii de consultanță în valoare de 2 milioane de lei, necesare evaluării activelor și realizării unui raport de due diligence. Cinci operatori economici au depus oferte pentru acest contract, urmând ca firma câștigătoare să finalizeze analiza în termen de trei săptămâni.

Tranzacția este urmărită cu atenție și de alți potențiali investitori strategici. Printre aceștia se numără MBF Port Burgas din Bulgaria, controlată de frații Kiril și Georgi Domuschiev – oameni de afaceri influenți și proprietari ai clubului de fotbal Ludogorets Razgrad. De asemenea, BERD a anunțat anterior că poartă discuții și cu investitori din Turcia, Olanda și Danemarca.

Portul Giurgiulești este singurul port maritim al Republicii Moldova și un nod logistic crucial, conectat trimodal – pe cale ferată, rutier și fluvial. În 2023, portul a înregistrat un record de 2,17 milioane de tone de mărfuri transbordate, o creștere de aproape 19% față de anul precedent.

Terminalele portului permit importul de combustibili, îngrășăminte și materiale de construcții, precum și exportul de cereale, ulei, șrot și deșeuri metalice. Giurgiulești funcționează și ca port satelit al Constanței, de unde vin livrări regulate de produse esențiale.

Directorul general al Danube Logistics SRL, Mathias von Tucher, a declarat recent că accentul operațional va fi pus pe nevoile importatorilor și exportatorilor moldoveni, menționând investiții în infrastructura cerealieră și digitalizarea operațiunilor.

BERD a devenit unic proprietar legal al portului în 2021, după ce a sprijinit financiar proiectul încă din 1995. Banca internațională a anunțat că urmărește atragerea unui investitor strategic capabil să continue dezvoltarea infrastructurii portuare și să asigure stabilitatea economică a proiectului.

Deși obiectivele guvernului român sunt în prezent confidențiale din rațiuni de concurență, sursele oficiale arată că Bucureștiul tratează acest proiect ca un obiectiv de interes strategic pentru întărirea conectivității regionale, a cooperării economice cu Republica Moldova și a prezenței în bazinul Mării Negre și Dunării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO