Trei giganţi bat palma pentru un proiect de anvergură în domeniul apărării: Japonia, Marea Britanie şi Italia

03 Dec. 2022, 04:34
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
03 Dec. 2022, 04:34 // Actual //  bani.md

Pentru Tokyo şi Londra, acesta reprezintă punctul culminant al unor legături de apărare tot mai strânse, care, la rândul lor, oferă Marii Britanii un rol mai important în materie de securitate în Asia şi oferă Japoniei noi parteneri de securitate care o pot ajuta să contracareze puterea militară în creştere a Chinei.

Presiunea de a fuziona proiectul de avioane de luptă Tempest, condus de britanici, cu programul japonez de avioane de luptă F-X a fost raportată pentru prima dată de Reuters în luna iulie. Va fi pentru prima dată când Japonia va colabora cu alte ţări în afara Statelor Unite la un proiect major de echipamente de apărare.

Anunţul va avea loc înainte ca Japonia să facă publică o nouă strategie de securitate naţională şi un plan de achiziţii militare, în jurul jumătăţii lunii decembrie, au precizat sursele.

Această înzestrare cu armament, care ar putea dubla bugetul de apărare al ţării până la aproximativ 5% din produsul intern brut (PIB) în următorii cinci ani, va plăti pentru noi arme, inclusiv rachete cu rază lungă de acţiune menite să descurajeze China să recurgă la acţiuni militare în Marea Chinei de Est şi în zonă.

Discuţiile dintre Japonia, Marea Britanie şi Italia cu privire la noul avion de luptă, care va fi condus de BAE Systems şi Mitsubishi Heavy Industries, vor continua anul viitor pentru a pune la punct detaliile proiectului, cum ar fi cota de muncă şi modelele variantelor pe care fiecare partener le va desfăşura, au precizat sursele citate.
Partidul Liberal Democrat, aflat la guvernare în Japonia, analizează, de asemenea, propuneri de relaxare a normelor privind exporturile militare, astfel încât avionul de luptă comun să poată fi exportat, a declarat într-un interviu acordat luna trecută Itsunori Onodera, fost ministru japonez al apărării şi deputat influent.

Realitatea Live

04 Iul. 2025, 16:43
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
04 Iul. 2025, 16:43 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Importurile de anvelope în Republica Moldova au atins un nivel record între 2024 și mai 2025, cu peste 1,29 milioane de unități aduse în țară și o valoare vamală totală de aproximativ 1,36 miliarde de lei. Potrivit unei analize detaliate realizate de economistul Iurie Rija, anvelopele pentru autoturisme au dominat cantitativ piața, reprezentând 78% din total (1.003.526 bucăți), dar doar 58% din valoarea totală, în timp ce anvelopele pentru camioane și autobuze au format 22% din volum, dar 42% din valoare, indicând o diferență clară de preț mediu între cele două categorii.

În 2024, au fost înregistrate vârfuri semnificative ale importului de anvelope pentru camioane în lunile septembrie și octombrie, cel mai probabil legate de pregătirile sezoniere pentru iarnă. În ianuarie 2025, importurile de anvelope pentru camioane s-au dublat față de aceeași lună a anului precedent, iar cele pentru autoturisme au crescut semnificativ, semnalând o activitate comercială intensificată. Cu toate acestea, în lunile aprilie și mai 2025 s-a observat o scădere accentuată a volumului și valorii importurilor, posibil din cauza reducerii cererii sau a ajustării stocurilor.

Prețul mediu al anvelopelor a crescut vizibil. În mai 2025, o anvelopă pentru autoturisme costa în medie 915 lei, comparativ cu 703 lei în mai 2024. În cazul anvelopelor pentru camioane, prețul mediu a atins 2.209 lei în mai 2025, dublu față de cel mai mic nivel din 2024. Această evoluție indică nu doar o inflație generală, ci și o posibilă reorientare a importatorilor spre branduri premium sau modele specializate.

China rămâne lider absolut în livrările de anvelope către Republica Moldova, cu 48,4% din volum, urmată de Turcia (16,4%), România (8,4%) și Ucraina (7,4%). Produsele chinezești domină atât segmentul de autoturisme, cât și cel de camioane. Pe de altă parte, în ceea ce privește valoarea importurilor, țări precum Germania, Ungaria și Slovacia ocupă o pondere semnificativă datorită exportului de anvelope din gama superioară. Turcia furnizează volume mari la prețuri relativ accesibile, iar Vietnamul începe să se evidențieze prin livrări de anvelope scumpe, în ciuda volumului modest.

Piața moldovenească de import este foarte concentrată. Trei companii — AGROPIESE TGR GRUP SRL, EXIMOTOR SA și ARIDAN CENTER SRL — controlează peste 40% din totalul volumului importat. AGROPIESE domină la anvelopele pentru camioane, în timp ce EXIMOTOR și ARIDAN se concentrează pe autoturisme. Unele firme, cum ar fi AUTO MOTION SERVICE SRL, se specializează în anvelope din gama premium, având cote valorice mai mari decât cele cantitative.

Analiza economistului Iurie Rija evidențiază o piață aflată în plină evoluție, sensibilă la tendințele internaționale de preț și la comportamentul consumatorului local. Se recomandă monitorizarea atentă a prețurilor și diversificarea furnizorilor pentru a limita dependența de China și a preveni șocurile în lanțurile de aprovizionare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO