Ucraina, butelia cu gaz a Republicii Moldova! În țara vecină stă adânc îngropat gazul cumpărat de Energocom

07 Nov. 2023, 05:30
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
07 Nov. 2023, 05:30 // Actual //  bani.md

În ultimele șapte luni, peste 3,2 miliarde de metri cubi de gaze naturale au fost livrate din UE și Moldova către Ucraina. Aceasta este de 4,5 ori mai mult decât în aceeași perioadă din 2022. Pe atunci, cifra era de 716 mcm, anunță operatorul de transport ucrainean.

În perioada aprilie-octombrie 2023, operatorul ucrainean a transportat 3,2 miliarde de metri cubi de gaze naturale din UE și Moldova în Ucraina. Majoritatea acestui volum aparține companiilor străine și a fost livrat pentru depozitare.

În acest sezon, Slovacia a fost sursa principală de livrări de gaze naturale, reprezentând 1.373 de miliarde de metri cubi sau 43% din volumele totale. 918,2 mcm (29%) au venit din Ungaria, 382,5 mcm (12%) au venit din Polonia, iar 540,5 mcm (16%) au venit din România prin Moldova.

Ramura de sud a operatorului de transport a Ucrainei (care face parte din Coridorul Transbalcanic) a fost utilizată în mod activ în acest an pentru livrările comerciale de gaze din România. Această rută a fost folosită în mare parte pentru transportul gazelor în vederea onorării comenzilor de depozitare a gazelor în Ucraina plasate de comercianții străini.

„Piața europeană de gaze evoluează, la fel și rolul operatorului de transport al Ucrainei. Suntem gata să oferim noi soluții clienților noștri, dintre care una este în special Coridorul Transbalcanic. Această rută poate uni piețele din Europa de Sud și Centrală, conectând terminalele GNL grecești, instalațiile de stocare ucrainene și consumatorii din Europa Centrală într-un singur lanț de aprovizionare”, a menționat Dmytro Lyppa, directorul general al operatorului de transport ucrainean.

Tarifele de depozitare a metanului în diferite state

Analizând tarifele de depozitare din regiune, se constată că în Ucraina prețul este cu aproximativ 3 ori mai redus decât în România, ceea ce face această opțiune mai atractivă pentru Republica Moldova. Astfel, tarifele pentru depozitare sunt după cum urmează:

Ucraina: 503,62 – 531,9 lei moldovenești pentru o mie de metri cubi pe zi;

Bulgaria: 1.268,89 – 1.782,11 lei moldovenești pentru o mie de metri cubi pe zi;

România: 1.472,25 – 1.763,34 lei moldovenești pentru o mie de metri cubi pe zi;

Slovacia: 1.647,37 lei moldovenești pentru o mie de metri cubi pe zi;

Polonia: 2.458,64 lei moldovenești pentru o mie de metri cubi pe zi.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII