Rusia a construit o flotă de peste 400 de tancuri petroliere care transportă petrol în afara sancțiunilor impuse de Occident, potrivit unei investigații realizate de „Financial Times”. Această flotă, cunoscută sub denumirea de „flotă fantomă”, este dificil de urmărit, deoarece petrolierii sunt protejați printr-o rețea de companii-paravan și intermediari internaționali, care fac dificilă asocierea lor directă cu Rusia.
Conform raportului, compania rusă Lukoil a adăugat recent 25 de nave vechi la această flotă. Fiecare navă a fost achiziționată prin intermediul unei companii offshore, gestionată de firme din Dubai și de afaceriști pakistanezi. Aceste tranzacții au fost finanțate de Eiger Shipping DMCC, o subsidiară din Dubai a Litasco, divizia de trading a Lukoil.
Flota de 25 de tancuri petroliere a transportat aproape exclusiv petrol rusesc, majoritatea provenind de la Lukoil, valoarea estimată a transportului ajungând la aproximativ 7,2 miliarde de dolari.
Rusia a utilizat în mod deliberat proprietari și operatori străini pentru a ascunde legăturile cu aceste nave și a evita sancțiunile, explică Craig Kennedy, expert de la Universitatea Harvard. În ciuda încercărilor de a menține această rețea ascunsă, autoritățile din Marea Britanie și Uniunea Europeană au impus sancțiuni împotriva a șapte dintre aceste nave și a companiilor care le gestionează.
Potrivit experților, navele din această flotă clandestină sunt învechite, având o medie de 18 ani, și nu dispun de asigurări adecvate pentru scurgeri de petrol, ceea ce crește riscul unei catastrofe ecologice în apele europene.
Gigantul rus este prezent și în Republica Moldova. Lukoil Moldova este controlată de gigantul rus Lukoil prin intermediul subsidiarei elvețiene Litasco. Ultimele date arată că în anul 2022 a înregistrat venituri record de 11,83 miliarde de lei, cifră aproape dublă față de anul 2021. Profitul companiei a însumat 52,8 milioane de lei.
Compania asigura circa o treime din importurile de produse petroliere și deține o rețea de circa o sută de benzinării, trei baze petroliere și un terminal de gaz lichefiat. Pe lângă acestea, stațiile de alimentare au în posesie baruri, magazine și spălătorii auto.