Un nou record în construcții: Cel mai lung tunel rutier și feroviar subacvatic din lume este în curs de realizare

24 Iun. 2024, 15:45
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
24 Iun. 2024, 15:45 // Actual //  bani.md

Tunelul feroviar subacvatic care leagă Danemarca și Germania va înlocui feribotul de 45 de minute cu trenul de 7 minute, relatează Euronews.com.

Danemarca și Germania sunt cu un pas mai aproape de a fi legate prin cel mai lung tunel rutier și feroviar subacvatic din lume.

Regele Frederik al X-lea al Danemarcei a inaugurat săptămâna trecută primul element al unui viitor tunel de 18 kilometri pe sub Marea Baltică. Acesta va lega sudul Danemarcei de nordul Germaniei și va contribui la tranziția ecologică a sectorului transporturilor.

Legătura Fehmarnbelt, care se preconizează că va fi deschisă în 2029, va reduce, de asemenea, durata călătoriei de la 45 de minute, cât durează în prezent traversarea cu feribotul, la doar șapte minute cu trenul.

Aceasta va lega Roedby din partea daneză de Puttgarten din Germania, cu conexiuni rutiere și feroviare către Europa Centrală și țările nordice.

Prima secțiune a tunelului Fehmarnbelt, gata de scufundare
Frederik a dezvelit o placă la intrarea în primul tronson de 217 metri al tunelului, care va fi scufundat într-un șanț pe fundul mării din partea daneză în cursul acestui an. El a aruncat o monedă la efigia sa într-o capsulă a timpului care conține obiecte donate de cei care au construit elementele de beton.

Sund & Baelt, compania care construiește legătura Fehmarn, susține că va fi cel mai lung tunel submersibil. Acesta va include, de asemenea, o cale ferată electrificată. Se preconizează că mașinile vor putea traversa Marea Baltică în 10 minute pe cele patru benzi, iar trenurile vor face acest lucru în șapte minute.

În 2011, s-a decis ca o legătură între insula Lolland din sudul Danemarcei și insula Fehmarn din nordul Germaniei să fie construită sub forma unui tunel imersat.Lucrările pe partea daneză au fost puse în funcțiune în iulie 2022, iar pe partea germană exact un an mai târziu.

Cât va costa legătura Fehmarn?
Tunelul va fi format din 89 de elemente de beton care sunt construite la o instalație specială din Roedbyhavn pe Lolland, supranumită cel mai mare șantier din Europa de Nord. În mai, a fost turnat primul element.

Legătura Fehmarn va costa 55,1 miliarde de coroane (4,8 miliarde de euro) și va fi plătită de utilizatorii din Danemarca. Guvernul danez va decide taxa de trecere pentru tunel într-o etapă ulterioară.

În ultimii ani, Danemarca a construit legături rutiere și feroviare cu Suedia vecină și între două mari insule daneze.

În 2000, o legătură prin pod și tunel peste strâmtoarea Oresund a legat Copenhaga de Malmo, al treilea oraș ca mărime din Suedia, iar în 1998, traficul rutier a fost deschis între insulele Funen, unde se află Odense – al treilea oraș ca mărime din Danemarca – și Zealand, unde se află Copenhaga. Traficul feroviar a început cu un an mai devreme, notează Euronews.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

15 Ian. 2025, 09:47
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
15 Ian. 2025, 09:47 // Actual //  Ursu Victor

Republica Moldova se confruntă cu un deficit semnificativ de energie electrică, iar situația ar putea deveni și mai gravă în primăvară, când centralele electrice de termoficare (CET) își vor reduce activitatea, a avertizat expertul în energetică Sergiu Tofilat în cadrul emisiunii „Rezoomat” de la Rlive.

„În prezent, producem doar 300-350 MW de energie pe teritoriul Republicii Moldova, dar consumul ajunge la 900 MW în orele de vârf, dimineața și seara. Deficitul de 550-600 MW este acoperit prin importuri. După sezonul de încălzire, acest deficit va crește, iar Moldova va trebui să cumpere energie la prețuri de avarie, între 250 și 350 de euro pe MW, sau să treacă la deconectări planificate”, a declarat Tofilat.

Expertul a subliniat necesitatea identificării unor soluții rapide pentru a evita o criză energetică profundă. Este vorba de centrale electrice modulare și mobile: „Este nevoie să căutăm și să aducem de urgență turbine pe gaz, care pot produce 30-35 MW fiecare. Acestea ar putea fi închiriate sau achiziționate”. Ucraina face deja acest lucru, iar noi ar trebui să urmăm acest exemplu. Lipsa unor măsuri urgente ne va aduce fie la creșteri mari ale tarifelor, fie la deconectări de curent”.

Tofilat s-a arătat dezamăgit că subiectul nu a fost abordat în cadrul ședinței recente a Consiliului Suprem de Securitate:

„Mă așteptam ca la CSS să se discute această problemă și să se ia decizii concrete pentru a evita o criză energetică. Nu este o glumă, riscurile sunt reale și trebuie tratate cu maximă seriozitate.”

Tarifele la energia electrică au fost majorate în data de 3 ianurie. Pentru consumatorii deserviți de Premier Energy, tariful a fost majorat la 4,10 lei/kWh, față de 2,34 lei. Locuitorii din nordul țării achită tarif de 4,68 lei/kWh pentru energia furnizată de FEE Nord, comparativ cu 2,84 lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală