Agenția de Investiții și Ministerul Culturii organizează la 29 și 30 septembrie, a doua ediție a „Moldova Tourism Forum” – cel mai important eveniment dedicat industriei turismului din țara noastră. La forum vor fi prezenți experți notorii din întreaga lume, responsabili ai instituțiilor de stat relevante domeniului, reprezentanți ai mediului de afaceri, ai mediului asociativ și corpului diplomatic.
În cadrul celor două zile de prezentări și ateliere de specialitate se vor analiza principalele tendințe, provocări și direcții de dezvoltare în industria turismului a Republicii Moldova, în regiune și pe plan global. Scopul principal al evenimentului este identificarea priorităților, diseminarea bunelor practici și consolidarea unei platforme sectoriale prin care să se impulsioneze procesul de dezvoltare a unei industrii puternice, bazate pe durabilitate și inovație.
Industria turismului din Republica Moldova a trecut printr-un șir de transformări în ultimii ani, iar pandemia a determinat o schimbare majoră în preferințele turiștilor la nivel internațional și, astfel, o necesitate stringentă de adaptare a ofertei la cerere. Forumul servește consolidării inter-sectoriale și creează o punte între prestatorii de servicii de turism, alte domenii economice conexe, cu reprezentanții instituțiilor care reglementează domeniul și turiștii care accesează aceste servicii. Totodată, evenimentul este prisma de transpunere a evoluțiilor pe plan global în realitățile țării noastre, adaptate specificului local și circumstanțelor curente.
Rolul turismului în dezvoltarea economiei, bunei guvernanțe și domeniului social – este principalul obiectiv al ,,Moldova Tourism Forum 2022”. Industria turismului contribuie plenar la 3 obiective de dezvoltare: creșterea de venituri, locuri de muncă și promovarea imaginii țării. Până la declanșarea pandemiei Covid-19, turismul contribuia cu 5% în PIB sau aproximativ 500 mln dolari.
“Criza fără precedent cu care ne-am confruntat cu toții, precum și războiul din Ucraina, ne cheamă să ne consolidăm și să ne coordonăm mai bine intervențiile și politicile publice, cu accent mai mare pe elementele de sustenabilitate, inovații și creativitate. Pe lângă faptul că turismul este un motor de creștere, acesta poate contribui și la stimularea incluziunii sociale, conservarea patrimoniului cultural, mândria și demnitatea națională, coeziunea socială și integrarea minorităților naționale, construind o cale pentru pace și dialog.
Repornirea și recuperarea industriei turistice, are nevoie de acțiuni prompte și pragmatice, precum și de soluții creative și ecosisteme rezistente. O altă intervenție pragmatică este gestionarea activă a riscurilor și consolidarea răspunsului nostru la nevoile IMM-urilor de mai multă predictibilitate, dialog transparent și sprijin solid. Politicile noastre publice vor fi adaptate noului context și vor explora noi începuturi” a menționat Ministrul Culturii, Sergiu Prodan.
“Turismul joacă un rol important în economia mondială datorită potențialului său economic și de creare a locurilor de muncă, dar și datorită implicațiilor sociale și de mediu pe care le poartă, devenind unul dintre cele mai importante ramuri ale comerțului internațional. În acest context, Moldova Tourism Forum reprezintă a bună oportunitate de a promova industria turismului intern și receptor din Republica Moldova, precum și de a motiva și aprecia capitalul uman și întreprinderile mici și mijlocii, care susțin zilnic dezvoltarea durabilă sectorului. Totodată este o platformă unică, în care sunt prezentate potențialul investițional al industriei și prezentate toate programele de suport destinate domeniului” a menționat Ion Iordachi, Director general adjunct al Agenției de Investiții “Invest Moldova”
Pentru a putea alinia pașii de dezvoltare a industriei cu tendințele internaționale, vor fi analizate cele mai bune practici din regiune, dar și ale altor țări care au o ofertă turistică similară. Actorii din industrie se vor axa pe câteva subiecte principale, cum ar fi: dezvoltarea sustenabilă a turismului; diversificarea ofertei turistice a Moldovei; crearea de parteneriate regionale; promovarea țării prin implicarea diasporei și alte subiecte actuale pentru acest domeniu.
„O țară mică cu inimă mare” este laitmotivul evenimentului, cât și al campaniei naționale desfășurate de Agenția de Investiții „Invest Moldova”. Un mesaj care pune în valoare generozitatea de care au dat dovadă oamenii acestei țări și companiile din domeniul turismului pentru susținerea refugiaților ucraineni.
Forumul va culmina cu Gala Turismului Național, în cadrul căreia vor fi apreciate eforturile depuse de companii și de personalități notorii pentru promovarea Moldovei ca destinație turistică.
Evenimentul este susținut de către Proiectul MCTA și Proiectul Tehnologiile Viitorului finanțate de USAID și Suedia. Forumul, adresat comunității oamenilor de afaceri, va putea fi urmărit și în online pe platforma www.mtf.md.
Prima ediție a „Moldova Tourism Forum”, desfășurată în mai 2021, a reușit să atragă peste 400 de participanți din 30 țări, fiind difuzată prin intermediul a patru platforme și obținând peste 107 mii de vizualizări.