Va apărea o nouă monedă comună. Negocierile au început între două puteri economice

24 Ian. 2023, 06:20
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
24 Ian. 2023, 06:20 // Actual //  Lupu Eduard

Cele două mari economii ale Americii de Sud se află în fazele preliminare de reînnoire a discuțiilor privind formarea unei monede comune pentru tranzacțiile financiare și comerciale. Brazilia și Argentina revin la un plan mai vechi, care s-a confruntat cu numeroase obstacole politice și economice.

Brazilia și Argentina au revenit la discuțiile privind moneda comună. Negocierile, inițiate de Argentina, sunt într-un stadiu incipient și nu există un termen limită pentru finalizare

Brazilia și Argentina – cele mai mari două economii din America de Sud – dezvoltă un plan pentru a crea o monedă comună numită Sur. Dacă alte țări din regiune i se alătură, va însemna apariția celui de-al doilea cel mai mare bloc valutar din lume, după Zona Euro.

Ideea unei monede comune a fost ridicată de președintele brazilian şi cel argentinian

Acest lucru a fost declarat de președintele brazilian Luiz Inacio Lula da Silva și de președintele argentinian Alberto Fernandez într-un articol comun pentru publicația Perfil. Țările din America Latină intenționează să își prezinte planul la începutul lunii februarie la un summit de la Buenos Aires (Argentina). Ambii președinți au subliniat necesitatea unei bune relații între Argentina și Brazilia pentru a consolida integrarea regională, incluzînd şi moneda comună.

Se presupune că planul de creare unui bloc valutar va contribui la reducerea dependenței regiunii de plățile în dolari americani. „De asemenea, am decis să continuăm discuțiile privind o monedă americană comună care ar putea fi folosită atât pentru fluxurile financiare, cât și pentru cele comerciale, reducând costurile de tranzacție și vulnerabilitatea noastră externă”, au spus președinții într-o declarație comună.

Negocierile au început pentru moneda comună „Sur”

Financial Times a raportat că națiunile vecine vor anunța în această săptămână dacă încep lucrările pregătitoare pentru o monedă comună. Planul, care urmează să fie discutat la un summit de la Buenos Aires săptămâna aceasta, se va concentra asupra modului în care o nouă monedă pe care Brazilia sugerează să o numească „Sur” (sud) ar putea stimula comerțul regional și ar reduce dependența de dolarul american, a raportat FT, citând oficiali.

Politicienii din ambele țări au discutat ideea deja în 2019, dar s-au trezit cu respingerea băncii centrale a Braziliei la acea vreme. Pornind inițial ca un proiect bilateral, inițiativa va fi extinsă ulterior pentru a invita alte națiuni din America Latină să adere la acest proiect, se arată în raport, adăugând că este de așteptat un anunț oficial în timpul vizitei lui Lula în Argentina, care începe duminică seara.

După cum a calculat FT, noua uniune monetară va reprezenta aproximativ 5% din PIB-ul mondial în dolari. Pentru comparație, zona euro reprezintă aproximativ 14%. În acest sens, crearea unui Sur poate dura mulți ani, sau chiar zeci de ani. Europa a avut nevoie de 35 de ani pentru a crea o zonă monetară unică, notează analiștii, relatează anews.com.tr.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

28 Mart. 2023, 14:49
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
28 Mart. 2023, 14:49 // Actual //  Lupu Eduard

Un super-petrolier care conține mai mult de un milion de barili de petrol este „probabil să se scufunde sau să explodeze în orice moment”, declanșând un dezastru ecologic și umanitar, a declarat un oficial al Națiunilor Unite pentru Sky News.

Petrolierul FSO Safer a fost abandonat în 2015 în largul coastei Yemenului, când războiul civil a început în țara din Orientul Mijlociu. De atunci, nava putrezește.

„Este o navă veche, un super-petrolier fabricat în 1976, cu tehnologie din acea epocă și, prin urmare, nu este doar vechi, ci și neîntreținut. Este probabil să se scufunde sau să explodeze în orice moment. Cei care cunosc nava, inclusiv căpitanul care obișnuia să comandă vasul, îmi spun că este o certitudine.

Nu este o chestiune de „dacă”, ci de „când”, deci este important să acționăm cât de repede putem, altfel se vor scurge în cele din urmă un milion de barili (aproximativ 135.000 de tone) de petrol în Marea Roșie. Nu avem într-adevăr nicio cale de ieșire decât să rezolvăm problema”, spune David Gressly, coordonatorul pentru Yemen al Națiunilor Unite.

Nava ar aparține rebelilor Houthi, care au declanșat războiul civil și care sunt susținuți financiar de Iran pentru a provoca haos în țara din orient. Vasul nu este asigurat, motiv pentru care nimeni nu intervine oficial pentru a îndepărta pericolul.

Conform simulărilor recente ale revistei științifice Nature Sustainability, o scurgere de petrol ar dura două până la trei săptămâni și s-ar răspândi în apele Mării Roșii până în Arabia Saudită, în Eritreea și în jos până la Djibouti.

În câteva zile ar închide porturile cheie din Yemen la Marea Roșie, Hudayah și Salif, punând brusc capăt ajutorului alimentar pe care se bazează aproape 6 milioane de oameni, arată o analiză Sky News.

Majoritatea importurilor de combustibil s-ar opri și ele, ceea ce contează deoarece 8 milioane de oameni din Yemen se bazează pe pompe sau camioane alimentate cu combustibil pentru a-și obține apa proaspătă.

Mai în sus, pe coasta Yemenului, se estimează că 2 milioane de oameni se bazează pe instalațiile de desalinizare pentru apa lor, dar aceste instalații ar fi, de asemenea, contaminate de scurgerea de petrol și ar trebui să se închidă.

Efectele asupra mediului ar fi profunde, distrugând sau dăunând recifelor de corali din zonă și pădurilor de mangrove de coastă protejate.

Nature Sustainability prezice că, în decurs de trei săptămâni, scurgerea petrolului ar putea ucide aproape tot stocul de pescuit al Mării Roșii din Yemen, periclitând viețile a milioane de oameni care trăiesc în comunitățile de coastă care se bazează pe ocean pentru hrana și mijloacele de trai.

Dr. Hisham Nagi, profesor de științe de mediu la Universitatea Sana’a din Yemen, a declarat pentru Sky News: „Din păcate, petrolierul este situat lângă un recif de corali foarte, foarte sănătos și un habitat curat cu o mulțime de specii de organisme marine.

ONU este atât de disperată să oprească scurgerea petrolului, încât tocmai a finanțat în mod participativ achiziționarea unui alt petrolier pentru a începe o operațiune de salvare.

Dar, în ciuda costului potențial de 20 de miliarde de dolari al îndepărtării efectelor scurgerii de petrol, ONU nu a găsit încă 34 de milioane de dolari din necesarul total de 130 de milioane de dolari de care are nevoie pentru a finaliza lucrarea de mutare a țițeiului în alt vas.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău