Vaccinurile „produc” miliardari noi. Ce avere au făcut din vaccinuri președinții companiilor Pfizer sau Moderna

20 Mai 2021, 15:17
 // Categoria: Au Bani // Autor:  MD Bani
20 Mai 2021, 15:17 // Au Bani //  MD Bani

Datorită producerii de vaccinuri anti-COVID au apărut nouă miliardari noi. Averea cumulată a celor nouă miliardari ajunge la 19,3 miliarde de dolari şi ar permite ca populaţia tuturor ţărilor cu venituri mici să fie vaccinată.

Cel puţin nouă persoane au devenit miliardare datorită vaccinurilor anti-COVID, printre care şi CEO-ul francez al companiei Moderna, Stéphane Bancel.

Averea lor cumulată ar permite vaccinarea celor mai sărace ţări, a declarat ONG-ul Oxfam joi, 19 mai. Aceste averi au apărut „datorită profiturilor uriaşe ale grupurilor farmaceutice care au monopolul asupra producţiei de vaccinuri împotriva COVID”, precizează Oxfam într-un comunicat de presă, citat de Le Figaro.

Cele mai mari averi sunt deţinute de CEO-ul Moderna, Stéphane Bancel (4,3 miliarde de dolari) şi de CEO-ul şi cofondatorul BioNTech, Ugur Sahin (4 miliarde de dolari). Alţi opt miliardari, cu „portofolii mari de acţiuni” la companiile farmaceutice, au cunoscut o creştere cumulată a averii lor de 32,2 miliarde de dolari, „suficient pentru a imuniza întreaga populaţie indiană”, se adaugă în comunicat, scrie Aleph News.

Aceste cifre se bazează pe clasamentul revistei americane Forbes şi sunt publicate de „People’s Vaccine Alliance”, din care face parte Oxfam.

Averea cumulată a celor nouă miliardari ajunge la 19,3 miliarde de dolari şi „ar permite ca populaţia tuturor ţărilor cu venituri mici să fie vaccinată.” Aceste ţări „au primit doar 0,2% din vaccinurile produse în lume. În special din cauza deficitului de doze disponibile”, potrivit Oxfam.

Realitatea Live

17 Dec. 2025, 15:27
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
17 Dec. 2025, 15:27 // Actual //  Grîu Tatiana

Guvernul pregătește instituirea unui moratoriu temporar asupra angajărilor în sectorul bugetar, care va viza funcțiile vacante existente la data de 30 noiembrie 2025, măsura urmând să fie aplicată până la 31 decembrie 2026. Proiectul de hotărâre a fost elaborat de Ministerul Finanțelor și este parte a pachetului de măsuri aferente politicilor salariale planificate pentru anul 2026.

Potrivit documentului, încadrarea personalului în funcțiile vacante va fi suspendată pentru 9 218 posturi din instituțiile finanțate din bugetul de stat, inclusiv din autoritățile publice centrale, Casa Națională de Asigurări Sociale și Compania Națională de Asigurări în Medicină. Printre cele mai afectate instituții se regăsesc Ministerul Apărării (1 894 posturi), Ministerul Afacerilor Interne (1 688), Ministerul Muncii și Protecției Sociale (1 276), Ministerul Finanțelor (625), Ministerul Justiției (485), precum și Consiliul Superior al Magistraturii (698).

În același timp, Guvernul recomandă autorităților publice locale să aplice un regim similar, pentru un total de 7 742 funcții vacante. Cele mai multe posturi vizează municipiul Chișinău (3 416), urmat de municipiul Bălți (373) și UTA Găgăuzia (287), dar și raioanele din întreaga țară.

În nota informativă, Ministerul Finanțelor explică decizia prin presiunile bugetare și necesitatea eficientizării cheltuielilor publice.

„În condițiile constrângerilor financiare, care au caracter persistent, pentru susținerea în continuare a reformelor sectoriale și administrative, este necesară raționalizarea cheltuielilor de personal în sectorul bugetar în întregime, pentru a direcționa resursele economisite spre majorări salariale”, se arată în document.

Proiectul prevede mai multe excepții. Moratoriul nu se va aplica funcțiilor pentru care, la data intrării în vigoare a hotărârii, concursurile de angajare au fost deja anunțate. De asemenea, în perioada moratoriului va fi permisă angajarea personalului strict necesar pentru asigurarea funcționării instituțiilor sau pentru îndeplinirea sarcinilor prioritare, inclusiv în contextul procesului de aderare la Uniunea Europeană, însă doar cu coordonarea Ministerului Finanțelor.

Autoritățile mai subliniază că pentru anul 2026 cheltuielile de personal sunt estimate la 32,8 miliarde de lei, în creștere cu aproximativ 10% față de 2025, evoluție influențată de majorarea valorii de referință și de ajustarea plăților compensatorii în contextul creșterii salariului minim.

Hotărârea urmează să intre în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial, după finalizarea procedurilor de consultare publică și avizare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII