Vagoanele și infrastructura feroviară sunt la limita exploatării. Ce spune directorul CFM

12 Ian. 2023, 10:01
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
12 Ian. 2023, 10:01 // Actual //  MD Bani

Infrastructura feroviară, vagoanele și locomotivele Gării, sunt la limita termenului de exploatare, a declarat directorul Întreprinderii de stat Calea Ferată din Moldova (CFM), Oleg Tofilat în cadrul emisiunii „Puncte de Reflecție” de la Vocea Basarabiei.

Potrivit directorului CFM este necesară procurarea de locomotive și vagoane noi, întrucât cele existente ar putea în scurt timp să nu mai fie acceptate în circuitul internațional.

În prezent, 40% din rețeaua feroviară a țării se află în stare critică și 60% se află în stare proastă. De asemenea, restabilirea infrastructurii devine și mai dificilă din cauza războiului, întrucât majoritatea materialelor erau procurate din Ucraina.

„Și infrastructura feroviară și materialul rulant se află la limita ciclului de exploatare. Dacă nu investim cu determinare și celeritate, riscăm să rămânem sau fără tracțiune, sau să avem sectoare cu circulație închisă. Când ai un război alături este foarte dificil să atragi resurse pentru finanțare și e foarte dificil să atragi întreprinderi care să execute lucrările, dacă e vorba de reabilitarea infrastructurii. Pentru aceste lucrări ai de adus șine, pietriș, echipamente și toate acestea până acum veneau din Ucraina, din Rusia sau din Belarus. Rusia și Belarus sunt excluse acum din toată logistica. Ucraina e în război. Șinele până acum se produceau la Azovstal, în Mariupol. Credem că în următorii 10 ani acolo nu vor mai fi produse șine. Șinele pentru calea ferată sunt un articol special, ele nu se produc la orice uzină metalurgică, e vorba de un metal de calitate superioară. De asta pentru noi este absolut incert când vom reveni la normal”, a declarat Oleg Tofilat.

Șeful CFM spune că în stare precară se află și materialul rulant al CFM, însă incertitudinea pieței și capacitățile joase de import-export împiedică achiziția de noi vagoane. Pentru procurarea vagoanelor ar trebui contractate credite care necesită a fi achitate indiferent de activitatea sau inactivitatea întreprinderii, trasnmite IPN.

„Planificam vagoanele cerealiere să le luăm din Polonia. Dar prima întrebare a oricărui finanțator este ce venit vor genera vagoanele. Iar în cazul în care exporturile și importurile s-au dus de-a dura, nu putem garanta vreun venit. Când procuri vagoane noi, apare obligația de plată către creditori, indiferent dacă ai sau nu transport.  De la proclamarea Independenței nu a fost procurat niciun vagon pentru Calea Ferată. Aici mă refer la vagoane marfare. Au fost reparații capitale la vagoanele de călători. Este clar că vagoanele ajung la sfârșitul ciclului lor de exploatare. Pentru un vagon tipic perioada de exploatare este de 22 de ani, care poate fi extinsă o singură dată, dacă are loc o reparație capitală, cu 11 ani. Când atinge termenul de 33 de ani vagonul nu mai este acceptat în transportul internațional. Uneori mai sunt înțelegeri între state și ele circulă și după acest termen” a mai spus directorul Întreprinderii de stat „Calea Ferată a Moldovei”.

Oleg Tofilat spune că în prezent CFM are în gestiune un număr 2500 de vagoane. Numărul celor funcționale variază, întrucât o dată la doi ani au loc lucrări de întreținere.

Realitatea Live

03 Iul. 2025, 18:51
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
03 Iul. 2025, 18:51 // Actual //  Ursu Victor

Moldova devine tot mai atractivă pentru companiile internaționale aflate în căutarea unor oportunități strategice de extindere, datorită parcursului său de aderare la Uniunea Europeană, transformării digitale accelerate și poziției logistice cheie în regiune. Cu o forță de muncă multilingvă și costuri competitive, țara atrage tot mai mult interesul investitorilor globali.

Agenția Invest Moldova a lansat campania „10 Reasons Why Moldova is the Next Strategic Investment Destination”, evidențiind avantajele-cheie ale țării pentru investitori. Printre ele se numără:

Statutul de candidat la UE din 2022 și obiectivul aderării până în 2030;

Poziționarea Moldovei ca hub logistic și economic pentru reconstrucția Ucrainei;

Planul de creștere al UE pentru Moldova, în valoare de 1,9 miliarde de euro, care vizează investiții masive în educație, sănătate, energie, agricultură și sprijin pentru antreprenoriat.

Toate aceste teme vor fi discutate și prezentate în detaliu în cadrul evenimentului Moldova Business Week 2025, unde participanții vor putea descoperi potențialul real al economiei moldovenești.

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO