​Moscova îşi caută clienţi noi pentru energie. Spre cine se va orienta dacă Europa nu va mai fi principalul client

08 Apr. 2022, 15:12
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
08 Apr. 2022, 15:12 // Actual //  MD Bani

Se pare că în scurt timp Europa nu va mai fi principalul client al Rusiei în ceea ce privește energia. Moscova va fi nevoită să găsească noi pieţe dacă vrea să rămână o superputere în petrol şi gaze, însă opţiunile sale sunt limitate, scrie Deutsche Welle.

Rusia este cel mai mare exportator atât de petrol, cât şi de gaze la nivel internaţional, iar UE este de multă vreme cel mai bun client al ţării. Războiul din Ucraina a determinat însă blocul să-şi accelereze dramatic planurile de renunţare la combustibilii fosili ruseşti, scrie ZF.

În acest context, Rusia va avea nevoie disperată de clienţi noi. Cine vor fi aceştia?

Rusia se va concentra probabil pe creşterea vânzărilor către clienţii existenţi care nu au venit cu sancţiuni, cum ar fi China. Pe petrol, China este cel mai mare client noneuropean al ţării. Rusia este în prezent al doilea mare furnizor de petrol al Chinei după Arabia Saudită, însă experţii cred că un obiectiv cheie al Kremlinului în anii următori va fi de a-şi devansa rivalii din Orientul Mijlociu pentru a deveni principalul furnizor de petrol al Chinei.

Rusia a fost şi al doilea mare furnizor de cărbune al Chinei anul trecut, ocupând golul lăsat de conflictul comercial al Beijingului cu Australia, notează Bloomberg.

Cărbune şi petrol rusesc plătite în yuani vor intra în curând în China. Mai multe firme chineze au folosit yuani pentru a cumpăra cărbune rusesc în martie, iar primele încăr­cături vor sosi în această lună. Traderii de ţiţei rusesc s-au oferit de asemenea să acorde cumpărătorilor din cea mai mare economie asiatică flexibilitatea de a plăti în yuani. Primele încărcături cumpărate cu moneda chineză vor fi livrate către companiile independente de rafinare în mai.

Tot pe petrol, o altă ţintă majoră pentru Moscova va fi să-şi crească semnificativ volumele vândute Indiei, potrivit Deutsche Welle. Rusia a reprezentat doar 2% din importurile petroliere ale Indiei în 2021, însă situaţia dă deja semne că se schimbă, în martie şi aprilie achiziţiile ţării de petrol rusesc crescând semnificativ.

Totuşi, există îndoieli privind măsura în care ţări precum China şi India vor putea înlocui în ultimă instanţă cererea europeană.

Experţii spun că relaţiile comerciale privind petrolul dintre ţările din Orientul Mijlociu şi ţări ca China şi India au fost cultivate de-a lungul a decenii întregi.

Un alt aspect este cum vor afecta sancţiunile occidentale capacitatea Rusiei de a cumpăra echipamente şi tehnologie necesare pentru producţia petrolieră.

Cât priveşte gazele, Rusiei îi va fi mai dificil decât în cazul petrolului să găsească noi clienţi. Potenţiali clienţi ar fi China, dar şi Pakistanul. Totuşi, finanţările masive necesare pentru construirea de noi gazoducte către aceste ţări pun probleme Rusiei.

Consecinţa pe termen lung este că Rusia nu va mai fi un jucător major pe piaţa mondială de energie, consideră Fernando Ferreira, analist în cadrul companiei de consultanţă în energie Rapidan.

Totuşi, Margarita Balmaceda, din cadrul Harvard University, se îndoieşte de acest lucru, spunând că energia rusească ar putea redeveni acceptabilă pe pieţele europene dacă o coaliţie suficient de puternică de grupuri de interese opuse energiei ruseşti nu va reuşi să convingă strategii pe termen lung să se ţină departe de aceasta.

Aceasta avertizează că există deja semne clare că unele ţări din Europa centrală şi de est, ca Ungaria şi Serbia, vor fi dispuse să cumpere gaze ruseşti pe viitor.

Realitatea Live

16 Mai 2025, 16:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mai 2025, 16:37 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Statul român, prin Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța (CN APM), a depus prima ofertă neangajantă pentru achiziționarea operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova – firma ICS Danube Logistics, controlată în prezent de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Potrivit documentelor obținute de Profit.ro, oferta a fost înregistrată pe 24 aprilie 2025, marcând un prim pas concret al României pentru preluarea singurului port maritim al Republicii Moldova, situat strategic la kilometrul 133,8 al Dunării, în vecinătatea granițelor cu România și Ucraina, scrie profit.ro.

Pentru a susține acest demers, compania românească a lansat o procedură de achiziție de servicii de consultanță în valoare de 2 milioane de lei, necesare evaluării activelor și realizării unui raport de due diligence. Cinci operatori economici au depus oferte pentru acest contract, urmând ca firma câștigătoare să finalizeze analiza în termen de trei săptămâni.

Tranzacția este urmărită cu atenție și de alți potențiali investitori strategici. Printre aceștia se numără MBF Port Burgas din Bulgaria, controlată de frații Kiril și Georgi Domuschiev – oameni de afaceri influenți și proprietari ai clubului de fotbal Ludogorets Razgrad. De asemenea, BERD a anunțat anterior că poartă discuții și cu investitori din Turcia, Olanda și Danemarca.

Portul Giurgiulești este singurul port maritim al Republicii Moldova și un nod logistic crucial, conectat trimodal – pe cale ferată, rutier și fluvial. În 2023, portul a înregistrat un record de 2,17 milioane de tone de mărfuri transbordate, o creștere de aproape 19% față de anul precedent.

Terminalele portului permit importul de combustibili, îngrășăminte și materiale de construcții, precum și exportul de cereale, ulei, șrot și deșeuri metalice. Giurgiulești funcționează și ca port satelit al Constanței, de unde vin livrări regulate de produse esențiale.

Directorul general al Danube Logistics SRL, Mathias von Tucher, a declarat recent că accentul operațional va fi pus pe nevoile importatorilor și exportatorilor moldoveni, menționând investiții în infrastructura cerealieră și digitalizarea operațiunilor.

BERD a devenit unic proprietar legal al portului în 2021, după ce a sprijinit financiar proiectul încă din 1995. Banca internațională a anunțat că urmărește atragerea unui investitor strategic capabil să continue dezvoltarea infrastructurii portuare și să asigure stabilitatea economică a proiectului.

Deși obiectivele guvernului român sunt în prezent confidențiale din rațiuni de concurență, sursele oficiale arată că Bucureștiul tratează acest proiect ca un obiectiv de interes strategic pentru întărirea conectivității regionale, a cooperării economice cu Republica Moldova și a prezenței în bazinul Mării Negre și Dunării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO