10 LEI// Radu Cheltuială, fondator iTicket, iFood: Nu sunt omul regretelor. Afacere nu înseamnă job de la 9:00 la 18:00

04 Aug. 2022, 10:00
 // Categoria: Interviu // Autor:  MD Bani
04 Aug. 2022, 10:00 // Interviu //  MD Bani

Radu Cheltuială, fondatorul iTicket și iFood, este omul modest, căruia îi place să rămână departe de spațiul public. El este cel care se implică zilnic în dezvoltarea afacerilor pe care le-a lansat. În cadrul emisiunii 10 LEI am încercat să-l descoperim pe omul și antreprenorul Radu Cheltuială.

„Libertatea financiară merge mână în mână cu libertatea de a activa și de a face ceea ce îmi place. Libertatea financiară pentru mine înseamnă că nu aștept ziua de vineri și nu mă întristez când e luni. Din contra, eu mă întristez când vine weekendul și abia aștept ziua de luni, să revin la muncă, pentru că fac ceea ce îmi place. Nu vin la muncă pentru că trebuie. Tot aici se adaugă libertatea de a călători și de a-ți realiza visele pe care le ai. ”

Și-a început cariera la Ministerul Finanțelor, fiind absolvent al Academiei de Studii Economice din Moldova, apoi a continuat cu joburi în mediul privat. Totuși, dorința de obține independența financiară și de a se afirma în lumea antreprenoriatului l-au motivat să lanseze propria afacere.

Așa a apărut iTicket, companie care a devenit lider pe piața din Republica Moldova, fiind cel mai mare organizator de evenimente din țară. Cu ocazia împlinirii a 10 ani de la lansare, iTicket va veni cu produse noi și un concert aniversar despre care urmează să aflăm. De asemenea, în prezent ideea de afacere se testează și pe piața din România.

„Inițial, am vrut să ajut teatrele să aibă o prezență mai proeminentă în mediul online, să aducem teatrul și în rândul tinerilor.”

iFood a apărut în anul 2020, cu investiții mult mai mari decât iTicket. Pentru comparație iTicket a fost lansat cu puțin peste 1.000 de dolari. În ceea ce privește iFood, investițiile inițiale au fost de peste 100 de mii de euro.

În viziunea omului de afaceri, o sumă frumoasă în contul unei persoane este importantă, dar nu este ceea ce contează cel mai mult. Personal, Radu Cheltuială pune un accent mult mai mare pe lucrurile nemateriale.

Birocrația – cea mai mare provocare a antreprenorilor din Republica Moldova

„Cea mai mare provocare sunt birocrația și legile ineficiente. Noi încă avem foarte multe standarde și legi care au rămas din perioada sovietică. De asemenea, la noi încă există mentalitatea de crede că oamenii care fac bani neapărat au furat.”

Potrivit fondatorului iTicket, antreprenorii au nevoie de acces la capital ieftin pentru a lansa afaceri în Republica Moldova. De asemenea, subliniază faptul că dezvoltarea afacerilor tehnologice costă mai scump decât cele tradiționale.

O zi din viața fondatorului iTicket

Ți s-ar părea că viața unui antreprenor este ușoară, cu un program liber și fără prea multe sarcini. Dar nu este chiar atât de simplu.

De exemplu, Radu Cheltuială își începe ziua la ora 05:00 cu o cafea, după care urmează timp pentru lectură și meditații. Din programul lui nu lipsește nici sportul. După sport începe lucrul: ședințe, întâlniri și planuri de viitor. Seara o petrece împreună cu familia, întrucât îi place timpul de calitate petrecut alături de cei dragi.

„Nu sunt omul regretelor”

Chiar dacă, fiind în lumea afacerilor, s-a confruntat cu obstacole și provocări nu a renunțat să lucreze pentru a-și atinge scopurile. Îi place mult domeniul în care activează și nu regretă nimic din ceea ce a făcut sau chiar pierdut. În perioada pandemiei, din cauza lipsei de evenimente afacerile au suferit pierderi considerabile, iar pentru a rezista a fost nevoit să renunțe la lucruri personale printre care și casa,  automobilul.

„În pandemie noi am fost primii activitatea cărora a fost stopată. Nu am dat oamenii afară, am continuat să plătim salarii, am întors oamenilor banii pentru evenimentele anulate.”

Radu Cheltuială are și un mesaj pentru tinerii care vor să lanseze afaceri: „nu vă grăbiți să lansați afaceri, afacerea nu este pentru toți”. Și aici a oferit exemplu personal, menționând că a avut și alte încercări de a lansa afaceri, dar a eșuat.

„O afacere este o aventură pentru toată viața. Afacere nu înseamnă un job de la 09:00 la 18:00. Aici lucrezi 24/24, chiar și atunci când ești la odihnă sau petreci timpul cu familia. Un antreprenor lucrează mult mai mult decât un angajat.”

„Ambițios, determinat, curajos” – așa se descrie antreprenorul Radu Cheltuială. În ceea ce privește omul Radu Cheltuială, atunci, se descrie ca fiind: „privat, familist, puternic.

Pentru mai multe detalii intrigante urmăriți interviul integral.

Realitatea Live

01 Iul. 2025, 16:44
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
01 Iul. 2025, 16:44 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Republica Moldova a importat, în 2024, 32.015 anvelope pentru utilaje agricole şi forestiere, iar în primele cinci luni din 2025 alte 15.676 bucăţi, arată un studiu semnat de economistul Iurie Rija. Extrapolat pe întregul an, ritmul actual ar putea egala sau chiar depăşi nivelul din 2024, confirmând cererea constant ridicată din sectorul agricol şi silvic.

Dacă în ianuarie 2024 o anvelopă costa, în medie, 2.980 lei, în ianuarie 2025 preţul a scăzut la 1.581 lei. Tendinţa s-a repetat în aprilie (1.112 lei vs. 2.836 lei). În ansamblu, valoarea importurilor pe ianuarie-mai 2025 (29,3 mil. lei) reprezintă doar 36,5 % din totalul de 80,1 mil. lei din 2024, deşi cantitatea este comparabilă. Rija explică scăderea prin trecerea la modele mai ieftine, presiunea concurenţei şi reconfigurarea logisticii.

Din punct de vedere al țării de proveniență a importurilor Turcia  domină cu 44 % din volum (21.021 buc.) şi 53 % din valoare (58,2 mil. lei); preţ mediu stabil, ~2.770 lei/buc, China – 25 % din importuri, dar doar 12 % din valoare; preţ mediu prăbuşit în 2025 la 654 lei/buc și India, Ucraina şi România completează Top 5; împreună, cele cinci ţări acoperă 90 % din cantitate şi 88 % din valoare.

Totodată, Cehia livrează anvelope premium (preţ mediu peste 6.900 lei), iar în 2024 din Spania au fost importate seturi ultra-scumpe (24.900 lei/buc.), sumă care a revenit la normal în 2025.

Din cele 74 de companii importatoare, AGROPIESE TGR GRUP SRL asigură 38 % din volum şi 30 % din valoare. INTRP IND CHIVIRIGA VITALIE aduce doar 14 % din anvelope, dar aproape 29 % din valoare, semn că mizează pe produse premium. Primele şapte firme reprezintă peste 80 % din importuri, configurând o oligopolizare a pieţei.

În concluzie, Rija spune că: „Cererea rămâne elevată şi sezonieră, cu vârfuri înainte de lucrările de primăvară şi toamnă, iar scăderea preţurilor reflectă migrarea spre modele mai accesibile şi ofensiva furnizorilor asiatici. În același timp, importatorii moldoveni sunt dependenţi de un grup restrâns de ţări şi de câţiva importatori mari expune sectorul la riscuri logistice şi de preţ”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO