12 producători din Cahul vor produce lucernă pentru export: proiectul are ca scop creșterea economică

02 Iul. 2021, 14:34
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
02 Iul. 2021, 14:34 // Bani și Afaceri //  MD Bani

Federația agricultorilor din Moldova (FARM) a elaborat un concept de afacere pentru producătorii de lucernă din raionul Cahul. Timp de câteva săptămâni, experții economici au conceput un potențial plan de afacere, care ar facilita dezvoltarea ramurii de lucernă în Republica Moldova, scrie Agrobiznes.

Conceptul presupune estimarea posibilității de producere, extindere a suprafețelor, dar și de achiziționare a tehnicii, care ar moderniza modul de creștere, uscare și comercializare a lucernei.

Echipa FARM, cu suportul Proiectului Agricultura Performantă în Moldova (APM), au prezentat conceptul în cadrul atelierului de lucru „Dezvoltarea Conceptului de afacere privind producerea și exportul culturii de lucernă de către grupul de producători Cahul”.

Acest concept a fost solicitat chiar de cei 12 producători agricoli din sudul țării, beneficiari APM

Participanți la eveniment, 12 producători agricoli de la sudul țării, beneficiari APM – sunt cei care au și solicitat realizarea acestui concept.

Potrivit studiilor, cererea față de lucerna uscată este în creștere la nivel mondial.

Astfel, prin dezvoltarea conceptului de afacere elaborat, li s-a accentuat producătorilor autohtoni despre avantajul de a avea acces la Râul Dunărea prin portul maritim Giurgiulești – ceea ce înseamnă o cale mai rapidă pentru export.

Grigore Baltag, Consultant în Dezvoltarea Businessului asociat FARM a prezentat avantajele și punctele forte ale acestui concept de afacere:

  1. Asocierea cultivatorilor de lucernă din regiunea respectivă în scopul sporirii capacităților de producție a asigurării volumului major de producție către export;
  2. Cultivarea lucernei în sistem intensiv Zona „lunca Prutului”;
  3. Dezvoltarea platformei de deshidratare a lucernei, obținerea fânului, balotarea și brichetarea lui;
  4. Păstrarea lucernei balotate și brichetate în spații de depozitare corespunzător cerințelor tehnologice;
  5. Utilizarea sistemului centralizat de irigare a suprafețelor însămânțate;
  6. Exportarea fânului de lucernă în baloturi și brichete prin intermediul portului maritim din Giurgiulești;
  7. Sporirea capacităților de producție din contul terenurilor agricole aflate în gestiunea membrilor Grupului.

Potrivit datelor, comerțul mondial anual cu fân uscat, inclusiv fân de lucernă, în prezent se ridică la suma de 2,5 – 3,1 mlrd dolari SUA.

Piața a arătat că în ultimii ani este o cerere mai mare de lucernă sub formă de fân împachetat în baloturi sau pelete (brichete).

Cei 12 agricultori, beneficiari ai proiectului, după prezentare, au avut posibilitatea să dezbată împreună cu experții, toate punctele conceptului.

Modificările, solicitate de ei, au fost făcute ulterior, luându-se în calcul cele mai bune soluții, atât din punct de vedere economic, cât și din punct de vedere tehnic.

 

 

Realitatea Live

01 Dec. 2025, 18:39
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  Ursu Victor
01 Dec. 2025, 18:39 // Bănci şi Finanţe //  Ursu Victor

Ministrul Economiei, Eugeniu Osmochescu, a respins ideea introducerii unei cote obligatorii de 50% pentru produsele autohtone pe rafturile magazinelor, declarând la Radio Moldova că o astfel de măsură ar încălca atât regulile economiei de piață, cât și normele internaționale.

Potrivit ministrului, impunerea unei limite minime pentru marfa produsă în Republica Moldova nu ar fi compatibilă cu angajamentele comerciale ale țării și ar contraveni celor mai bune practici europene.

„Nu este corect, nu este o regulă a unei economii de piață, nu este corect conform reglementărilor internaționale și celor mai bune practici. Limitarea nu este posibilă din punct de vedere juridic”, a subliniat Osmochescu.

În locul unei cotări obligatorii, ministrul propune soluții alternative pentru susținerea producătorilor locali: programe de marketing, etichetare clară și campanii care evidențiază produsele fabricate în Republica Moldova direct pe rafturile magazinelor.

„Putem avea programe de marketing în rafturi, unde sunt identificate produsele din Republica Moldova și sunt promovate cu sprijinul statului. Putem stimula consumul local, dar nu putem impune cote obligatorii”, a declarat ministrul.

În 2021, toate magazinele din Republica Moldova erau obligate să aibă pe rafturi cel puţin 50 de produse agroalimentare autohtone, însă ulterior prevederea a fost abrogată.

 

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII